Woensdag 08/12/2021

Modale modellen in het straatbeeld

'Vier mensen. Viermaal anders gebouwd. Viermaal goed in hun vel.' Onder, naast en tussen die slogan in prijken de geklede en de naakte versie van vier 'gemiddelde' mensen in de fotocampagne waarmee Vlaams minister van Welzijn en Gezondheid Mieke Vogels (Agalev) de vele perfecte lijven op blinkende plaatjes het nakijken wil geven. Gezond zijn, niet een perfect gestroomlijnd superslank lichaam hebben, moet volgens de minister opnieuw de norm worden.

Brussel

Eigen berichtgeving

Barbara Debusschere

Mieke Vogels werkt al een tijdje aan een campagne die het gevoelige thema van het schoonheidsideaal en al wat daaraan vast zit, moet aankaarten. Vanaf vandaag wordt een en ander pas echt zichtbaar met een zwartwitfotocampagne waarin, afhankelijk van de plaats van de advertentie, vier of negen 'modale mensen' hun al even 'gewone' lichaam zonder enige schaamte laten zien.

Als minister van Welzijn, Gelijke Kansen en Gezondheid wil ze er naar eigen zeggen voor zorgen dat "de mensen zich opnieuw goed in hun vel voelen". De minister wil dat niet de lijven van de modellen waarmee we dagelijks geconfronteerd worden het streefdoel zijn maar wel de eigen fysieke en geestelijke gezondheid. Eerder kaartte Vogels al cijfers aan over het toenemende aantal jongeren met een eetstoornis of een negatief lichaamsbeeld. Vorige week ging de minister in debat met de media- en advertentiewereld.

De derde stap is de fotocampagne 'Mag gezien worden'. Fotograaf Stephan Vanfleteren fotografeerde gewone mensen van verschillende leeftijden, trotse bezitters van een mooi maar allerminst perfect lichaam. In tegenstelling tot de batterij aan make-upartiesten, belichtingsspecialisten en computergoochelaars die bij een doorsneereclamecampagne een onwerkelijk ideaalbeeld kunnen produceren, gebruikte Van Fleteren enkel natuurlijk licht en kwamen aan de shoot geen kledingadviseurs of visagisten te pas. "Dit zijn mensen die een lichaam hebben waarin de man of vrouw in de straat de persoon die ze dagelijks in de badkamerspiegel zien tenminste een beetje kunnen herkennen", zegt Krist Pauwels van reclamebureau Choco over de foto's.

De foto's verschijnen in week-en dagbladen. Verder werd een website (www.maggezienworden.be) gelanceerd en kan wie wil via de Vlaamse infolijn (0800/30.201) een gratis campagneposter aanvragen.

Vogels wil via een omweg haar basisverantwoordelijkheid, gezondheid, aankaarten. Net daarom zijn op de affiches geen extremen te zien. Vogels: "Dit is geen aanval tegen wie wel een maatje 38 heeft en het is zeker geen promotie voor overgewicht. Net daarom zie je geen extreem dikke of magere mensen, alleen 'gewone' mensen."

Over het verband met haar bezorgdheid om gezondheid zegt Vogels: "Het is een omweg die ik maak, maar dat moet, want gezondheid is geen thema meer. Mensen roken en diëten om mager te worden of te blijven of ze gooien de handdoek in de de ring en gaan niet meer sporten en eten alles omdat dat ideaal te onbereikbaar is. Deze campagne laat zien dat gewoon ook mooi is. Pas wanneer we ons met zijn allen opnieuw goed voelen in het lichaam waarin we geboren werden, kunnen we opnieuw over gezondheid, goede voedingsgewoonten en beweging praten.

Uit een representatieve enquête blijkt dat 'Mag gezien worden' in goede aarde valt. Ongeveer 80 procent van de ondervraagden staat achter het idee. Velen vonden dat het tijd werd dat de overheid daarop inspeelde. "De cultuur waarin moeders tegen elkaar over hun tienerdochters zeggen 'Die van jullie zet wel uit', waarin ook veel mannen alle moeite van de wereld doen om een wandelende spierbundel te zijn moet doorbroken worden", zegt Vogels.

Dat het misschien een druppel op een hete plaat wordt, daar is Vogels het niet mee eens, vooral dan omdat er ook nog een vervolg op de advertentiecampagne komt. Dat vervolg breit voort op het thema gezondheid. Omdat eetstoornissen niet tijdig opgespoord worden komt er nog een draaiboek voor huisartsen en Centra voor Leerlingenbegeleiding waarmee het probleem aangepakt zal worden. Verder heeft Vogels een actieplan over gezondheid besteld bij het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en zijn al contacten gelegd met ouderverenigingen om op scholen zoveel mogelijk gezonde drankjes aan te bieden. Vogels wil eventueel 'Mag gezien worden' een paar keer herhalen omdat "gedragsverandering traag gaat". Zelf uit de kleren gaan, lijkt zowat het enige waartoe de minister niet bereid is in haar strijd tegen 'de slankheidsterreur'.

Minister wil campagne desnoods een paar keer herhalen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234