Maandag 25/01/2021

Telecom

Mobistar verdwijnt en gaat verder als Orange

Beeld Photo News

De merknaam Mobistar verdwijnt tegen het einde van dit jaar. Het telecombedrijf gaat verder onder de merknaam Orange, zoals ook het Franse moederbedrijf heet. Dat meldt het bedrijf na een beslissing van de raad van bestuur.

Het Franse Orange heeft iets meer dan de helft in handen van Mobistar en drong al langer aan op een naamswijziging. Orange-CEO Stéphane Richard kondigde het in september zelfs al aan via Twitter, maar Mobistar reageerde toen dat een mogelijke rebranding nog besproken werd. Nu is de kogel dus door de kerk.

"In zijn bijna 20-jarig bestaan heeft Mobistar de Belgische telecommunicatiemarkt vernieuwd en gedemocratiseerd. De aanname van een groot internationaal merk zoals Orange zal de onderneming in staat stellen om de Belgische markt te blijven dynamiseren in het voordeel van de consument", zegt Mobistar-voorzitter Jan Steyaert. "Het is daarom dat onze raad van bestuur zonder reserve en unaniem heeft gestemd vóór de merkwijziging zodat Mobistar zich verder kan ontwikkelen onder het merk Orange."

En zo maakt Orange na 14 jaar een comeback in het Belgische straatbeeld. Orange was immers tot 2002 de naam van Mobistar-concurrent BASE. BASE-eigenaar KPN moest de naam destijds wijzigen omdat na een reeks verschuivingen in het Europese telecomlandschap de merknaam Orange in handen was gevallen van France Télécom. De Fransen hadden hun aandeel in het Belgische KPN Orange aan KPN Nederland verkocht.

Beeld AFP

Digitale tv en internet

Mobistar zal nog dit kwartaal, dus voor eind maart, zijn aanbod van vast internet en digitale televisie lanceren. Dat meldt het bedrijf bij de publicatie van zijn jaarresultaten. Het had heel wat voeten in de aarde, maar de openstelling van de kabel lijkt nu eindelijk resultaat op te gaan leveren.

De Belgische telecomregulatoren beslisten ruim vijf jaar geleden al dat de kabeloperatoren hun netwerk moeten openstellen zodat alternatieve spelers via de kabelinfrastructuur actief kunnen worden op de markt van breedbandinternet en televisie. Enkele rechtszaken en veel discussie over de prijzen later, zal Mobistar nu als eerste van die mogelijkheid gebruikmaken. Er liepen al een tijdje testen bij sommige klanten.

De kabel is erg belangrijk voor Mobistar, dat als zuiver mobiele operator de laatste jaren leed onder de concurrentie van spelers die pakketten met mobiel, vast internet en digitale televisie aan de man kunnen brengen. Mobistar probeerde enkele jaren terug wel met een tv-aanbod via de satelliet, maar dat draaide uit op een flop. Ondertussen staat Telenet op het punt om BASE over te nemen, waardoor Mobistar de belangrijke samenwerking met Telenet voor mobiel zal verliezen.

Goede cijfers
Mobistar heeft er ondertussen wel een goed kwartaal opzitten voor zijn klantenbestand, want de operator meldt dat hij in de laatste drie maanden van 2015 54.000 nieuwe klanten heeft aangetrokken. De groei van het aantal nettotoevoegingen in postpaidkanten (abonnementen) versnelde naar 27.600 nieuwe klanten. "Dit is het sterkste resultaat in de voorbije vier jaar", dixit Mobistar, dat ook meer opbrengsten noteerde per klant: 23,9 euro per maand tegen 23,6 euro eind 2014.

Voorts spreekt Mobistar van "solide financiële resultaten" in 2015. De omzet daalde met 1,1 procent tot 1,235 miljard euro, terwijl de ebitda (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) zonder de kabeluitgaven van 6,8 miljoen euro nog 282,8 miljoen euro bedroeg. Dat ligt in lijn met de naar boven bijgestelde vooruitzichten van oktober. Mobistar stelt de aandeelhouders echter nog geen dividend in het vooruitzicht.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234