Woensdag 27/01/2021

Telecom

Mobistar gaat voortaan door het leven als Orange

Mobistar wordt Orange.Beeld BELGA

De merknaam Mobistar verdwijnt tegen het einde van dit jaar. Het telecombedrijf gaat verder onder de merknaam Orange, zoals ook het Franse moederbedrijf heet. Dat meldt het bedrijf na een beslissing van de raad van bestuur. Mobistar zal nog voor eind maart zijn aanbod van vast internet en digitale televisie lanceren.

Het Franse Orange heeft iets meer dan de helft in handen van Mobistar en drong al langer aan op een naamswijziging. Orange-CEO Stéphane Richard kondigde het in september zelfs al aan via Twitter, maar Mobistar reageerde toen dat een mogelijke rebranding nog besproken werd. Nu is de kogel dus door de kerk.

"In zijn bijna 20-jarig bestaan heeft Mobistar de Belgische telecommunicatiemarkt vernieuwd en gedemocratiseerd. De aanname van een groot internationaal merk zoals Orange zal de onderneming in staat stellen om de Belgische markt te blijven dynamiseren in het voordeel van de consument", zegt Mobistar-voorzitter Jan Steyaert. "Het is daarom dat onze raad van bestuur zonder reserve en unaniem heeft gestemd vóór de merkwijziging zodat Mobistar zich verder kan ontwikkelen onder het merk Orange."

Orange maakt dus na 14 jaar een comeback in het Belgische straatbeeld. Orange was immers tot 2002 de naam van Mobistar-concurrent BASE. BASE-eigenaar KPN moest de naam destijds wijzigen omdat na een reeks verschuivingen in het Europese telecomlandschap de merknaam Orange in handen was gevallen van France Télécom. De Fransen hadden hun aandeel in het Belgische KPN Orange aan KPN Nederland verkocht.

CEO Jean-Marc Harion gaf tijdens een persconferentie enkele redenen voor de naamsverandering. Vooreerst is Mobistar sterk gelink aan mobiele producten, terwijl het bedrijf met televisie en breedband internet breder wil gaan. Bovendien is Orange een sterk merk, dat internationale klanten bekender in de oren klinkt. En er zijn ook nieuwe diensten in de maak onder de Orange-paraplu. Harion gaf het voorbeeld van de bankactiviteiten die het Franse moederhuis ontwikkelt.

Mobistar-CEO Jean-Marc Harion.Beeld BELGA

Rebranding

Mobistar heeft onderzocht hoe het merk in België ligt. "In het zuiden van het land is Orange bekend van op de Franse televisiezenders en de merknaam in Luxemburg. In het noorden is die nabijheid er niet, maar velen herinneren zich nog het Belgische Orange van vroeger", dixit Harion. "Maar het merk past zich aan elke cultuur aan. In België hebben we een dubbele taak: Orange België en Orange Belgique. Het is hetzelfde merk en bedrijf, maar elk heeft zijn bijzonderheden."

Mobistar zal geleidelijk aan omgevormd worden tot Orange. Harion wilde niet zeggen hoeveel budget hij uittrekt voor de rebranding, maar gaf wel mee dat het minder is dan wat Proximus dacht nodig te hebben voor de omschakeling van Belgacom naar Proximus. Dat was 20 miljoen euro. Het bedrijf is sowieso van plan meer in de lancering van het televisieproduct te investeren dan in de rebranding. "En we worden sterk gesteund door moederhuis Orange", voegde Harion toe.

De Mobistar-winkels werden overigens recentelijk al in een nieuw en moderner kleedje gestoken, dus die investering zal naar verluidt wel meevallen. Wel opvallend is dat Mobistar zijn digitale televisie eerst nog onder de naam Mobistar zal lanceren. Die lancering zal volgens Harion geleidelijk aan gebeuren, met de nadruk op kwaliteitsbewaking.

Triple play

Mobistar zal nog dit kwartaal, dus voor eind maart, zijn aanbod van vast internet en digitale televisie lanceren. Het had heel wat voeten in de aarde, maar de openstelling van de kabel lijkt nu eindelijk resultaat op te gaan leveren.

De Belgische telecomregulatoren beslisten ruim vijf jaar geleden al dat de kabeloperatoren hun netwerk moeten openstellen zodat alternatieve spelers via de kabelinfrastructuur actief kunnen worden op de markt van breedbandinternet en televisie. Enkele rechtszaken en veel discussie over de prijzen later, zal Mobistar nu als eerste van die mogelijkheid gebruikmaken. Er liepen al een tijdje testen bij sommige klanten.

"Triple play (combinatie van televisie, internet en mobiel) is in België niet duur, maar heel duur", zei topman Jean-Marc Harion op een persconferentie. "Bij ons stijgen de prijzen elk jaar met meer dan 2 à 5 procent. En - mirakel - alle spelers zijn hun prijzen in dezelfde zin aan het verhogen." Over de prijs van Mobistar, wil Harion pas iets zeggen op 15 februari. Hij wacht nog op de definitieve beslissing over de groothandelsprijzen die Mobistar aan de kabelaars zal moeten betalen.

De kabel is erg belangrijk voor Mobistar, dat als zuiver mobiele operator de laatste jaren leed onder de concurrentie van spelers die pakketten met mobiel, vast internet en digitale televisie aan de man kunnen brengen. Mobistar probeerde enkele jaren terug wel met een tv-aanbod via de satelliet, maar dat draaide uit op een flop. Ondertussen staat Telenet op het punt om BASE over te nemen, waardoor Mobistar de belangrijke samenwerking met Telenet voor mobiel zal verliezen.

Goed kwartaal

Mobistar heeft er ondertussen wel een goed kwartaal opzitten voor zijn klantenbestand, want de operator meldt dat hij in de laatste drie maanden van 2015 54.000 nieuwe klanten heeft aangetrokken. De groei van het aantal nettotoevoegingen in postpaidkanten (abonnementen) versnelde naar 27.600 nieuwe klanten. "Dit is het sterkste resultaat in de voorbije vier jaar", dixit Mobistar, dat ook meer opbrengsten noteerde per klant: 23,9 euro per maand tegen 23,6 euro eind 2014.

Voorts spreekt Mobistar van "solide financiële resultaten" in 2015. De omzet daalde met 1,1 procent tot 1,235 miljard euro, terwijl de ebitda (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) zonder de kabeluitgaven van 6,8 miljoen euro nog 282,8 miljoen euro bedroeg. Dat ligt in lijn met de naar boven bijgestelde vooruitzichten van oktober. Mobistar stelt de aandeelhouders echter nog geen dividend in het vooruitzicht.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234