Zondag 13/06/2021

Mobistar-abonnees zonder bereik overbelasten noodcentrales

Altijd en overal bereikbaar zijn is duidelijk een broos begrip. Dat konden de Mobistar-abonnees gisteren aan den lijve ondervinden. Een elektriciteitspanne in de Mobistar-transformator in Gent legde gisteren prompt het hele netwerk in Oost- en West-Vlaanderen plat. Tienduizenden abonnees waren in één klap niet meer bereikbaar via hun mobieltje.

De panne deed zich voor rond vier uur 's nachts. De gsm-operator heeft in dergelijke situaties twee uur de tijd om het probleem op te lossen. Tot zolang kan een noodbatterij de elektriciteitsvoorziening garanderen. Het euvel raakte echter niet op tijd opgelost, waardoor de Mobistar-stations voor Oost- en West-Vlaanderen helemaal uitvielen. Ook het station in het Henegouwse Ath viel uit. Het heropstarten kostte de operator bijna een halve dag.

Vervelend voor de abonnees, maar vooral pijnlijk voor de operator zelf. De Mobistar-abonnees die gisteren op hun gsm wanhopig naar een netwerk zochten, kregen de melding dat enkel concurrent Proximus te krijgen was. Bovendien kregen heel wat abonnees op hun display de boodschap dat het nummer 112, het internationale noodnummer, wel te bereiken was. Een boodschap die heel wat mensen blijkbaar al te letterlijk namen, waardoor de noodcentrales overbelast raakten.

"Het waren er honderden, honderden", zuchtte Marc Vanderbeken van de Noodcentrale in Gent gisteren. "Allemaal mensen die ons wilden melden dat er een probleem was met hun gsm, met daartussen enkele echte noodoproepen. Wie echt in nood zat, geraakte gelukkig wel nog binnen. Alleen werden wij er half zot van. Dit hadden we nog nooit meegemaakt."

Bij de operator zelf was gisteren de hele dag crisisoverleg. Ook de crisiscel van Binnenlandse Zaken werd gealarmeerd. De technische diensten van Mobistar probeerden de panne zo snel mogelijk te verhelpen. De communicatieafdeling lanceerde via radio en televisie oproepen aan de abonnees om in geen geval het nummer 112 te bellen, behalve dan bij echte noodgevallen.

Mobistar zit heel verveeld met de zaak, maar legt de verantwoordelijkheid voor de overbelasting van de noodcentrales bij de fabrikanten van gsm-toestellen. Woordvoerder Chris van Roey: "De fabrikanten voorzien dat bij het uitvallen van het netwerk er op het toestel een boodschapje verschijnt dat de 112 bereikbaar blijft. Probleem is dat vrijwel niemand weet dat 112 het internationale noodnummer is. Het enige wat we kunnen doen, is een campagne lanceren om mensen erop te wijzen dat dit nummer vergelijkbaar is met het allicht beter gekende 100-nummer." (CG)

Operator schuift verantwoordelijkheid voor problemen door naar fabrikanten van gsm-toestellen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234