Maandag 01/03/2021

Mobiliteit

Mobiliteitsminister Gilkinet (Ecolo) wil half miljard euro voor sporen naar de havens

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet:
Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet: "Investeren in het goederenvervoer per spoor is nodig om onze klimaatdoelstellingen te halen."Beeld BELGA

Nu er 1,25 miljard euro van het Europese relancefonds naar de federale overheid vloeit, bikkelen de ministers om hun deel. Mobiliteitsminister Georges Gilkinet eist alvast een half miljard voor de aanleg van sporen naar de havens.

Tien dagen geleden raakten de regeringen van dit land het eens over de verdeling van de Europese relancefondsen. In totaal krijgt ons land net geen 6 miljard euro van Europa. Volgens de verdeelsleutel die in het ‘Plan voor herstel en veerkracht’ werd vastgeklikt, zal 1,25 miljard naar de federale overheid vloeien. De rest gaat naar de deelstaten en de gemeenschappen.

Wie krijgt wat? Daarover moeten de ministers het onderling eens geraken. Ze kregen de opdracht om hun wensenlijstje in te dienen bij bevoegd staatssecretaris Thomas Dermine (PS), met een gedetailleerde fiche per project. Op vrijdag worden deze voorstellen besproken binnen de regering. 

Uit vertrouwelijke documenten die De Morgen kon inzien, blijkt dat mobiliteitsminister Gilkinet (Ecolo) een fors budget van 477 miljoen euro opeist om te investeren in havensporen. Dit moet ervoor zorgen dat de havens van Zeebrugge, Antwerpen, Gent en Luik beter bereikbaar worden per spoor. Zo kunnen ze economisch groeien en dragen ze bij aan de afbouw van de luchtvervuiling en de files. Elke trein haalt dertig à vijftig vrachtwagens van de baan.

Volgens de documenten zouden de centen in extra spoorcapaciteit en in de digitalisering en de elektrificatie van het bestaande spoornet worden gepompt. Oude dieseltreinen kunnen dan worden vervangen door elektrische exemplaren. “Vandaag gebruiken sommige vervoerders diesel op het hele net omdat het laatste stukje in de haven niet geëlektrificeerd is”, zo schrijft de Ecolo-minister.

Naar Aken

Dat er geld naar het spoor moet vloeien, daarover is iedereen binnen de regering het eens. De vraag is of de hoogte van het bedrag voor de andere ministers verteerbaar zal zijn. Gilkinet vraag immers nog andere subsidies uit de Europese pot. Zoals voor de Montzen-lijn, de goederenlijn die de Antwerpse haven verbindt met het Duitse Aken.

Na het akkoord binnen de regering volgt er nog een tweede, cruciale test. Het voorstel van ons land moet dan groen licht krijgen van de Europese Commissie, die voorwaarden verbindt aan haar steun. De projecten moeten onder andere bijdragen aan de digitale en ecologische transitie van ons land. Op basis van de Europese feedback zal ons land zijn plannen moeten bijsturen.

“Investeren in het goederenvervoer per spoor is nodig om onze klimaatdoelstellingen te halen en voor onze economie”, reageert minister Gilkinet, die voorlopig geen commentaar geeft op het gevraagde budget. “Eén euro investeren in het spoor brengt 3 euro op. Bovendien creëren havens zoals die van Antwerpen en Gent tal van niet-delokaliseerbare jobs.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234