Zondag 19/09/2021

faq de lijsttrekkers

Mobiliteitskenner: "In Antwerpen is de bus iets voor marginalen en losers"

Herman Welter kwam vanmiddag langs aan de caravan van De Morgen op het Sint-Jansplein. Beeld RV
Herman Welter kwam vanmiddag langs aan de caravan van De Morgen op het Sint-Jansplein.Beeld RV

Verkeerskenner Herman Welter kijkt kritisch naar het Antwerpse debat over openbaar vervoer. Zowel links als rechts geven weinig blijk van visie, klinkt het. "Antwerpen kan Bordeaux achterna, maar de politieke moed ontbreekt."

CD&V-lijsttrekker Kris Peeters pleit tijdens een interview met De Morgen voor het STOP-principe, waarbij de prioriteit eerst naar Stappen (voetgangers), dan naar Trappen (fietsers), Openbaar vervoer en Personenwagens gaat. "We doen er alles aan om Antwerpen op wieltjes te laten lopen", zegt hij. "Op tweewielers, de tram en de bus. Pas daarna de auto."

Of de christendemocraten die ambitie al konden waarmaken? Nee, zegt Welter. "De 'O' van Openbaar Vervoer is de voorbije jaren nooit gestimuleerd. Het aantal betalende reizigers op tram en bus is gedaald omdat ze in Antwerpen voortdurend voor een rood licht staan. En omdat de reizigersinformatie te wensen overlaat. Al is dat laatste wel een bevoegdheid van De Lijn."

S-trein

Dat N-VA en Open Vld een stedelijk vervoersbedrijf willen oprichten, vindt Welter interessant. Voordeel is dat de stad dan alle vervoersmiddelen beter op elkaar kan afstemmen. "Maar dan moet je ook de treinen van de NMBS meenemen in dat bedrijf. Anders heeft het weinig zin", nuanceert Welter. "Antwerpen kan op dat vlak een voorbeeld nemen aan het verkeersverbond in de Zwitserse stad Zürich."

De NMBS werpt zich sinds kort op het lokale verkeer. Begin september lanceerde het de eerste S-treinen rond Antwerpen. Die treinen vormen een voorstadsnet zoals rond Brussel. Maar het S-aanbod rond Antwerpen is voorlopig een lege doos, zegt Welter. "Er is geen enkele trein bijgekomen. Ze hebben gewoon de L in de benaming vervangen door een S."

Zijn advies aan politici? Begin van nul en leg eerst een duidelijke visie vast. Pas daarna kan je naar de concrete invulling kijken. "Dat lijkt misschien evident, maar ik stel vast dat geen enkele partij in Antwerpen ooit echt een beleid voor het openbaar vervoer heeft gevoerd. Zelfs partijen als sp.a en Groen hebben er weinig van gebakken."

Marginalen

Resultaat is dat trams en bussen nu een slecht imago hebben. "Ik gebruik dagelijks het openbaar vervoer, zowel in binnen- als buitenland", zegt Welter. "In buitenlandse steden gaan reizigers mooi uitgedost naar het theater of restaurant. Hier is het openbaar vervoer iets voor marginalen en losers. Wie het kan vermijden, doet dat ook."

Zijn gedroomde scenario voor Antwerpen? Dat van Bordeaux, de Franse stad waar de conservatieve burgemeester Alain Juppé (UMP) in 1995 radicaal de kaart van het openbaar vervoer trok. Nu is Bordeaux wereldwijd een voorbeeld. "In Antwerpen is dat ook perfect mogelijk. Maar de politieke moed ontbreekt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234