Zondag 22/09/2019

Mobiele telefoon blaast oude games nieuw leven in

Aantal gsm-gebruikers die een spelletje spelen op hun toestel moet tegen 2007 vervijfvoudigd zijn tegenover vorig jaar

Ronald Meeus

Vijftien à twintig jaar geleden werden ze gespeeld in de spellenhal en op de huiscomputers uit die tijd, nu krijgen ze een tweede leven op de mobiele telefoon. Klassieke spelletjes als Pac-Man en Bombjack sturen, samen met strip- en tekenfilmfiguren, een geheel nieuwe spellenindustie aan, die zelfs erg snel de markt voor pc-games kan overschrijden.

De in Groot-Brittannië gevestigde spellenmaker Elite Systems gooide tijdens de jaren tachtig hoge ogen met games als Bombjack, Ikari Warriors en Paperboy op de huiscomputers uit die tijd, zoals de Commodore 64 en de Sinclair ZX Spectrum. Twintig jaar na dato zijn ze terug: het bedrijf, dat ondertussen een aantal weinig succesvolle games had geproduceerd op de Game Boy Advance van Nintendo, en de eerste PlayStation van Sony, besloot een aantal van die klassiekers opnieuw uit te brengen op de mobiele telefoon. En ook de 'grote jongens' zijn geïnteresseerd in het telefoongame. De Franse spellenproducent Ubi Soft bijvoorbeeld, bekend van onder meer de Splinter Cell- en Myst-reeksen op de pc en de consoles, heeft ondertussen een dochteronderneming opgericht die alleen mobiele games verkoopt. Gameloft, zoals dat bedrijf heet, teert sterk op conversies van grotere games als Splinter Cell, op stripreeksen gebaseerde games als XIII en op conversies van klassiekers zoals Prince of Persia.

De meeste mobiele telefoons die op dit moment in de winkel worden verkocht, hebben een aantal standaard ingebouwde games, die via het portaal van mobiele operatoren of een speciale sms vanaf een website kunnen worden aangevuld met verschillende nieuwe games. Die laatste, met een verkoopprijs die rond de vijf euro schommelt, zijn stilaan een relevante markt aan het worden. Volgens een onderzoek van het Amerikaanse studiebureau Informa Media zal de wereldwijde opbrengst van mobiele spelletjes tegen eind 2007 ongeveer 3 miljard euro zijn, meer dan pc-games (2,6 miljard) en spelletjes voor draagbare consoles als Nintendo's Game Boy Advance en Nokia's N-Gage (2,1 miljard). In 2003 brachten ze 'slechts' 485 miljoen euro op. Volgens het Britse bedrijf Gartner, een ander studiebureau, moet het aantal gsm-gebruikers die een spelletje spelen op hun toestel tegen 2007 vervijfvoudigd zijn tegenover vorig jaar. Toen waren ze nog met 100 miljoen wereldwijd.

Mobiele games zijn vooral bedoeld voor niet-gamers, luidt het in de spellenindustrie. Eigen onderzoek van mobiele telefoonmaker Nokia bevestigt dat: het hoogste percentage van consumenten die geregeld een spelletje spelen op hun mobiele telefoon - 24 procent ervan - doet dat bij uitstek terwijl ze aan het wachten zijn. Tijdens andere momenten waarop ze op voorhand weten dat ze enige tijd dood hebben te slaan, zoals in de trein, is het percentage veel kleiner. Wellicht speelt daar de concurrentie van traditionele media en handconsoles mee.

"Die spelletjes zijn hoogstens leuk voor iemand die de games die standaard op zijn mobiele telefoon staan beu is", zegt marketingmanager Jurgen Haes van de in games gespecialiseerde retailketen Game Mania. "Een toestel als de Game Boy Advance of de N-Gage levert games met een kwaliteit die veel hoger is. Consumenten die spelletjes spelen zijn heel wat beter gewend. Wij bieden hetzelfde soort spelletjes, die vier à vijf euro per download kosten, gratis aan op onze website."

Maar binnen de opbrengsten die mobiele diensten binnenbrengen, is het aandeel van de games zonder meer significant. Netsize, een bedrijf dat wereldwijd oplossingen levert voor mobiele 'content' als spelletjes, zegt dat de markt voor mobiele diensten in 2003 zo'n 62,8 miljoen euro omzet heeft gedraaid. Ongeveer 70 procent daarvan werd gerealiseerd door 'entertainment', zoals beltoontjes en mobiele games. "De eerste plaats daarin wordt gedragen door beltoontjes, de tweede door logo's, de derde door games", zegt marketing- en communicatiedirectrice Marion van der Horst van Netsize België.

Die verhouding verandert nog, zegt algemeen directeur Axel De Cock van Mobile Vision, een Belgisch bedrijf dat mobiele spelletjes verkoopt via de mobiele portalen Vodafone Live! van operator Proximus en Orange World van diens concurrent Mobistar. "Het aandeel van de games gaat stijgen, al zal het altijd een nichemarkt blijven. De kosten voor het produceren van zo'n game zijn minimaal, het programmeerwerk wordt ook voornamelijk in Oost-Europa gedaan. Kwalitatief zijn Game Boy Advance en N-Gage beter, maar de groei komt bij ons vooral uit inhoudelijke licenties. Wij maken bijvoorbeeld games die gebaseerd zijn op bekende stripfiguren als Kid Paddle, Michel Vaillant en Thorgal. Die zijn, naast de moderne versies van klassieke games, de belangrijkste groeiers."

Ongeveer 20 procent van de mobiele telefoons die op dit moment in gebruik zijn, denkt De Cock, zijn in staat om spelletjes mee te spelen. Een kleurenschermpje is een relevant element, maar belangrijker nog zijn de interne specificaties: de telefoon moet immers een speciale versie van de programmeertaal Java kunnen draaien, waarin zowat alle nieuwere mobiele games zijn gemaakt. Het voordeel van die taal is dat hij 'platformloos' is: een game kan met minimale wijzigingen zowel op een gsm als op een ander toestel worden gespeeld dat over Java beschikt. Volgens Sun Microsystems, het bedrijf dat de programmeertaal heeft ontwikkeld, waren er begin dit jaar al 200 miljoen mobiele telefoons verkocht die over Java beschikken, en tegen 2007 moet elke nieuw verkochte telefoon de programmeertaal draaien, zegt het bedrijf.

En in de toekomst kunnen mobiele games ook kwalitatief beter worden. Bedrijven als nVidia en ATI, die grafische chipkaarten produceren voor pc's, hebben al prototypes klaar van processors die de grafische mogelijkheden van het mobieltje versterken. Sony verwacht daarenboven veel van de superchip die het bedrijf samen met Toshiba en IBM aan het bouwen is, en die het enigmatisch 'The Cell' noemt. Die processor moet in eerste instantie in Sony's PlayStation 3-spelconsole (ergens in 2006) terechtkomen, maar kan volgens het bedrijf in de toekomst ook in gsm's worden ingeplant. De chip belooft duizendmaal zo krachtig te zijn als die welke nu in de PlayStation 2 zit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234