Woensdag 20/10/2021

'Mmmoord bij het kabbelende beekje'

Vanavond brengt Rubriek 700 een hommage aan Alfred Hitchcock, meester van de suspense. De documentaire bevat heel wat persoonlijk archiefmateriaal, zoals onbekende oude foto's en homevideo's. Benieuwd wat we ons bij dat laatste moeten voorstellen.

Brussel / Eigen berichtgeving

Kirsten Bertrand

'Uit het leven gegrepen verhalen interesseren mij niet. Mij boeit mmmoord bij het kabbelende beekje" aldus Alfred The Great in 1962. Als je zulke oneliners in huis hebt, moet je wel een hele grote meneer zijn. Dat vindt ook regisseur Jan Verheyen. "Uiteraard ben ik een hevige fan van Hitchcock. Maar eigenlijk wijkt mijn smaak een beetje af van de films die doorgaans de hemel in geprezen worden. Mij bekoren vooral North by North West, Psycho en de geweldige prent The Birds. De laatste vind ik een zeer efficiënte thriller, een echte trendsetter in het genre mens versus natuur."

Verheyen voegt eraan toe dat de indruk die een film nalaat, voor een groot stuk met je leeftijd te maken heeft. "Ik zag The Birds als snotaap van veertien thuis op televisie. Ik was er helemaal ondersteboven van. Je kunt het vergelijken met wat Tarantino nu bij jongeren teweegbrengt. Toen ik Saturday Night Fever voor de eerste keer zag, was ik ook behoorlijk onder de indruk. Nu is die film natuurlijk zeer cultureel incorrect, maar misschien vissen ze hem binnen een paar generaties weer op." Hitchcock werd als beginnend regisseur niet meteen op handen gedragen. Hij was voor de critici gewoon een man die zijn vak - thrillers maken - uitoefende. "In de oorspronkelijke recensies hangt er vaak een toontje van het zijn máár thrillers. Pas later zijn de kenners hem als een 'auteur' en een 'genie' gaan bestempelen." Hitchcock liep ook graag eens door zijn eigen films. Van die blitzoptredens, de zogenaamde cameo's, maakte hij zijn handelsmerk. Legendarisch is zijn verschijning in Lifeboat. Omdat de film zich op een boot afspeelde, was het niet eenvoudig iets te bedenken waardoor de meester geloofwaardig in beeld kon komen zonder de verhaallijn te doorbreken. Het werd uiteindelijk een 'papieren performance': Hitchcock staat als model in een krant die aan boord rondslingert en maakt reclame voor het fictieve dieetmiddel Reduco.

Hoewel hij Hitchcocks gadgets zeer geslaagd vindt, ziet Verheyen af van vertolkinkjes in zijn eigen prenten. In Boys had hij een klein rolletje "Achteraf gezien zeer gênant. Zoiets doe ik nooit meer." Ook een remake van een Hitchcock-film ziet Verheyen niet zitten. "Het herwerken van een van zijn films zou zeer onverstandig zijn. Er zijn genoeg regisseurs die er hun broek aan scheurden. Je werk wordt bij voorbaat weggelachen."

Rubriek 700: Alfred Hitchcock,

Canvas 22.55

'Een remake van een Hitchcock maken is zeer onverstandig. Je werk wordt bij voorbaat weggelachen'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234