Vrijdag 16/04/2021

Mist veroorzaakt jaarlijks 160 slachtoffers op de weg

Illustratiebeeld. Beeld ANP
Illustratiebeeld.Beeld ANP

Ons land kent jaarlijks niet meer dan veertig mistige dagen. Toch veroorzaakt mist op de wegen elk jaar 160 doden of gewonden bij ongevallen als het zicht minder dan honderd meter bedraagt. De ernst van ongevallen in de mist is bijna twee keer zo zwaar als gemiddeld: 34 doden per 1.000 ongevallen tegen gemiddeld 18 doden per 1.000 ongevallen. Verkeersinstituut Vias wijst daar zaterdag op, vanwege de 25ste verjaardag van de kettingbotsing op de E17 in Nazareth.

Dinsdag 27 februari 1996 waren op de E17 tussen Gent en Kortrijk meer dan tweehonderd voertuigen in dichte mist betrokken in een aanrijding. Balans van de kettingbotsing: 10 doden, 56 zwaargewonden en 30 lichtgewonden. Het is nog steeds het ongeval met de meeste slachtoffers van de afgelopen 50 jaar. "We reden een muur van mist in", getuigden overlevers.

Tachtig procent van de ongevallen door mist vindt plaats tussen oktober en maart. Gezien het gebrek aan zicht zou men kunnen denken dat bestuurders bij mistig weer uiterst voorzichtig zijn. Dit is verre van het geval, aldus Vias, dat twee redenen aanhaalt. Bestuurders overschatten de afstanden. "De waarneming van de bestuurder wordt misleid door de aanwezigheid van mist. Een vergelijking tussen zeer dichte mistomstandigheden en normaal zicht toont een overschatting van gemiddeld meer dan 50 procent van de werkelijke afstand tot een obstakel. Wanneer een bestuurder iets minder dan 10 meter van een ander voertuig rijdt, schat hij dat het 20 meter is", aldus Vias.

Bij de kettingbotsing in Nazareth in 1996 vielen tien doden. Ook toen was er een dichte mist. Beeld belga
Bij de kettingbotsing in Nazareth in 1996 vielen tien doden. Ook toen was er een dichte mist.Beeld belga

Verder is het 'stofzuigerfenomeen'. Bij dichte mist en zichtbaarheid minder dan 100 meter, verliest de bestuurder zijn positie in de wegomgeving. Een zekere angst kan opduiken, en om niet verdwaald te raken en om de lichten van de voorligger te blijven onderscheiden, zal hij/zij de neiging hebben om de voorligger te naderen. "Aan de ene kant heeft de bestuurder de neiging om te versnellen om de voorligger niet uit het oog te verliezen. Aan de andere kant zal een bestuurder die een voertuig achter zich ziet naderen de neiging hebben om te versnellen uit angst om achteraan te worden geraakt. Dus in plaats van te vertragen, neemt de snelheid van het verkeer toe", aldus Vias.

Vijf tips

Het instituut geeft vijf tips om veilig in mist te rijden: schakel je mistlamp in; rij hoogstens 80 km/u bij 100 meter zichtbaarheid; realiseer je van de toestand door het raam zeker tijdelijk te openen; hou altijd rechts op de weg en rij zonder radio of muziek voor een optimale concentratie en buitengeluiden te kunnen horen.

De kettingbotsing wordt vandaag om 10.30 uur herdacht met een kleinschalig herdenkingsmoment op de carpoolparking van de E17 in Nazareth.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234