Vrijdag 30/07/2021

Meskens & Van Geel

"Misschien zijn wij gewoon commerciële acteurs"

Jonas Van Geel en Nathalie Meskens. Beeld Jelle Vermeersch
Jonas Van Geel en Nathalie Meskens.Beeld Jelle Vermeersch

De koning en de koningin van de Vlaamse lach: zo mag je Jonas Van Geel en Nathalie Meskens stilaan wel omschrijven. In de actiekomedie 'Bowling Balls' ontketenen ze samen een oorlog tussen motorbendes.

'Bowling Balls' is de nieuwste film van Marc Punt, de man achter 'Matroesjka's' en 'Frits en Freddy'. Deze actiefilm, die regelrecht op de lachspieren mikt, gaat over twee motorbendes die het met elkaar aan de stok krijgen als blijkt dat één van Bowling Balls - zo heet de ene bende - het met een stoere tante van The Banana Knights gedaan heeft.

Door Meskens en Van Geel te casten kon Punt zich veroorloven om veel aan de verbeelding van de kijker over te laten. Aanvankelijk toont Punt hun liefde niet, maar wie soms tv kijkt, en ze al heeft bezig gezien in de vele tv-programma's waar ze vaak samen onze lachspieren masseren, weet dat ze elkaar echt wel goed kunnen verdragen. Als 'Bowling Balls' straks de hele concurrentie van de baan kegelt, zullen zij er voor heel veel tussen zitten.

'Bowling Balls' is een ensemblefilm, maar het draait wel allemaal rond jullie personages.
Natalie Meskens: "Ik denk dat dat meevalt. Als je alleen nog maar de affiche ziet, wordt de hele bende opgevoerd. Het heet niet voor niets 'Bowling Balls'. Het is die bende die de hoofdrol speelt. Wij vormen de rode draad. Door onze personages hebben beide bendes ruzie."

Jonas Van Geel: "Ja, wij zijn de trigger om al de rest te kunnen vertellen. Maar de film pretendeert ook geen moment dat hij over ons twee gaat, hij heet niet Gino & Tina."

Beschouwen jullie deze film als je grote filmdebuut?
Meskens: "Mijn filmdebuut was toen ik nog geen borsten had. Dus in die zin: nee."

Jonas Van Geel: "Dat was ook het enige dat ik niet goed vond aan 'Blinker'. (lacht)"

Meskens: "(schatert) Nee, niet echt als debuut dus, maar je kunt moeilijk zeggen dat ik al heel veel films heb gedaan. Mocht dit nu een film geweest zijn als 'The Broken Circle Breakdown', waar er zo weinig protagonisten zijn dat je echt wel kunt spreken van 'mijn film', dan zou ik gesproken heb van 'mijn debuut'. Dat gevoel heb ik nu niet. Ik ben onderdeel van een film."

Hoe succesvoller jullie worden, hoe minder uitschuivers jullie je nog kunnen veroorloven. Wordt het met jullie naam en faam niet almaar moeilijker om nog nieuwigheden uit te proberen?
Van Geel: "Bij alles wat ik doe, kies ik vaak voor mensen. Omdat ik denk: met die mensen wordt het superleuk. Waardoor je ook soms tegen de muur loopt, want je denkt: shit, ik had misschien ook niet alleen voor mensen moeten kiezen. Hadden mijn foute keuzes mijn faam om zeep kunnen helpen, dan was dat al gebeurd. Ik wil maar zeggen: ik heb toch al vanalles gedaan dat in de ogen van sommigen heel vervelend en irritant was."

"Ik ben blij dat Marc Punt niet is afgegaan op wat 'onze faam' over ons zegt. Hij zoekt echt mensen die kunnen spelen. Ik vind het fijn dat zijn conclusie blijkbaar was dat we iet of wat kunnen spelen, anders zaten we niet in zijn film. Tegelijk besef ik wel dat ik deze rol waarschijnlijk niet had gespeeld, als ik zeer onbekend was geweest."

Meskens: "Je bent je wel bewust van een zekere populariteit, maar dat betekent niet dat je minder kritisch naar jezelf kijkt. Ik merk dat we allemaal nogal streng zijn voor onszelf. Toen de film getoond werd, hoorde ik verschillende acteurs tegen mekaar zeggen: 'Gij waart heel leuk, maar ik...' Ik bedoel maar: Jonas vond zichzelf niet briljant in de film, ik vond mezelf niet briljant. Terwijl we elkaar wel leuk vonden. En je hoopt dan dat mensen die zot zijn van ons, of die ons graag zien spelen, de film ook leuk zullen vinden. Ik ben toch altijd een beetje bang dat er een moment zal komen dat het allemaal ophoudt."

null Beeld Independent Films
Beeld Independent Films

Terwijl ik vind dat het allemaal nog moet beginnen. Door vaak in lichte entertainmentprogramma's aan te treden, worden jullie gemakkelijk bij de lichtgewichten ingedeeld. Maar meer en meer laten jullie je erop betrappen ove een stevig stel hersenen te beschikken.
Van Geel: "Daar ben je van geschrokken zeker? 'Die gasten blijken ook nog brains te hebben!' (hilariteit)"

Ik wil maar zeggen: Ook in Hollywood wordt al wie wel eens een gekke bek durft te trekken - Adam Sandler, Jim Carrey - bij de lichtgewichten ondergebracht.
Van Geel: "Ja, maar daar zeg je het: in Amerika. Daar kan dat. In Engeland ook. Daar kan een acteur Harry Potter spelen en tegelijk op West End in een heel serieus stuk staan. En die kan daarna een musical doen en daarna weer een heel donkere film. Bij ons is dat vaak een probleem. We zijn stapsgewijs uit die hokjesmentaliteit aan het komen. Geen probleem, maar wel een realiteit."

Ik zie jullie vroeg of laat een heel goeie serie maken voor Canvas.
Meskens: "Het grappige is dat de meeste spelers uit het kamp van de meerwaardezoekers komen. Maar vaak moet je je tot het populaire genre wenden om ervoor te zorgen dat mensen weten dat je bestaat. En opeens is dat dan de biotoop die je toebedeeld krijgt. Ik weet niet wat het hele parcours van Jonas is, maar ik weet wel hij al lang in het theater bezig was en ook van bij Dora van der Groen kwam, voor hij op tv doorbrak."

"Ik kom van de Toneelacademie Maastricht. Televisie was daar het gênantste wat je kon doen. Toen ik de kans kreeg om 'Kaat & co.' te doen, was dat voor mij een studentenjob. Als je er oude interviews op naslaat, van de eerste twee jaar dat ik enige bekendheid genoot, zei ik zaken als: 'Ja, ik ben nu 'Kaat & co.' aan het doen, maar voor alle duidelijkheid, ik heb daar eigenlijk niets mee te maken. Ik kom nu toevallig even op tv.' Ik wou me daar de hele tijd van distantiëren. Want ik was de grote theateractrice die in 't Arsenaal, in Nederland, in het NTGent werkte. Ik heb ook een collectief gehad in het theater. We hebben ook veel voorstellingen gezien waar niemand een jota van snapte. En dan kwamen opeens 'David', 'Wij van België', 'Tegen de sterren op', en voor ik het wist kreeg ik de vraag 'Jij doet altijd comedy. Word je dat niet wat beu?' Terwijl ik zelf dacht: ik ben blij dat ik even iets lichts mag doen, iets toegankelijks."

"Ik heb jaren alles van me afgeduwd wat maar enigszins commercieel was. Maar nu begin ik de term 'commercieel' net te koesteren. Misschien ben ik gewoon 'commercieel', heb ik iets toegankelijks. Ik ben er zo stilaan aan het achterkomen dat er niets mis is met het parcours dat ik afleg."

Van Geel: "Ik zit er niet op te wachten om een supergoeie reeks op Canvas te maken. Dat is niet mijn doel. Ik heb met 'Amateurs' een supergoeie reeks proberen te maken op VTM. En de volgende stap is hopelijk een supergoeie reeks proberen te maken waar ook nog heel veel mensen naar kijken. Maar ik ben wel iemand die dingen wil maken - en ik denk dat Nathalie dat ook wil - waar eigenlijk liefst van al veel mensen naar kijken. Veerle Baetens komt uit de musical, hè, die sector waar velen de neus voor ophalen. Wel, die speelt nu dé rollen. En iedereen zegt: 'Veerle Baetens? Straffe actrice!' Maar Veerle komt ervoor uit dat ze een musicalopleiding heeft gehad. En Felix Van Groeningen heeft zich daar niets van aangetrokken. Hij heeft gewoon gezegd: 'Ze is een goeie actrice, ik ga met haar werken.' We moeten ons nog veel te vaak verantwoorden voor de dingen die we doen. Iedereen heeft zich te verantwoorden, maar ik heb soms de indruk dat het voor ons nog wat meer geldt. Is het niet straf dat jij er je over verwondert dat ik ook van enige intelligentie blijk geef?"

null Beeld Independent Films
Beeld Independent Films

Ik had je gewoon in het kamp van de lolbroeken ondergebracht. Maar ik weet nu dat het geen toeval is dat je zo succesvol bent.
Van Geel: "Misschien is dat volgend jaar al over. Maar ik denk dat we allebei heel goed weten wat we willen, zowel Nathalie als ik. We zeggen niet zomaar ja op alle voorstellen. Eigenlijk is het ongelooflijk dat we dat binnen een zender als VTM onze eigen zin kunnen doen, terwijl daar niet echt een traditie bestond om met mensen samen te werken die misschien een te grote eigen mening hebben."

De waardering die je nu krijgt heb je verworven. Jullie betekenen iets. Dat voelde je wellicht ook onder de acteurs toen je op de set van 'Bowling Balls' stond?
Van Geel: "Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat al die mensen die op de set van 'Bowling Balls' stonden, ons al langer kenden als acteurs. Peter Van den Begin kende ik al van mijn eerste stage bij Toneelhuis. Mochten we nu allebei uit de musical gekomen zijn, zouden we waarschijnlijk ook eerst allerlei vooroordelen hebben moeten overwinnen. Maar nu had ik absoluut niet het gevoel dat we ons moesten bewijzen."

Meskens: "Het was gewoon heel gezellig. Allemaal fijne mensen. Maar goed ook. Want naar een Peter Van Den Begin kijk ik echt op. Maar mijn bewondering zat me gelukkig niet in de weg. En Wim Opbrouck, dat is gewoon een vrolijke kerel. Tussen de scènes door waren we de hele tijd onnozel aan het doen. Eekhoorntjes en pauwen aan het nabootsen en meer van die onzin. Met Filip Peeters hadden we het dan weer voortdurend over restaurantjes, omdat dat ook zo'n foodie is. Filip moest in het Antwerps spreken en dat is voor hem echt niet evident. Ik zie hem heel graag spelen, maar eigenlijk was ik blij om te zien dat het zelfs bij zo iemand niet allemaal vanzelf gaat. Dan voel je jezelf direct ook wat beter, als je aan het zoeken bent."

Wat maakt jullie zo grappig?
Meskens: "Ik kan dat niet zeggen. Gewoon komisch talent. In 'Lang leve' en nu ook in 'Zijn er nog kroketten?' zijn er zaken die voorbereid zijn, en andere die puur spontaan gebeuren. Wel, als het niet is voorbereid, is Jonas' timing nog beter. Dat is ook een vorm van intelligentie; hè. Want vergis je niet, Jonas is een heel intelligente gast."

Van Geel: "Dank je wel."

Wij zeiden het al.
Meskens: "Nee, lach maar. Je kunt niet grappig zijn als je dom bent. Want je hebt daar een bepaalde intelligentie voor nodig. Om gevat te reageren, moet je heel snel kunnen denken, en daar moet je een stevig stel hersens voor hebben."

Van Geel: "Alles wat zij over mij zegt, kan ik over haar zeggen. Hoe komt dat? In mijn geval vermoed ik dat mijn fysionomie er iets mee te maken heeft. Ik denk dat je sneller om mijn gezicht lacht dan dat je het serieus neemt."

Je gebruikt je gezicht ook om op de lachspieren te werken.
Van Geel: "Ik zou dom zijn om dat niet te doen. Je moet weten wat je kracht is. En soms is weten wat je niet kunt nog belangrijker. Al mijn goeie vrienden in de toneelschool gingen na hun studies ofwel naar het NTG, of naar Toneelgroep Amsterdam of naar het Toneelhuis. Maar bij mij kwam de telefoon niet. En dan kun je ofwel heel depressief worden, of je kunt iets gaan doen met de kansen die je wel krijgt. En dat gebeurde toen ik 'Tegen de sterren op' mocht gaan doen. Ik heb mijn kansen gegrepen. Ik zit niet graag in een wachtende positie. Ik word er gek van."

Meskens: "Daar ben je te veel ondernemer voor, denk ik."

Over je fysionomie gesproken. Ik had al zo vaak die ietwat dommige blik gezien waar je ook in 'Bowling Balls' mee uitpakt, dat ik enigszins verwonderd was toen ik je tot een knappe jongeling zag openbloeien in 'Amateurs'.
Van Geel: "En intelligent, hè."

Meskens: "Gewoon knap."

Van Geel: "Ik ben van opleiding acteur, net zoals Nathalie van opleiding actrice is. Een acteur, die speelt. Als je aan een timmerman vraagt wat hij doet, zal hij zeggen: 'Ik maak alles met hout.' Dan zal niemand zeggen: 'Die maakt alleen maar trappen.' Nee, die is daar misschien beter in, maar als je hem een tafel laat maken, ga je niet zeggen: 'Potverdomme, die kan ook een tafel van hout maken.' Nee, hij is timmerman en hij maakt dingen met hout. Wel, ik ben acteur. En acteurs spelen rollen. Dat is waar wij voor gestudeerd hebben. En daarom moeten we het nog niet kunnen, maar we zijn er wel van uitgegaan toen we eraan begonnen, dat we ook serieus werk zouden kunnen doen. Ik heb in die vier jaar Dora van der Groen geen enkele komische rol gespeeld. Niet één."

Wist je niet dat je komisch talent had?
Van Geel: "Jawel, ik wist dat ik makkelijk mensen aan het lachen kreeg. Waarschijnlijk dachten ze: dat soort rollen kan hij sowieso aan, dus laten we vooral iets anders met hem uitproberen. En op het eind van de rit is de conclusie dat ik de hele tijd komische rollen speel en de rest niet. (lacht) Dus misschien was dat toch niet de manier. Maar los daarvan vond ik het wel fijn om in 'Amateurs' eens een serieuze rol te kunnen spelen. Al heb ik ze wel zelf moeten schrijven. Dat is niet erg, maar wel een realiteit."

null Beeld Independent Films
Beeld Independent Films

'Bowling Balls' mikt op de grootste gemene deler, is een film voor een breed publiek, en gaat soms voor de makkelijke lach. Een verspilling van talent, zo hoorde ik een collega-journalist al fluisteren. Als je dergelijke populaire komedies maakt, weet je dat je vanuit een bepaalde hoek dergelijke reacties kunt verwachten.
Van Geel: "We doen nu eenmaal een job waar iedereen een mening over heeft. Je moet ermee leren leven dat er af en toe mensen over je kleine zeggen: 'Ik vind het geen toffe kleine, sorry! En ik vind hem ook een beetje lelijk.' Dat kan best vermoeiend zijn, maar het belangrijkste is dat je een kleine hebt en er zelf blij mee bent. Natuurlijk, het zou leuk zijn mocht iedereen het geweldig vinden wat je doet. Maar dat is gewoon niet zo. Ik hoorde nu dat een journalist zei dat hij geschoffeerd was. Dan denk ik: 'Jongens, als je je eigen krant openslaat en je leest de eerste vier pagina's, daar kun je kwaad over worden. Dat snap ik. Maar op pagina 20 zeggen: 'Ik ben geschoffeerd door deze film'. Pfff."

Meskens: "Het is nog altijd een entertainmentbusiness, hè. Het is nog altijd de bedoeling om mensen even te ontspannen. Ik las ooit een citaat van een Belgische schrijver - zijn naam ontgaat me nu even - die zei: 'Als je niet tegen slechte kritiek kunt, dan moet je de goeie ook niet laten binnenkomen.' En ik heb daar eigenlijk wel veel van geleerd. Het is moeilijk om het niet erg leuk te vinden als mensen je bewieroken, maar dan denk ik: als je die goeie commentaar blokkeert, kun je misschien ook de negatieve blokkeren. Terwijl je er soms ook iets uit kunt leren."

Van Geel: "Inderdaad. Ik zat destijds in 'Kiekens'. Er zijn weinig series geweest die harder neergesabeld zijn. En ik heb dat onlangs nog met 'Amateurs' mogen ondervinden. Bepaalde mensen vonden dat drek. Ja, dat is hard, heftig en ik vind dat erg jammer. Maar ik moet er wel mee leren leven. Als ik nu zeg 'Ik kan er niet tegen', dan kan ik er maar beter mee stoppen. En dan doe ik ook niets meer. Maar nee, je blijft proberen, omdat je altijd weer in iets gelooft."

Meskens: "En soms vind je zelf ook iets niet helemaal gelukt, maar als je ergens aan meewerkt, dan ben je een soort van ambassadeur van dat project. En dan is het ook niet gepast om er heel negatief over te zijn. Ik merkte dat met 'David'. Toen we in interviews lieten blijken dat we zelf niet gelukkig waren met die serie, vonden bepaalde mensen dat niet leuk om te lezen. Want je stoot de fans van het programma daarmee tegen de borst. Met 'Kiekens' zal dat vermoedelijk niet anders geweest zijn."

Van Geel: "Ik was wel ongelooflijk verbaasd om een fan tegen te komen. Maar als je me zou vragen: heb je er spijt van? Nee, ik heb er voor gekozen en..."

Meskens: "Je leert daar altijd van bij."

Van Geel: "Zo is het. Van deze film ook. Mocht nu blijken dat niemand er iets aan vindt, dan zal ik niet zeggen: ik voelde het al op de set. Je gaat ergens voor en je gaat er samen voor. En als het niets wordt, dan gaan we samen ten onder."

Meskens: "Dus laten we hopen dat alle mensen die komen kijken een leuke avond beleven. Wij hebben ons in ieder geval geamuseerd."

null Beeld Independent Films
Beeld Independent Films
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234