Dinsdag 24/11/2020

StandpuntRemy Amkreutz

Misschien zijn de slechte onderwijsresultaten nog niet slecht genoeg

Remy Amkreutz is chef nieuws bij ‘De Morgen’. 

Mag je hopen op slechter nieuws? Het is een vraag die sinds de bekendmaking van de PISA-resultaten door het hoofd blijft rondspoken. In het altijd fel geanticipeerde onderwijsonderzoek van de OESO boeren de Vlaamse vijftienjarigen opnieuw achteruit. Op elk vlak.

Sinds 2006 noteerden ‘onze’ leerlingen gemiddeld een daling van 50 punten voor leesvaardigheid, 25 punten voor wiskunde en 19 punten voor wetenschappen. Wie weet dat een leerjaar overeenkomt met zo’n 40 punten begrijpt dat de vijftienjarigen van vandaag fors achterstand hebben opgelopen ten opzichte van hun leeftijdsgenoten uit 2006.

Lees nu

Opdoffer voor Vlaams onderwijs: nu ook koppositie voor wiskunde kwijt

Ook andere data kleuren rood. Vooral de prestaties en de geringe liefde voor lezen springen in het oog: nooit eerder scoorden de Vlaamse leerlingen lager. En bij wiskunde staan ‘we’ niet langer in de absolute top.

Vrolijk word je er niet van. Maar toch: misschien zijn de resultaten niet slecht genoeg. Alleen een duidelijke én drastische achteruitgang – zoals Nederland nu voor leesvaardigheid meemaakt – zou de loopgravenstrijd die ons onderwijs al enkele jaren in zijn greep heeft tot een einde kunnen brengen.

Vandaag schuilt er voor elke waarnemer wat wils in het PISA-rapport. De progressieve(re) flank wijst – terecht – op de nog altijd grote prestatiekloof in het Vlaamse onderwijs, die hier sterker dan elders wordt bepaald door de sociale achtergrond van leerlingen. De conservatieve(re) zijde kijkt – terecht – naar de dalende prestaties van de beste leerlingen, en wijst erop dat het aantal toppresteerders bij wiskunde in vijftien jaar tijd bijna is gehalveerd.

Alarmbel

Vrijwel meteen na de bekendmaking van de resultaten kwamen de oude discussies en tegenstellingen meteen bovendrijven. Ze domineren het onderwijs eigenlijk al sinds de N-VA niet langer akkoord ging met het plan van toenmalig minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) om het secundair onderwijs te hervormen. Sinds 2013 is er, ondanks het ene na het andere slechte rapport, zo goed als geen vooruitgang geboekt. De een blijft op de kloof wijzen, de ander kijkt alleen maar naar de top. 

Het is een kunstmatige tegenstelling, die in eerste instantie door zowel N-VA als sp.a werd opgeklopt voor politiek gewin, waar ons onderwijs helemaal niets aan heeft.

Minister Ben Weyts (N-VA) hangt vandaag met zijn volle gewicht aan de alarmbel. Hij heeft de gewaardeerde OESO-onderwijstopman Dirk Van Damme een speciale opdracht gegeven. Hij zal een team van experts aansturen die tegen volgend najaar met voorstellen moeten komen. In tijden van dalende onderwijskwaliteit, een grote ongelijkheid én een groeiend lerarentekort hebben zij werk genoeg. 

Nu maar hopen dat de suggesties van Van Damme en co met een open geest worden ontvangen. En niet, zoals maar al te vaak de gewoonte is op politieke kabinetten, ongelezen in een lade verdwijnen en louter dienen om het eigen, al lang bepaalde beleid te rechtvaardigen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234