Donderdag 22/10/2020

ArbeidsmarktE-leren

Misschien krijgt e-leren de Belg eindelijk zover om een opleiding te volgen

Chris Venken van Syntra Genk toont de lesgeefrobot die online lesgeven vereenvoudigt.Beeld Tine Schoemaker

Onbedoeld positief neveneffect van de coronacrisis was dat veel cursussen ook online doorgingen. Al blijven er veel hindernissen bestaan. Een actieplan van Vlaams minister van Werk Hilde Crevits (CD&V) moet die wegwerken.

Meer dan acht op de tien organisatoren van opleidingen schakelde tijdens de coronacrisis (deels) over op onlinecursussen. Dat blijkt uit een bevraging van het Departement Werk en Sociale Economie. Ter vergelijking: voor de crisis vond slechts een op de zeven opleidingen online plaats. Intussen is dat de helft van de opleidingen.

“Het was ofwel dat, ofwel totaal niets kunnen doen”, zegt Chris Venken, operationeel directeur van Syntra voor Limburg. “Voordien werkten we enkel bij kleine experimenten met onlinesoftware.” Dus moesten lesgevers pijlsnel omgeschoold worden, de infrastructuur bijgespijkerd en lessenroosters uitgebreid om iedereen de mogelijkheid te geven zijn opleiding te kunnen volgen.

Ook minister Crevits bleef niet blind voor die trend richting meer onlineopleidingen. Ze lanceert er een actieplan voor in de hoop zo meer Belgen in de richting van een opleiding of cursus te duwen.

Ons land is immers een notoir slechte leerling wat betreft levenslang leren, de mooie term voor het volgen van opleidingen doorheen de hele carrière. “Het lijkt in ons land wel alsof er een Chinese muur staat tussen de schoolbanken en de arbeidsmarkt: eenmaal iemand een diploma heeft, keert die persoon amper terug”, zegt professor arbeidseconomie Stijn Baert (UGent).

Minder dan 9 procent van de Belgen volgde volgens Eurostat de afgelopen vier weken een opleiding. Ter vergelijking: het Europees gemiddelde was in 2019 11,3 procent, in de Scandinavische landen schommelt dat rond de 30 procent. “Terwijl het dus niet makkelijk is om jezelf ‘fit te houden’ op de arbeidsmarkt, of jezelf heruit te vinden als dat nodig is zonder zulke opleidingen”, zegt Baert.

Tijdsgebrek blijkt een van de belangrijkste belemmeringen te zijn. Door in te zetten op onlineopleidingen hoopt Crevits dat te verhelpen. Maar daarvoor hebben degene die de opleidingen organiseren hulp nodig. “Uit de bevraging blijkt dat meer dan acht op de tien van de ‘opleidingsverstrekkers’ wil blijven inzetten op online leren maar nood heeft aan financiële, technische en didactische ondersteuning en uitwisseling van expertise”, zegt Crevits.

In Syntra Limburg zullen ze bijvoorbeeld ook dit jaar werken met minirobots die lessen kunnen streamen. De robot is uitgerust met technologie die de lesgever door het hele lokaal volgt en cursisten de kans geeft om, digitaal of in de klas, tussen te laten komen. Daarnaast is er een helpdesk die cursisten met onlineproblemen helpt.

Maar zoiets voorbereiden vergt tijd en geld. “We doen dit nu voor cursisten die in quarantaine zitten”, zegt Venken. “Maar een volledige ommeslag krijgen we niet in een paar maanden gerealiseerd, al zeker niet tijdens een crisis. Al heeft corona inderdaad wel voor een veranderde mindset gezorgd bij cursisten die nu meer vragen om onlinelessen.”

De grote lijnen van Crevits’ actieplan liggen al vast. Zo komen er een centraal infopunt en studiedagen om meer opleidingsverstrekkers te bereiken. Via een oproep bij het Europees Sociaal Fonds zal onderzocht worden wat de technische mogelijkheden zijn om ook artificiële intelligentie en virtuele realiteit toe te passen voor opleidingen. En mensen met een digitale achterstand zullen begeleid worden. Om dat alles mogelijk te maken, maakt Crevits voor 2021 10 miljoen euro vrij.

“Of dit gaat werken? Dat valt onmogelijk te voorspellen”, zegt Baert. “Maar het is gewoon broodnodig, dus goed dat dit gebeurt.”

Al blijft hij ook een beetje op zijn honger zitten. “Er zitten veel goede intenties in, al ontbreekt het volgens mij aan een breder, dwingend karakter voor levenslang leren. Nu blijft het te vrijblijvend. Beter zou iedereen bijvoorbeeld elke vijf jaar gescreend worden – met het Vlaamse relancecomité spraken we over een ‘competentiecheck’, naar analogie met medische check-ups – en op basis daarvan naar opleidingen toe geleid.”

Vlaams minister van Werk Hilde Crevits (CD&V).Beeld © Stefaan Temmerman
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234