Donderdag 14/11/2019

'Miss België': van mediaspringplank naar 'foute camp'

Verrassing: de nieuwe Miss België mikt op een media-carrière. Alleen wordt de kans op slagen steeds kleiner. Wie het vandaag wil maken op tv opteert beter voor een talentenshow dan voor de tanende verkiezing. 'Een mooi snoetje volstaat niet meer, je moet ook iets kunnen.'

Miss België 2013 heet Noémie Happart, is 19, komt uit Luik en heeft iets met een voetballer. Na haar missjaar wil ze 'iets' gaan doen in de showbizz. Mediawatchers voorspellen nu al dat we haar naam na dit jaar niet meer zullen horen. Net als haar recente voorgangsters overigens. Of kunt u nog een gezicht plakken op namen als Zeynep Sever, Justine De Jonckheere en Cilou Annys? Was de missverkiezing voor dames als Goedele Liekens, Lynn Wesenbeek en Dina Tersago nog een springplank naar een bloeiende mediacarrière, dan dreigt nu vooral de vergetelheid voor de laureates. De grote zenders zijn al een tijdje niet meer geïnteresseerd in de schoonheidswedstrijd. Organisatrice Darline Devos vond dit jaar enkel de digitale zender Ment TV bereid om de show live uit te zenden. Zelfs P-Magazine is vorig jaar afgehaakt. "Te weinig belangstelling", klonk het.

"De houdbaarheidsdatum van Miss België lijkt bereikt", zegt Alexander Dhoest, professor in de populaire cultuur. "Werd vroeger nog met een zekere ernst en ingehouden adem uitgekeken naar de nieuwe miss, dan heeft de show nu iets fout en gedateerd. Het wordt bijna camp."

De nieuwe missen hebben ook de context niet mee. "De hoogdagen van Miss België vielen samen met de opstart van vtm, een commerciële zender die nood had aan nieuwe, frisse schermgezichten. Na de ietwat grijze professionals van de oude BRTN was er een zekere behoefte aan glamour. Miss België kon daar makkelijk op inspelen. Nu die behoefte er niet meer is, is de verkiezing die functie kwijt. Tegenwoordig zie je de omgekeerde beweging: bijna alle zenders voeren de omroepsters af."

De verkiezing mist de exclusiviteit van vroeger, vindt Dany Peleman, manager van heel wat BV's waaronder Astrid Bryan. "Vroeger trok de show op televisie een miljoen kijkers: zoiets heeft meteen veel meer media-impact. De mensen zagen dat ook graag. Het was iets speciaals. Maar nu zie je overal op televisie vrouwen in badpakken."

Komt nog bij dat de vereisten voor een beginnende mediajob door de jaren bijgestuurd zijn. "Het uiterlijk alleen is niet meer voldoende", vertelt Koen Panis, lid van de onderzoeksgroep Media, Policy & Culture aan de Universiteit Antwerpen. "Je moet ook iets kunnen. Na de stortvloed aan Big Brother-achtige programma's heeft het publiek een beetje zijn buik vol van shows waarin het enkel draait om het bekend worden."

Wie 'iets' wil doen in de media, hoeft echter nog niet te wanhopen. Dhoest: "Realityshows en talentenprogramma's als Belgium's Got Talent hebben de rol van Miss België voor een groot stuk overgenomen. De visvijver voor tv-figuren of sterren in spe is groter geworden. Daar zijn de missen de dupe van geworden."

Dat zenders meer oog hebben voor de laureaten van talentenshows dan schoonheidswedstrijden mag niet verbazen, zegt Dhoest. "Er is een langer castingproces dat gespreid wordt over verschillende weken: zenders en programmamakers hebben een beter zicht of een deelnemer 'aanslaat' bij het grote publiek. Een show als Miss België duurt slechts één avond. Talentenshows bieden een meer organisch succes: het publiek bepaalt mee het selectieproces. En: deelnemers moeten iets kunnen."

Dat heeft ook Miss België-organisatrice Darline Devos begrepen. Met de hoop op een revival wil ze de verkiezing meer in de richting van het spelprogramma duwen. "Veel kan ik daar nog niet over kwijt, enkel dat ik momenteel onderhandel met producent Endemol. Ik wil meer tonen dat onze meisjes wel veel potentieel hebben. Neem nu een meisje als Justine De Jonckheere: die barst van het tv-talent."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234