Maandag 08/03/2021

Minister Vandenbroucke investeert in cultuur voor technisch en beroepsonderwijs

Brussel l Leerlingen van het technisch en beroepssecundair onderwijs komen op school te weinig in aanraking met cultuur en erfgoed. Daardoor slinken hun toekomstkansen tegenover aso-leerlingen, die wél cultuureducatie krijgen. Vlaams onderwijsminister Vandenbroucke belooft daartoe 170.000 euro extra.

Door Ward Daenen

Dat het Vlaamse onderwijs nog ver afstaat van gelijke kansen, blijkt uit nieuw onderzoek van de Universiteit Antwerpen (UA) naar erfgoededucatie en onderwijs. Officieel wordt dat pas op 7 februari gepresenteerd, maar minister Frank Vandenbroucke (sp.a) lichtte gisteren al een tipje van de sluier op de Dag van de cultuureducatie in de KVS.

"Cultuur kan het verschil maken. Voor álle leerlingen", sprak de minister. Hij beloofde 170.000 euro extra voor cultuureducatie, vooral in bso en tso. Daarmee komt het budget voor cultuurprojecten vanuit het departement Onderwijs op anderhalf miljoen euro per schooljaar.

Onderzoek van Unesco wees het vorig jaar uit: cultuureducatie - in Vlaanderen 'muzische vorming' genoemd - verbetert leerresultaten van kinderen aanzienlijk. Alleen al daarom zou ze een essentiële rol in het onderwijs moeten spelen, temeer omdat cultureel kapitaal, meer nog dan inkomen, de voornaamste indicator voor succes in het hoger onderwijs is.

Nu is het al langer bekend dat leerlingen die door hun sociale of economische achtergrond maatschappelijk minder kansen krijgen, ook een ongelijke start nemen in het onderwijs. In theorie willen de Vlaamse scholen die ongelijkheid wegwerken. In de praktijk oogt het plaatje minder fraai.

"Het nieuwe onderzoek toont aan dat er vooral rond erfgoed gewerkt wordt in het aso", zegt Vandenbroucke. "Goede praktijkvoorbeelden voor tso en bso bleken erg schaars." Daarnaast wordt er nog te weinig multicultureel gedacht, vindt de minister. "Als doelstelling geven leerkrachten aan: 'leren over eigen en andere culturen'. Maar op de vraag 'Wat ervaart u als erfgoed?' duiden ze bijvoorbeeld moskees en synagoges veel minder aan dan gothische kathedralen." Er is nog iets. "Hoewel de eindtermen en ontwikkelingsdoelen veel ruimte laten voor muzische vorming, blijkt die in de praktijk voortdurend onder druk te staan."

Vandenbroucke hoedt zich voorlopig voor algemene conclusies op basis van het UA-onderzoek, dat maar een deelaspect is van cultuureducatie. Toch vindt hij dat er "nog een hele weg" valt af te leggen. De minister investeert daarom extra middelen, die hij via CANON, de cultuurcel van zijn departement, wil investeren in creatieve en vernieuwende projecten, vooral in tso en bso.

De huidige trend kun je niet in één klap ombuigen, voegt Vandenbrouckes woordvoerder eraan toe. "Cultuureducatie laat zich niet van bovenaf regelen. Wij steunen projecten die van onderuit bedacht en uitgewerkt worden. Bso-leerlingen van het instituut voor schoonheidszorgen Denise Grésiac in Berchem bijvoorbeeld komen in het 'project algemene vakken' met bejaarden, gehandicapte mensen en asielzoekers in contact en gaan daarna met kunstenaars rond dat thema aan de slag. Het is maar een van de tweehonderd creatieve schoolideeën die ik wil ondersteunen", aldus het kabinet-Vandenbroucke.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234