Maandag 24/01/2022

Minister Smet: ‘Ik wil besparen boven de klassen, niet erin’

Een dezer dagen zal minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) bekendmaken waar er bespaard moeten worden in zijn departement. Eerder raakte bekend dat het Steunpunt Gelijke Onderwijskansen de deuren moet sluiten. Tot ongenoegen van heel wat scholen, hoewel Smet daar enigszins anders over denkt. “Ik heb vandaag een mailtje gekregen van een directeur van een middelbare school in een centrumstad. Hij vond het een moedige en terechte beslissing. En hij was niet alleen in zijn reactie.”

Scholen vrezen nochtans dat het werken aan diversiteit en het bijspijkeren van taalachterstand onder de sluiting zullen lijden.

Smet: “We hebben er bewust voor gekozen te besparen boven de klassen, niet in de klassen. De leerlingen mogen er niet het slachtoffer van worden. Ik ben zelf een product van de democratisering van het onderwijs. Ik geloof daar oprecht in. Nieuwe Belgen, kansarmen: iedereen moet de kans krijgen zich binnen ons onderwijs te ontwikkelen. Goed, er wordt een structuur afgeschaft. Maar daar houdt het ook op. Het betekent immers niet dat er expertise verdwijnt. Binnen het departement Onderwijs zijn we ook druk met taal en diversiteit bezig. Ook de scholen zelf hebben daar heel wat kennis over. Onderschat dat niet. Mocht het nodig zijn, dan kunnen we nog altijd een beroep doen op universiteiten.”

Neemt niet weg dat er een unieke organisatie verdwijnt. Veel scholen appreciëren het enorm dat het Steunpunt onderzoeksresultaten vertaalt in praktische instrumenten voor het klaslokaal.

“Een bedenking wel: een aantal scholen had een geprivilegieerde relatie met het Steunpunt. Die zullen het verdwijnen dan ook meer voelen. Maar de cijfers spreken voor zich: twintig voltijdse medewerkers voor 2.500 scholen. Niet iedereen onderhield even goede contacten met het Steunpunt.”

Het gaat vooral om concentratiescholen, waar leerlingen vaak met leer- of taalachterstand te kampen hebben.

“Veel concentratiescholen hebben zelf al die kennis kunnen verwerven en kunnen voortwerken zonder het Steunpunt. Het vraagt misschien een wat andere aanpak voor de pedagogische begeleiders, maar niets dat organisatorisch niet verholpen kan worden. Nogmaals: een structuur verdwijnt, de kennis blijft. Eigenlijk is het een kwestie van efficiëntiewinst: ik ben ervan overtuigd dat we beter kunnen doen.”

Ook als u niet zou moeten besparen, zou het Steunpunt verdwenen zijn?

“We zouden toch eens erg hard hebben moeten nadenken over de inrichting ervan. Maar laat één ding duidelijk zijn: gelijkekansenonderwijs is en blijft een primaire doelstelling voor ons departement. Het Steunpunt is maar een heel klein onderdeeltje van dat verhaal. Als minister van Gelijke Kansen ga ik het verwerven van gelijke kansen toch niet belemmeren?”

Het oogt natuurlijk niet goed om als eerste besparingsmaatregel het Steunpunt Gelijke Kansen te schrappen.

“Het zou maar erg zijn mocht met het verdwijnen van het Steunpunt al ons Gelijkekansenbeleid verdwenen zijn. Mijn departement moet 72 miljoen euro besparen. Het afschaffen van het Steunpunt betekent 1,7 miljoen euro minder dat er bespaard moeten worden. Daar worden de leerlingen geen slachtoffer van. We investeren 208 miljoen euro in Gelijke Kansen, en daar doen we geen cent van af.” (SC)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234