Maandag 29/11/2021

Minister Peeters pleit voor noordelijk sluitstuk van ring

'Ontdubbeling tunnel is geen valabel alternatief voor Oosterweelverbinding'

'Er komt geen tweede Kennedytunnel in Antwerpen'

Brussel

Eigen berichtgeving

Georges Timmerman

De bouw van een tweede Kennedytunnel, parallel met de huidige tunnel, is geen optie. Het idee werd onlangs geopperd door het Antwerpse stadsbestuur als alternatief voor de Oosterweelverbinding, de reeks infrastructuurwerken die het noordelijke stuk van de ring rond Antwerpen moet dichtmaken. Dat de ontdubbeling van de Kennedytunnel toch niet in de plaats daarvan kan komen, zegt Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V, foto) in antwoord op een vraag van Vlaams parlementslid Rudi Daems (Groen!).

Peeters verwijst onder meer naar een Europese richtlijn. Die bepaalt dat de Antwerpse ring onderdeel is van het Trans Europees Netwerk (TEN) en dat de filekans er dus 'voor het langeafstandsverkeer kleiner moet zijn dan 5 procent en voor vrachtverkeer zelfs maximaal 2 procent'. Verkeersopstoppingen vermijden, ook bij rampen of ongevallen, is ook een van de doelstellingen van het masterplan mobiliteit Antwerpen, zegt Peeters. "Enkel met een gesloten ringstructuur is er een volwaardig en aanstuurbaar alternatief bij hinder op een deelsegment van de ring", argumenteert de minister. "Bijgevolg werden enkel alternatieven bestudeerd die een gesloten ringsysteem voorstonden."

De aanleg van een extra Scheldetunnel aan de zuidkant van de bestaande Kennedytunnel laten financieren door tolheffing, is volgens Peeters ook geen goed idee. "Vermits de twee oeververbindingen parallel naast elkaar komen te liggen, is er voor het autoverkeer geen enkele reden meer om de toltunnel te nemen." Ook zou zo'n tweede tunnel de verkeersintensiteit op het toch al zwaar belaste zuidelijke deel van de ring nog doen toenemen en valt er volgens de minister te vrezen voor 'geluids- en trillingshinder'.

Om een objectieve vergelijking te kunnen maken tussen de tweede Kennedytunnel en de Oosterweelverbinding is een volledige kosten-batenanalyse nodig, maar die omslachtige oefening werd niet gemaakt door de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), het overheidsbedrijf dat verantwoordelijk is voor de realisatie van het masterplan. "Zonder veel studiewerk is het voor iedereen duidelijk dat het kostenplaatje van een tweede tunnel veel hoger zal zijn dan dan dat van de Oosterweelverbinding", stelt de minister. "Het is bovendien weinig zinvol zo'n onderzoek op te starten zonder dat duidelijk is hoe die extra Kennedyverbinding gefinancierd zal worden."

Voorts benadrukt minister Peeters dat de Oosterweelverbinding erg belangrijk is voor een grotere bereikbaarheid van de haven. Zijn collega van Financiën, Begroting en Ruimtelijke Ordening Dirk Van Mechelen (VLD) legde onlangs de link met het Deurganckdok. "We moeten zo snel mogelijk werk maken van de Oosterweelverbinding", zei Van Mechelen. "In september 2005 gaat het Deurganckdok open. Dan krijgen we te maken met zes miljoen containers die op Linkeroever moeten worden gelost. Acht op de tien daarvan gaan naar de rechteroever. Bij gebrek aan een spoorwegtunnel moeten die over de weg."

Door de ring te sluiten en de vrachtwagens te verplichten om de Oosterweeltunnel te nemen, kan een vlotte vrachtwagenverbinding gegarandeerd worden, zo redeneert Peeters. "De extra Kennedyverbinding draagt niet bij tot een betere bereikbaarheid van de haven over de weg." Het ontdubbelen van de Kennedytunnel is kortom geen alternatief en 'beantwoordt niet aan de doelstellingen van het masterplan'.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234