Woensdag 13/11/2019

Minister Landuyt verhoogt druk op gemeenten voor zone-30

'Geen zone-30 aan de schoolpoort? Dan is de gemeente mee verantwoordelijk bij ongevallen'

Brussel

Eigen berichtgeving

Gorik Van Holen

Federaal minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (SP.A) is niet bereid een juridische overgangsregeling te voorzien voor gemeenten die op 1 september niet klaar zijn met de inrichting van een zone-30 in de omgeving van hun scholen. In De Morgen waarschuwt de minister de vele gemeenten die bij het begin van het schooljaar niet klaar zijn met hun huiswerk. "Als een snelheidsduivel een schoolkind aanrijdt, moet de gemeente mee in de beklaagdenbank", zegt Landuyt.

Vanaf 1 september geldt in alle schoolomgevingen een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur. Althans, dat is de bedoeling. Want hoewel Landuyt pas later deze week een precieze stand van zaken wil geven, staat nu al vast dat tal van gemeenten de deadline niet halen. "Het is al een tijdje duidelijk dat er problemen zijn", erkent voorzitter Jef Gabriels (CD&V) van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). "De fabrikanten van de verkeersborden worden overspoeld met bestellingen en kunnen niet tijdig leveren."

Het probleem doet zich vooral voor op plaatsen waar de gemeenten geen permanente zone-30 willen invoeren. Daar kunnen variabele elektrische borden geplaatst worden die enkel aan het begin en het einde van de schooldag een snelheidsbeperking opleggen, maar die zijn duur en door de grote vraag moeilijk op korte termijn te verkrijgen. Sommige gemeenten lossen het op door vaste borden te plaatsen en er na schooltijd plastic zakken over te hangen, andere vragen de politie om alleen kort voor en na de schooluren te flitsen. "De overheid had de invoering van deze maatregel beter moeten voorbereiden", vindt Gabriels, zelf burgemeester in Genk. "Er zijn gewoon te weinig borden."

Tom Dhollander van de Voetgangersbeweging veegt dat argument van tafel. "Ze hadden hun borden op tijd moeten bestellen. Als je alles op het laatste moment wilt doen, is het logisch dat er problemen rijzen." Ruddy Certyn van bordenproducent Baert & Zonen treedt hem bij: "Wie tijdig besteld heeft, heeft zijn verkeersborden voor 1 september. Maar ik krijg nog dagelijks telefoon van gemeentebesturen die er te laat aan gedacht hebben." "Zij dragen een zware verantwoordelijkheid als er ongevallen gebeuren", vindt Dhollander. "Wij zullen iedereen aanraden om in zo'n geval bij het gemeentebestuur aan te kloppen."

Maar kan dat zomaar? Vorige week stuurde de VVSG een geruststellende mail aan de gemeentebesturen: wie niet klaar is, kan zich juridisch indekken "via een simpel schrijven aan de minister". Daarin moet de gemeente uitleggen wat de reden van het uitstel is en een duidelijke planning van de werken voorleggen, schrijft de VVSG in haar Mobimail.

Maar van dat uitstel wil bevoegd minister Landuyt niet weten. "Als er ongevallen gebeuren die te wijten zijn aan overdreven snelheid, is de gemeente mee aansprakelijk. De gemeenten kunnen ons laten weten in welke mate ze inspanningen doen en hun intenties zullen van doorslaggevend belang zijn als het tot een rechtszaak komt. Maar we gaan geen letter veranderen aan de wet. Er is geen sprake van dat de gemeenten zich juridisch zouden kunnen indekken."

"Moeten we onze verkeersborden dan in de VS gaan bestellen?", vraagt Gabriels zich af. "Wij staan machteloos. We zijn bereid inspanningen te doen voor de veiligheid van onze kinderen, het gaat te ver om ons nu als zondebok te bestempelen."

Landuyt is echter vastbesloten om de druk op de ketel te houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234