Donderdag 22/04/2021

NieuwsMobiliteit

Minister Gilkinet bekijkt nu toch reservatiesysteem voor kusttreinen

Het is druk op het perron in Oostende. Beeld BELGA
Het is druk op het perron in Oostende.Beeld BELGA

Mobiliteitsminister Georges Gilkinet wil nu toch een reservatiesysteem onderzoeken bij treinen naar de kust. Hij doet dat na aanhoudende kritiek op de volkstoeloop in stations. ‘We vragen dit al maanden’, klinkt het verontwaardigd.

Een nieuwe stormloop naar de kust mocht woensdag dan uitblijven, de kritiek op minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo) en de NMBS hield aan. Het deed de minister een opmerkelijk bocht maken. Fietste hij dinsdag in de commissie Mobiliteit nog om de nadrukkelijke vraag om een reservatiesysteem heen, dan liet hij woensdagmiddag weten dat hij FOD Mobiliteit zo'n reservatiesysteem wil laten onderzoeken.

Kamerlid Tomas Roggeman (N-VA), lid van de commissie Mobiliteit, vraagt zich af waarom het onderzoek er nu pas komt. “We vragen al maanden om zo’n systeem te onderzoeken. Gilkinet gaf zelfs eerder aan dat hij daarnaar zou kijken, maar tot nu toe hebben we daarvan geen enkel resultaat op het terrein gezien.”

De NMBS liet al weten dat het niet staat te springen om zo'n systeem in te voeren. Zo vreest de NMBS dat ze door een reservatiesysteem minder flexibiliteit aan de reiziger kunnen bieden. “Wat als een trein vertraging heeft of door omstandigheden afgeschaft wordt? Dan zou je plots geen andere trein kunnen nemen?", vraagt woordvoerder Bart Crols zich af. CEO Sophie Dutordoir wees er bij VTM Nieuws op dat de NMBS in België een openbare dienst is. “Dat houdt in dat iedereen daartoe vrij toegang moet hebben, zonder dat je daarvoor vooraf moet signeren.”

Bovendien zijn er praktische bezwaren. Zo zijn treinen vanuit Genk, Luik of Eupen niet alleen kusttreinen, maar doen ze ook heel wat binnenlandbestemmingen aan. De vraag is of mensen die een stukje van dat traject meereizen of de trein voor hun woon-werkverplaatsing gebruiken dan ook moeten reserveren.

Proefproject

Zo’n reservatiesysteem werd in de zomer al geopperd als mogelijke piste. In de plaats daarvan voegde de NMBS in september een extra tool toe in haar app die aangeeft hoe druk het is op bepaalde lijnen. Voorts zal er tijdens de paasvakantie voor de stad Oostende een proefproject gelanceerd worden waarbij de lokale overheid en Westtoer door de NMBS één dag op voorhand worden geïnformeerd over het aantal reizigers dat van plan is met de trein naar Oostende te gaan. Mits een positieve evaluatie zal dat systeem nadien bij andere kuststeden uitgerold worden.

“Dat je een jaar na de eerste lockdown nog een proefproject moet lanceren is gewoon hallucinant", vindt Roggeman. Aangezien vanaf zaterdag de treinen naar de kust slechts op 50 procent van hun capaciteit rijden, vreest hij in de paasvakantie nog grotere opstoppingen in stations. De NMBS roept daarom op tot een collectieve verantwoordelijkheid. “Als mensen weten dat de capaciteit beperkt wordt, zou dat eens te meer een reden moeten zijn om andere bestemmingen op te zoeken", besluit Crols.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234