Zaterdag 03/06/2023

ReportageMode

Minimodemerken in opmars: u stuurt hen een berichtje, zij doen het op de post

Kleine merken, grote gedrevenheid: @maxime_thys en @Queenlordjord. Beeld rv
Kleine merken, grote gedrevenheid: @maxime_thys en @Queenlordjord.Beeld rv

Op Instagram schieten minimodemerken als paddenstoelen uit de grond. Het concept: persoonlijke kleding verkopen in zeer beperkte oplage. De modus operandi: stuur me een berichtje en ik doe het op de post.

Ringo Gomez-Jorge

Zalando, SSense, Shein en andere modebonzen mogen dan omnipresent zijn op het web, ­stilaan groeit er een beweging van jonge modemakers met een tegenovergestelde visie op verkopen. In plaats van een internationale infrastructuur uit te bouwen met een klikklare webshop waarop zowat alles verkrijgbaar is, ontwerpt men thuis aan tafel. Het resultaat wordt op een persoonlijke Instagram-account gepost. En kopen, dat doe je door een privéberichtje naar de maker te sturen.

@2deuxfilles Beeld rv
@2deuxfillesBeeld rv

Zo staat er, naast een foto van een bloesje op het Instagram-account van Deux Filles, te lezen: “Recycled top with jewel. Size S to M. € 25. DM to order”. Het is het account van Anna Carina Schoeters (23) en Marie-lou Chateau (19), twee studenten uit Antwerpen. “Er zijn vandaag de dag veel van dit soort small businesses zoals ze weleens genoemd worden”, zegt Marie-lou. “Ik denk dat het te maken heeft met de lockdown. Plots hadden mensen de tijd om iets op te starten dat in de lijn van hun passie ligt. Bij ons is dat ook het geval. Wij studeren allebei en hadden dus amper tijd om iets op poten te zetten. Tijdens de eerste lockdown was dat opeens anders.”

Hechtere band

Tijdens de eerste lockdown zag het account @2deuxfilles het licht op Instagram. Waarom precies dat medium? Wel, het is gratis en erg fotovriendelijk. “Daarbij zit iedereen op Instagram”, aldus Marie-lou. “Foto’s worden gedeeld waardoor er zich een moderne vorm van mond-tot-mondreclame manifesteert.” “En het laat toe om heel direct en persoonlijk contact te hebben met klanten”, vult Anna Carina aan.

“Het heeft een leuke communityvibe”, beaamt Elke Vervliet (21). Zij is modestudente en verkoopt handgemaakte kleding onder de naam PUK. “Klanten mogen een foto doorsturen van hun PUK-item die ik op mijn account deel. Voor een klein merkje zoals PUK is dit soort communicatie erg interessant.”

@handmade_puk Beeld rv
@handmade_pukBeeld rv

Op Instagram sta je rechtstreeks in contact met de maker en dat is ook als klant een troef. Kopen wordt zo een persoonlijke ervaring. Je leert de mens achter het product kennen. “De band tussen maker en consument is hechter, en er is meer transparantie”, zegt Marie-lou van Deux Filles. “Bij H&M weet je niet wie er achter de schermen werkt.” (lacht) “Ik denk dat de klant dit belangrijk vindt”, zegt Elke van PUK. “Zeker omdat het bewustzijn rond duurzaamheid en ethiek steeds groter wordt.” Die persoonlijke band is nog sterker bij makers die op vraag van hun klanten een specifiek kledingstuk maken, zoals Apella Knits met haar breigoed op maat, en Studio Pandi die customized sneakers aanbiedt.

Eén uit de duizend

De belangrijkste troef van de Insta-modemakers is ­uniciteit. Zowel bij Deux Filles als bij PUK wordt kleding aangeboden die ofwel uniek is, of in zeer beperkte oplage wordt geproduceerd. “Ik merk dat steeds meer mensen daarnaar op zoek gaan”, stelt Anna Carina. “In de fast fashion-ketens ontbreekt dat namelijk.” In een wereld waar zo veel gelijkaardige kleding slechts een klik verwijderd is, wil je iets dat anderen niet hebben.

Dit soort small businesses tref je overal ter wereld aan, maar bij de Belgische makers koop je natuurlijk erg lokaal. “Ikzelf hecht meer en meer belang aan lokaal kopen”, zegt Elke. “Ik denk dat dat bij mijn klanten ook meespeelt. Laatst stuurde iemand mij een verzoekje, ze wilde een kledingstuk laten naaien en had liever dat iemand in de buurt dat zou doen.”

“Nog een voordeel: als er iets scheelt aan een stuk, dan sturen zij ons gewoon een berichtje en helpen we hen verder”, zegt Marie-lou nog. Makkelijk bereikbaar zijn, dat is de kracht van lokaal ondernemen.

@apella.knits Beeld rv
@apella.knitsBeeld rv

Zijn er ook nadelen aan deze Instagram-modemakers verbonden? Welja, kleintjes dan. Uiteraard kun je bij hen niet om 22.59 uur nog vlug een bestelling plaatsen die de volgende dag aan je deur verschijnt. De leveringen worden door de maker opgesteld en dat neemt natuurlijk wat meer tijd in beslag. Sommigen doen geen retours. En uiteraard moet je altijd even uitkijken of de verkoper geen falsaris is — dat geldt trouwens eens te meer voor webshops.

Nog een nadeel: je koopt niet wanneer jij het wilt, maar wanneer er iets wordt aangeboden. Zo werken Deux Filles en PUK met een drop, een manier die wel vaker gehanteerd wordt. Het gaat om een kleine collectie die op een bepaald moment online geplaatst wordt. De regel is dan: first come, first serve. “Ik herinner mij nog perfect het moment dat ik mijn eerste drop had aangekondigd”, vertelt Elke. “Mijn telefoon flikkerde als een gek door al die verzoekjes. Dat gaf een adrenalinekick. Jammer genoeg heb ik toen ook veel mensen moeten teleurstellen.”

Er snel bij zijn is de boodschap. Maar dat houdt het shoppen spannend, toch?

De coolste minishops op Instagram

@adult.antwerp Beeld rv
@adult.antwerpBeeld rv

Weirde vintage: @2deuxfilles is het geesteskind van twee jongedames uit Antwerpen met een liefde voor vintage en een sixties-Franse vibe. Zij toveren ­tweedehandskleding om tot hippe tops en bloesjes. Upcycling op zijn best, lekker duurzaam en zeer populair onder de creatieven.

Alle dagen zomer: Modestudente Elke ­Vervliet naait al sinds haar dertiende kleren. Sinds vorig jaar ­verkoopt zij haar creaties onder de naam PUK. Haar stijl: zomerse kleding in leuke kleurtjes. PUK is puur, vrouwelijk en mooi van snit. De bucket hat ­genaamd PUKet hat is ­alvast een hit.

Creatief met dekens: Jo Vandeperre tovert oude wollen dekens — die dingen die op grootmoeders zolder liggen weg te rotten — om tot tassen, pantoffels en zelfs brillenetuis. Klinkt ­wollig maar ziet er bijzonder mooi uit. Jo heeft dan ook een opmerkelijk goed oog voor kleur en print.

Sexy safari:Bold leather ornaments by @raphaele.lenseigne”, staat er te lezen bij Adult. De Franse dame woont in Antwerpen en houdt er een ­gedurfde stijl op na. Zebraprint is zowat haar stokpaardje en laatst kwam niemand minder dan Geike Arnaert van Hooverphonic schoenen shoppen voor haar Eurosong-optreden.

@studio.pandi Beeld rv
@studio.pandiBeeld rv

Rave party: Studio Pandi is honderd procent Gents. Denk felgekleurde ­trainingsjasjes, plastic Aldi-tassen en luipaard-buideltassen. De maakster steekt graag haar tong uit en maakt tevens ­gerecycleerde sneakers op maat van de klant.

Wol op aanvraag: Voor al je breiproblemen kun je bij Nele Druyts uit Berlaar, alias Apella Knits, terecht. Niet alleen breit zij op verzoek van de klant, je kunt haar ook vragen voor herstellingen, patronen en zelfs workshops.

Gek gezicht: Maxime Thys borduurt grappige gezichten op bestaande ­kledingstukken en tassen. Haar mode ziet er kleurrijk en ­gewoonweg crazy uit.

Doe-het-zelf: Soms moet je de handen uit de mouwen steken en zelf je oude kleding ­pimpen. Dat kan met de grappige patches van The Patch Club uit Antwerpen. Worsten, eieren, borsten, handjes, bananen... alles passeert de revue in een komische tekenstijl.

@the.patch.club Beeld rv
@the.patch.clubBeeld rv

Genderfluïde: De man achter dit excentrieke merk, Jordy Vaesen, springt over gendergrenzen alsof het straatstenen zijn. Van glamrock-achtige cowboy-outfits in feloranje tot genderfluïde bucket hats.

Bad-ass bombers: Mali alias Malika uit Gent is een kersverse speler en dat zie je aan het Instagram-account waar voorlopig slechts ­enkele stuks op prijken. Het ziet er alleszins veelbelovend uit: jasjes, bombers, sweaters, leggings, rokjes met ­originele details, cuts en prints. Op haar Facebook prijken moderne trouwjurken.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234