Zaterdag 05/12/2020

Stakingen

Minimale spoordienst komt stap dichterbij

Melden dat er geen trein komt wegens staking hoeft binnenkort misschien niet meer. De drie grote bonden praten met de directie over minimale dienstverlening.Beeld Bas Bogaerts

Het verbod voor de kleine spoorbonden om nog te staken, levert de spoorwegdirectie een bijkomend voordeel op. Die kan nu samen met de regering werk maken van een waterdichte minimale dienstverlening.

Enkel de drie grote, erkende vakbonden ACV, ACOD en VSOA zullen voortaan nog een stakingsaanzegging kunnen indienen. Wanneer de twee kleinere bonden, ASTB en OVS, toch nog het werk laten neerleggen, zal dat automatisch gezien worden als een 'wilde staking'. Dat wil zeggen dat wie meedoet, gesanctioneerd kan worden, in de eerste plaats met geldboetes.

Afgelopen weekend reageerde de OVS boos. Algemeen voorzitter Luc Pauwels liet weten dat de Onafhankelijke Vakbond voor Spoorwegpersoneel naar het Grondwettelijk Hof stapt. "Als we geen gelijk krijgen, vrees ik voor ons voortbestaan", klinkt het. ASTB (Autonoom Syndicaat van TreinBestuurders), dat enkel treinbestuurders vertegenwoordigt, was niet bereikbaar voor commentaar.

Bij de grote bonden bleef het relatief stil, op een persmededeling van het (socialistische) ACOD na. De bonden waren ook al lang op de hoogte van de maatregel. Hij werd half juli gestemd in het parlement, op 7 september verscheen hij in het Staatsblad. Voordien werden de drie grote bonden ook geconsulteerd in de NMBS-organen. "Waarom zijn de grote bonden niet eerder in het verweer gekomen?", vraagt Luc Pauwels zich af. Bij het ACOD-spoor wordt dan weer koel gereageerd. "Het was niet aan ons om daar toen op te reageren", zegt Ludo Sempels.

Feit is dat de groten geen al te hoge pet ophebben van hun kleinere broertjes. In het verleden werd er knarsetandend gereageerd op de stakingen van de collega's. Vooral het ASTB dankt zijn slagkracht (en zijn bekendheid) aan stakingen. Herinner u de zomer van 2015, waarin die bond zeven zaterdagen op rij het spoor lam zou leggen. Door die "onbezonnen acties" kalft de steun bij de publieke opinie af. Bovendien worden de grote bonden nu de enige echte partner waarmee de directie rekening houdt. "Hun positie wordt nu versterkt", zegt spoortopman Michel Bovy, die namens de directie het sociaal overleg leidt.

Kaltstellen

Voor de spoorwegdirecties levert het 'kaltstellen' van de kleine bonden een bijkomend voordeel op. Er wordt namelijk een noodzakelijke stap gezet om de minimale dienstverlening op een efficiënte manier in te voeren. De drie grote bonden praten momenteel met de directie over dat thema. Maar een akkoord met de grote drie had weinig zin als er nog twee kleinere bonden waren die de dans bleven ontspringen. De minimumdienst zou in duigen vallen vanaf het moment dat zij staken. Want: met hen zullen daarover geen afspraken bestaan. Nu ze kans niet meer krijgen om het werk neer te leggen, is dat probleem meteen van de baan.

Luc Pauwels, OVS.Beeld PHOTO NEWS

Het ACOD bleef gisteren stellig. De standpunten over die minimale dienstverlening zijn door de nieuwe wet geenszins gewijzigd. Volgens hen wordt een akkoord bereiken voor eind dit jaar bijzonder moeilijk. Eind deze maand volgt een nieuwe vergadering tussen bonden en directie. Als er voor het eind van dit jaar geen akkoord is, zal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) zelf knopen doorhakken, zo kondigde hij eerder al aan.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234