Dinsdag 29/11/2022

Openbaar vervoer

Minimale dienstverlening bij De Lijn doorstaat eerste grote test

null Beeld Vertommen
Beeld Vertommen

De eerste grote test met de minimale dienstverlening bij openbaarvervoersbedrijf De Lijn heeft positieve resultaten opgeleverd. Dat meldt Het Belang van Limburg. Ondanks de grote pensioenbetoging op 16 mei en de daaropvolgende vierdagenstaking slaagde De Lijn er toch in zes op de tien reizigers op hun bestemming te brengen.

Redactie

Uit cijfers die Vlaams parlementslid Marino Keulen (Open Vld) vroeg aan bevoegd minister Ben Weyts (N-VA) blijkt dat op woensdag 16 mei 60 procent van het normale aantal reizigers werd vervoerd. In de dagen daarna, met uitzondering van zondag 20 mei, was dat zelfs nog meer.

De Lijn testte tijdens die vijf dagen voor het eerst in heel Vlaanderen het systeem met prioritaire lijnen uit, waarbij werkwillige chauffeurs maximaal op de belangrijkste lijnen worden geconcentreerd om de drukste verbindingen toch te kunnen bedienen.

De test met de minimale dienstverlening is omstreden, omdat er nog altijd geen formeel akkoord is tussen De Lijn en de drie vakbonden. Volgens De Lijn is dat ook niet nodig, omdat het huidige systeem het stakingsrecht niet schendt.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234