Dinsdag 30/11/2021

Minibar staat droog

's Nachts de minibar plunderen en er de ochtend nadien een (financiële) kater aan overhouden. Dat scenario is ei zo na verleden tijd. Zelfs de Hiltonhotels, die de extra service in 1974 introduceerden, zien ervan af. 'De klant heeft het verbrod.'

Een handvol nootjes voor vijf euro of een middelmatig wijntje voor het dubbele. Wie minibar zegt, zegt maxiprijzen en daar zijn maar weinig hotelgasten tuk op. Eerder verontwaardigen die zich over het aanbod dan er daadwerkelijk de honger mee te stillen of de dorst te lessen. Om het met cijfers te staven: volgens onderzoeksgroep PKF Hospitality Research daalden de inkomsten uit minibars in Amerika in de periode 2007-2012 met bijna 30 procent.

Steeds meer hotels schrappen daarom de extra service op de kamer. Zelfs prestigieuze ketens zoals het Marriott Hotel laten de frigootjes leeg of volledig achterwege.

In ons land is dat niet anders, zegt Els Da Silva van de Antwerp Hotel Association. Ook zij ziet de afgelopen jaren het aantal minibars slinken. "Het controleren en navullen is dan ook bijzonder arbeidsintensief, zeker voor grote hotels. Die kunnen hun kamermeisjes daar niet mee belasten en moeten met speciale food&beverage-afdelingen werken. En dat terwijl de winst daalt."

De minibar viert dit jaar zijn veertigste verjaardag. Het waren enkele Hiltontopmannen die in 1974 op het vliegtuig bedachten dat ook hun clientèle wel miniatuurflesjes sterke drank zou appreciëren. De minikoelkast bestond toen al meer dan tien jaar: die werd door het Duitse bedrijf Siegas gefabriceerd.

Een testproject in 840 kamers in Hilton Hong Kong bleek een schot in de roos: het drankverbruik steeg er in één jaar met 500 procent, het nettoinkomen met 5 procent. Veel meer moesten andere hotels niet horen om het idee te kopiëren.

Flesje bekijken

Dat de service nu op zijn retour is, vindt reisjournalist Gerrit Op de Beeck niet meer dan logisch. Hij trekt al dertig jaar de wereld rond reist en slaapt per jaar 150 dagen op hotel. "De minibar is het slachtoffer van zijn eigen succes geworden", volgens hem. "Au fond is het nochtans een goed systeem. Maar het is de consument die het heeft verbrod door er zo veelvuldig misbruik van te maken. Door niet te betalen of dure producten te vervangen door goedkope."

Dat maakt dat hotels op hun beurt fors reageerden. "Ze rustten hun koelkastjes bijvoorbeeld uit met bewegingssensoren. Alleen: het geld ging ook van je rekening als je een flesje bekeek en weer terugzette. Dat leidde tot oeverloze discussies."

Da Silva gelooft niet dat het frigootje volledig zal verdwijnen. "Toch niet bij hoteliers die in Vlaanderen aanspraak willen maken op een viersterrenkwalificatie. Daarvoor blijft een minibar een van de vereisten. Al moet die niet per se gevuld zijn."

Op de Beeck gelooft dat het schrappen van de minibars eerder iets is voor de "pseudoluxehotels". De absolute toppers zullen daar niet in meegaan. Die bieden een gratis minibar aan. Onder meer bij The Hotel in Brussel, waar Barack Obama verbleef, is dat het geval. Afhankelijk van het kamertype gaat het van frisdrank tot champagne.

Draadloos internet

Da Silva en Op de Beeck denken dat faciliteiten op de kamer bij het tijdsbeeld moeten blijven passen - zo is de telefoon ook al lang van het nachtkastje verdwenen. Die laatste voorspelt dat het probleem van de minibar zich op termijn zal verschuiven naar het draadloos internet. "Dat wordt lang niet overal gratis aangeboden. Integendeel. Maar mensen verwachten wel dat ze daar ongelimiteerd en zonder kosten gebruik van kunnen maken, dat het bij de kamer hoort als de matras op het bed."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234