Dinsdag 24/11/2020

Mini-jaaroverzicht van Belgische Twitterblunders

Over #30j, 'Heb geen oog dicht gedaan' en #luxevooriedereen

Elk internetmedium heeft zijn klassieke blunders: e-mail heeft de onbedoelde reply to all, Facebook heeft de 'hoezo, dat mag niet van het wedstrijdreglement?' en Twitter heeft er drie: het boemerangeffect, de dm fail en het onbedoelde virus.

Van een boemerang is geweten dat, als je hem slecht lanceert, hij wel eens keihard in het gezicht van de gooier landt. Dat gebeurde in januari van dit jaar, toen het ABVV een stakingsoproep lanceerde via Twitter. Op één factor hadden ze zich echter schromelijk miskeken: de gemiddelde arbeider twittert niet. Nee, ook in België is Twitter vooral bevolkt met zangers, politici en andere beroemdheden, met journalisten en andere mediaprofessionals, en met zware internetgebruikers. De eerstgenoemden gaan zich natuurlijk niet verbranden aan een stakingsoproep. De tweede groep, de journalisten, gaan dat natuurlijk ook niet doen, maar spitsen wel de oren: een stakingsoproep die niet wordt opgevolgd, dat is pas nieuws. En de derde groep? De geeks, zeg maar? Die zijn meestal kleine zelfstandigen, of werken in een bureau met enkele tientallen collega's. U kunt zich voorstellen dat een stakingsoproep bij die derde groep van hardwerkende kleine zelfstandigen nogal slecht verteerd wordt. Het gevolg? De door het ABVV voorgestelde Twitter-hashtag #30j ging viraal, dat wel, maar de geeks voegden daar fijntjes "staak niet mee" aan toe. Een les die trouwens bij Unizo niet in dovemansoren viel, want hun recente 'wijstakenniet'-campagne, die ook via Twitter verspreid werd, kende wel het verhoopte succes.

Voor de tweede soort Twitterblunder kunnen we rekenen op de zonnekoning van de Belgische Twitterklunzen, ex-premier Yves Leterme. We spreken van een 'dm fail' als een privéboodschap of 'direct message' via Twitter per ongeluk toch als publieke tweet verschijnt. Na vermakelijke uitschuivers als "Is Henry with you" en "Ik wil u niet stalken" had Leterme ook dit jaar in oktober weer prijs met "'Goeie' morgen / Heb geen oog dicht gedaan na onze telefoon... Xx /ps: Ford zware klap". Ik weet niet wat ik het gênantst vind: de aanhalingstekens rond de 'Goeie', waar ik me onwillekeurig een vette knipoog bij voorstel, de meisjesachtige 'Xx', of het feit dat Leterme een van de dieptepunten van het Belgische economisch jaar deelt met iemand met wie hij nachtelijke telefoongesprekken, virtuele kushandjes en 'goeie' morgens deelt. Mijnheer Leter- me, als u dit leest: stop alstublieft met Twitter. Sociale media in het algemeen en Twitter in het bijzonder willen vooral publiek zijn. Als je op het juiste knopje drukt, kan er iets privé getweet worden, maar na een slapeloze nacht is een Twitteruitschuiver snel gebeurd.

Voedselpakketten

De derde soort Twitterblunder, het onbedoelde virus, sluit mooi aan bij mijn eerste voorbeeld. Supermarktketen Lidl speelt half december handig in op het algemene kerstgevoel en stuurt een voedselpakket naar enkele tientallen journalisten en andere mediafiguren. Bij dat pakket zat de oproep om via de Twitter-hashtag #luxevooriedereen de boodschap te verspreiden dat Lidl tot Kerstmis een aantal voedselpakketten zal bezorgen aan minderbedeelden. Extra punten voor: de link tussen journalisten en Twitter, het inpikken op het kerstgevoel, en het subtiel te kakken zetten van andere warenhuisketens die hun overtollige eetwaren liever laten vernietigen dan ze aan minderbedeelden te geven. Maar de goedbedoelde actie van Lidl overkwam waar andere marketingcampagnes alleen maar van kunnen dromen: de boodschap werd zodanig veel geretweet dat Belgisch Twitterland op een echokamer begon te lijken: "Lidl... Kerstmis... luxe voor iedereen."

Ontroerend? Ja, maar Lidl scheurt er wel zijn broek aan. Lidl had namelijk die ándere op Twitter oververtegenwoordigde groep onderschat: de zware internetgebruikers. Bij deze geeks is het idee heel populair om, als het kan elke dag, een goeie daad te stellen. Liefst een onverwachte goeie daad, een 'random act of kindness' zeg maar. En daarvoor gebruiken ze de technologie waar ze het meest mee vertrouwd zijn, en ironisch genoeg is dat de technologie waarvan we al jaren horen dat ze mensen van elkaar vervreemdt. Kan een retweet de wereld redden? Natuurlijk niet. Maar zo'n tweet kan wel een signaal versterken, en een boodschap (in dit geval: 'Lidl verdeelt voedselpakketten via mediafiguren') viraal verspreiden. En net als bij dat kringspelletje dat we speelden als kleuters, wordt de boodschap onderweg vervormd. En ze wordt: 'Lidl verspreidt voedselpakketten voor elke keer dat iemand #luxevooriedereen tweet'. Oeps. Maar wel lief.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234