Woensdag 11/12/2019

MINI is favoriet, Toyota getipt als outsider voor Dakar 2016

Beeld REUTERS

Op zaterdag 2 januari start in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires de 38e editie van de Dakar, de 8e op Zuid-Amerikaanse bodem. Tot en met zaterdag 16 januari leggen motoren, quads, auto's en vrachtwagens een tocht van ruim 9300 km af in Argentinië en Bolivia. Aanvankelijk zou Peru eveneens aangedaan worden, maar uit angst voor het meteorologische fenomeen El Niño besloot de organisatie geen risico's te nemen. Daardoor zijn er amper zand en duinen in de Dakar aanwezig.

Dat is een flinke knauw voor het officiële Peugeot-team, dat met zijn tweewiel aangedreven buggy's de kansen ziet slinken. De Dakar 2015 was een test voor Peugeot, maar nu is het bittere ernst. Met Peterhansel heeft Peugeot een elfvoudige winnaar in huis. De Fransman won 5 edities met de wagens en 6 bij de motoren. Negenvoudig wereldkampioen Sébastien Loeb maakt zijn debuut in de Dakar. Verder beschikken de Fransen nog over ex-winnaar Carlos Sainz en vijfvoudig winnaar bij de motoren Cyril Despres.

MINI domineerde de voorbije 4 edities en beschikt ook nu over een sterk team met onder andere ex-winnaars Nasser Al-Attiyah en Nani Roma. Na een jaar afwezigheid in het WK rally maakt de Fin Mikko Hirvonen zijn grote debuut in de Dakar. Daarnaast heeft MINI met de Argentijn Terranova nog een stevige outsider in de rangen.

Gezien het snelle parcours en het weinige zand zou het Belgische Overdrive-team met zijn Toyota's wel eens voor de verrassing kunnen zorgen. Met Giniel De Villiers heeft Fortin een ex-winnaar in dienst en met het duo Ten Brinke-Colsoul en Alrajhi Yazeed beschikt de Belg over nog enkele stevige troefkaarten.

Bij de motoren ontbreekt vijfvoudig winnaar Marc Coma. Eerder dit jaar werd hij sportief directeur bij ASO, de organisator van de Dakar. Coma en Despres, overgestapt naar de wagens, domineerden de Dakar bij de motoren sinds 2004. Voor het eerst sinds 2003 mag er dus een nieuwe winnaar aan de erelijst toegevoegd worden.

De categorie van de vrachtwagens belooft ook dit jaar spanning en spektakel. De voorbije drie jaar domineerden de Kamaz-trucks de Dakar, maar de Nederlander Gerard De Rooy hoopt dit jaar de hegemonie te doorbreken. Daarnaast zijn er nog een rist outsiders bij de trucks.

Beeld REUTERS

Overdrive start met zestien wagens

De voorbije jaren gooide Overdrive hoge ogen in de Dakar. Het Belgische team van Jean-Marc Fortin stapelde de ritzeges en ereplaatsen op. De verwachtingen voor de Dakar 2016 zijn dan ook hooggespannen.

Aan kwaliteit en kwantiteit is er geen gebrek. "We reizen met 16 Toyota's af naar Zuid-Amerika. Acht wagens in eigen beheer en acht wagens die we verkochten en waarover we ons in het bivak op technisch vlak zullen ontfermen", zegt Jean-Marc Fortin. "Tel daar nog eens 19 assistentievoertuigen en 96 mensen bij. Ik denk niet dat er ooit een groter Belgisch team naar de Dakar is afgereisd. Dat brengt natuurlijk druk met zich mee, maar ik heb het liever over de kansen."

"Met Giniel De Villiers hebben we een ex-winnaar in ons team. De Zuid-Afrikaan eindigde vorig jaar op de tweede plaats. Yazeed ontpopte zich tot één van de revelaties van de voorbije Dakar en het duo Ten Brinke-Colsoul deed het uitstekend. De acht officiële Overdrive-rijders zijn ooit in de top 10 van de Dakar geëindigd. Ritzeges zullen er sowieso komen, maar het is de vraag of het hoogste mogelijk is. Om de Dakar te winnen, heb je ook een stevige portie geluk nodig."

"Aan het parcours zal het niet liggen, want de vele WK-rally getinte ritten moeten ons liggen. Op dat vlak is het Peugeot-team in het nadeel met zijn tweewiel aangedreven wagens. Maar zij hebben natuurlijk bakken kwaliteit aan boord met onder andere negenvoudig wereldkampioen Sébastien Loeb. Voor de Dakar is het een goede zaak dat zo'n rijder deelneemt. Zo'n opkikker kan de organisatie wel gebruiken, want er moet iets gebeuren. De toekomst van de Dakar ligt niet in Argentinië, waar we alles kennen. De Dakar moet daar weg, want anders gaan we ons alleen maar vervelen."

Giniel De Villiers Beeld PHOTO_NEWS

Slechts zestien Belgen

Er nemen slechts 16 Belgen deel aan de Dakar 2016. Nooit eerder kwamen er minder Belgen aan de start van deze legendarische rallyraid. Voor het eerst in jaren is België niet vertegenwoordigd bij de motorrijders. Bij de auto's komt geen enkele Belgische rijder aan de start en de inbreng van de Belgische corijders is met Tom Colsoul en François-Xavier Beguin beperkt tot twee.

Bij de vrachtwagens vinden we traditiegetrouw de meeste Belgen terug: 14 om precies te zijn. Serge Bruynkens en Jan Van der Vaet delen de truck met de snelle maar zeer wispelturige Nederlander Hans Stacey. Peter Willemsen klimt opnieuw aan boord van de officiële truck van Martin van den Brink. Noël Essers is met zijn 72 jaar de ouderdomsdeken van de Belgen en Charly Gotlib is met zijn 27 deelnames de meest ervaren Belgische Dakarist in het peloton.



Auto's:

Bernhard Ten Brinke (Ned) - Tom Colsoul (Bel) Toyota HiLux n°311

Patrick Sireyjol (Fra) - François-Xavier Beguin (Bel) Toyota HiLux n°341

Vrachtwagens:

Hans Stacey (Ned) - Serge Bruynkens (Bel) - Jan Van der Vaet (Bel) MAN n°506

Martin van den Brink (Ned) - Rijk Mouw (Ned) - Peter Willemsen (Bel) Renault n°509

Steven Rotsaert (Bel) - Dirk Den Dooven (Bel) - Christian Joeri (Bel) MAN n°517

Albert Llovera (Spa) - Charly Gotlib (Bel) - Jaromir Martinek (Tsj) Tatra n°521

Dave Ingels (Bel) - Benny Raes (Bel) - Benjamin Maillet (Fra) MAN n°536

Noël Essers (Bel) - Johan Cooninx (Bel) - Marc Lauwers (Bel) MAN n°546

Paul Verheyden (Bel) - Sean Berriman (Zaf) - Kurt Keysers (Bel) DAF n°555

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234