Dinsdag 14/07/2020

Minder vrachttrafiek op Brussels Airport door strengere geluidsnormen

Beeld photo_news

Het vertrek van de cargomaatschappijen Yangtze River Express en Air Cargo Global "door de strengere Brusselse geluidsnormen" heeft zich in juni voor het eerst laten voelen in de trafiekcijfers van Brussels Airport. Het volvrachttransport lag 3,1 procent lager dan in juni vorig jaar, zegt de luchthaven.

De voorbije maanden verlieten het Chinese Yangtze River Express en het Slovaakse Air Cargo Global, twee volvrachtmaatschappijen die met 747's vlogen, de luchthaven van Zaventem. Volgens de luchthavenuitbater een gevolg van de strengere geluidsnormen die het Brussels gewest hanteert. "Beide voerden dagvluchten uit, maar met een Boeing 747 die quasi zeker zou worden beboet", aldus een woordvoerster van de luchthaven.

Voor het eerst dit jaar staan in de tabellen van de cargotrafiek op de luchthaven rode cijfers. Het volvrachtvolume lag in juni 3,1 procent lager dan een jaar geleden, en zelfs 16 procent lager als je vergelijkt met juni 2015. Brussels Airport vergelijkt zijn passagierscijfers momenteel met 2015, omdat de aanslagen van maart vorig jaar een enorme impact hadden op de passagierscijfers in 2016. Voor het volvrachtverkeer is die vergelijking minder noodzakelijk, omdat een paar dagen na de aanslagen vrachtvliegtuigen weer konden opstijgen en landen. Het vrachtvervoer aan boord van passagierstoestellen (belly cargo) was wel meer geïmpacteerd.

Over de hele eerste jaarhelft lag het volvrachtverkeer nog ruim hoger dan in de junimaanden van 2015 en 2016. De totale cargotrafiek bedroeg in het eerste semester 268.316 ton, 16,4 procent en 9,5 procent meer dan in de eerste helft van respectievelijk 2016 en 2015.

"Bewijs dat onze waarschuwingen geen loze woorden waren"

Voka-Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant ziet in de jongste statistieken "het bewijs dat onze waarschuwingen van de voorbije maanden geen loze woorden waren. Dit is het bewijs dat de strenge geluidsnormen onze economie schaden, bedrijven uit het land jagen en jobs vernietigen", luidt het in een persbericht.

De werkgeversorganisatie vreest bovendien dat als er niets verandert, er nog meer bedrijven op Brussels Airport zullen vertrekken. "De blijvende onzekerheid over de boetes die volgens het Brussels gewest pas anderhalf jaar later zouden volgen op de inbreuk, zijn al even erg als de boetes zelf. Bedrijven moeten die boetes toch inschrijven in hun boekhouding, dus houden er rekening mee. Deze situatie mag niet blijven duren, of nog meer bedrijven keren ons land de rug toe."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234