Zaterdag 19/09/2020

Verkeer

Minder verkeer én gezondere lucht: maakt initiatief van minister Crevits de beloftes wel waar?

In Gent bestaan schoolstraten, die nu naar voren worden geschoven in de strijd tegen luchtvervuiling nabij scholen, al langer.Beeld Wannes Nimmegeers

Een nieuwe campagne van minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) moet scholen en gemeenten aansporen om de auto rond de schoolpoort in de ban te doen. Voor schonere lucht en voor meer verkeersveiligheid. Maar levert dat wel voldoende op?

Meer zuurstof in de schoolomgeving. Met de campagne ‘Paraat voor de schoolstraat’ wil Crevits lokale besturen en scholen aanzetten tot het inrichten van schoolstraten. Vorige week kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) al aan dat hij 20 miljoen euro vrijmaakt voor verkeersveiligheid nabij scholen. Steden en gemeenten kunnen volgens Weyts bijvoorbeeld werk maken van schoolstraten. Die bestaan al op verschillende plaatsen in Vlaanderen, maar zijn niet wijdverspreid.

Concreet kunnen scholen tussen midden september en midden oktober een eerste test doen. Het betekent dat de straat op bepaalde momenten, doorgaans aan het begin en het einde van de schooldag, wordt afgesloten voor automobilisten. Om extra verkeersdrukte in nabijgelegen straten te voorkomen, moeten er ook zogeheten 'stapspots' komen. Op die plaatsen – denk aan gemeentepleinen of grote parkings – kunnen ouders hun auto achterlaten om te voet verder te gaan. “Op die manier vermijden we hoge pieken van stikstofdioxide vlak aan de schoolpoort”, zegt Crevits.

Zorgwekkend

Maar is dat wel zo? Kunnen schoolstraten tegelijk de verkeersveiligheid en de luchtkwaliteit verbeteren? Deskundigen juichen de beslissingen toe maar zijn voorzichtig. “Zo’n maatregel is positief, al heeft het maar tijdens korte periodes impact”, zegt luchtkwaliteitsexpert Frans Fierens, directeur van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (IRCEL). “Maar we mogen de problematiek absoluut niet verengen tot de schoolpoort.”

Schone lucht staat centraal sinds Greenpeace meldde dat de luchtkwaliteit in zes op de tien scholen zorgwekkend tot slecht is. Milieuepidemioloog Tim Nawrot (UHasselt) liet al verstaan dat er te veel op scholen wordt gefocust (DM 17/5). Fierens geeft hem gelijk. “Kinderen zijn grofweg 16 procent van het jaar op school. Niet bij de schoolpoort, maar op weg naar school worden ze het meest blootgesteld aan luchtvervuiling. Als je alleen op schoolstraten focust, doe je niets aan die andere 84 procent.”

Lees ook het standpunt van Remy Amkreutz: Schonere lucht? Schoolstraten zijn niet meer dan een doekje voor het hoesten

Vicieuze cirkel

Met zulke schoolstraten valt volgens experts de meeste winst te behalen op het vlak van verkeersveiligheid. Vandaag zijn veel ouders bang om hun kinderen op de fiets het drukke verkeer in te sturen en brengen hen daarom met de auto. Schoolstraten kunnen die vicieuze cirkel doorbreken. Bij enkele Gentse scholen liet 7 procent van de ouders na invoering ervan de wagen staan. 

“De meeste ongevallen gebeuren op kruispunten op weg naar school”, zegt mobiliteitsdeskundige Dirk Lauwers (UAntwerpen/UGent). “Toch zijn schoolstraten zinvol, vooral om de subjectieve veiligheid te vergroten. Maar om het echt veilig te maken moet je de routes naar de scholen verbeteren.”

Zowel Fierens als Lauwers vraagt een grotere inspanning. Ze geven aan dat er werk moet worden gemaakt van fietsstraten, waarbij automobilisten geen fietsers mogen inhalen, en van conflictvrije kruispunten. Ook moet het vrachtverkeer in schoolbuurten op bepaalde uren worden geweerd en moet er een kilometerheffing voor personenwagens komen. “Schoolstraten zijn slechts het vertrekpunt”, zegt Lauwers. “Want als het hierbij stopt, is het ruimschoots onvoldoende.”

Lees ook: Schoolstraten: meer fietsers, maar ook meer incidenten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234