Dinsdag 27/07/2021

‘Minder sport en vertier’

De Nederlandse Publieke Omroep moet minder sport uitzenden en knippen in amusementsprogramma’s. Met de Champions League en ‘Bananasplit’ maakt de omroep te weinig het verschil met de commerciëlen, meent voorzitter Henk Hagoort.

Henk Hagoort wil met zijn voorstellen de politiek voor zijn en zelf keuzes maken. ‘Voor je het weet zit Den Haag aan de (inhoudelijke) knoppen in Hilversum. Dat hoort niet in een gezonde democratie met een onafhankelijke publieke omroep.’

Hoewel het regeerakkoord in Nederland nog niet bekend is, voelt men in Hilversum al een tijdje nattigheid. De Nederlandse Publieke Omroep vreest voor een rampscenario en gaat uit van een besparing van minstens 100 miljoen euro op een totaalbudget van 750 miljoen, een bedrag dat in verhouding ligt met de 65 miljoen euro die de VRT hier moet bezuinigen.

Willen of niet, die besparingen komen er, meent Henk Hagoort, de voorzitter van de raad van bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep. En dus kunnen de omroepen maar beter zelf pro-actief optreden en kijken hoe ze efficiënter en goedkoper kunnen werken, schreef Hagoort in een opmerkelijke open brief in de Volkskrant. “We zullen niet toelaten dat de overheid ons in detail voorschrijft hoe en waarop we moeten bezuinigen. Voor je het weet zit Den Haag aan de (inhoudelijke) knoppen in Hilversum. Dat hoort niet in een gezonde democratie met een onafhankelijke publieke omroep.” De voorstellen zijn volgens hem meteen het maximum dat de politiek van de omroep kan vragen.

Scherpe keuzes

Over waar er moet bespaard worden, hanteert Hagoort hetzelfde mantra als de VRT eerder dit jaar toen die zijn drastische besparingsplan moest opstellen: niet alleen moet er efficiënter gewerkt worden, er moeten ook scherpere keuzes gemaakt worden in wat de omroep wil doen. Op die manier kan je de kwaliteit van het kernaanbod van informatie en cultuur op peil houden, waardoor de omroep zich meteen ook beter kan onderscheiden van de commerciële omroepen. En net zoals de VRT plant om bijvoorbeeld de showprogramma’s op vrijdagavond en het Belgische voetbal te schrappen, wil Hagoort ook selectiever zijn in het aanbod aan amusement en sport. Dat de kijkcijfers daar af en toe zullen onder lijden, moet men er dan bijnemen.

“Iedereen voelt aan dat Boer zkt vrouw meer publieke waarde heeft dan het opnieuw uit de kast halen van Wie van de drie. Dat Koefnoen(satirisch programma, JDB) beter bij ons past dan Sterretje gezocht(een soort ‘Idool’, JDB) en dat Paul de Leeuw meer onderscheidend is dan Bananasplit.” Maar ook sport moet er aan geloven. Nu bezit de NOS de (dure) uitzendrechten van zowel de Nederlandse Eredivisie als de Champions League. “Zijn twee grote voetbalcontracten nodig?”, vraagt Hagoort zich af.

Ook het digitale aanbod zal onder de loep genomen worden. De publieke omroep heeft nu maar liefst twaalf digitale omroepen. “De omroepen houden met elkaar tientallen digitale kanalen op radio en tv en honderden websites in de lucht. Dat gaat ten koste van kwaliteit en impact.” Om daar iets aan te doen zal de NPO het aantal kanalen en sites meer dan halveren, kondigt Hagoort aan.

Efficiënter werken

Een tweede belangrijke pijler van de besparingen moet er volgens Hagoort komen door efficiënter te werken. De publieke omroep is in Nederland momenteel een kluwen van 22 omroepen, elk met hun eigen profiel en aanbod op radio, tv en internet. Met als gevolg dat er veel te veel overlegd moet worden en er veel te veel geld verloren gaat. Tweeëntwintig omroepen betekenen immers evenveel bazen en baasjes. Hagoort kondigde eerder al aan dat hij ook daarin wil snoeien. “In Hilversum groeit de overtuiging dat uiteindelijk zeven of acht omroepen voldoende zijn om de gewenste pluriformiteit te waarborgen.” Omroepen zoals de VARA en BNN hebben dat al begrepen en besnuffelen elkaar. Wie niet meewil, zal het met minder geld moeten doen. Bovendien zullen er ook omroepbrede redacties komen voor bijvoorbeeld kunst en cultuur, in plaats dat elke omroep een eigen redactie heeft.

Opmerkelijk is dat Hagoort in zijn brief met geen woord rept over ontslagen. Eerder maakten de omroepen al bekend te vrezen “honderden, zelfs duizenden mensen” te moeten ontslaan als ze honderd miljoen euro moeten besparen. Hoewel minder personeel een onvermijdbaar gevolg lijkt van de keuzes die Hagoort maakt, schuift Hagoort die hete aardappel nog even voor zich uit.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234