Vrijdag 19/07/2019

Minder respijt voor wanbetalers

Het Gentse incassobureau Intrum Justitia neemt 2.300 uitstaande facturen over van een grote Belgische bank. Almaar meer banken, telecom- en nutsbedrijven schakelen incassobureaus in om hun trage betalers achter de veren te zitten.

door Emmanuel Vanbrussel

Brussel l 'De Belg wordt lakser in het betalen van zijn facturen. Daardoor willen bedrijven in plaats van 'meer klanten' nu 'meer betalende klanten'', zegt Veerle Van Mierlo, marketingdirecteur bij Intrum Justitia.

Intrum Justitia neemt een aanzienlijke portfolio onbetaalde facturen over van een belangrijke Belgische bank. Dat kondigde het grootste incassobureau van het land en afdeling van een multinational aan. Het pakket omvat meer dan 2.300 afgeschreven vorderingen op consumenten met een totaal uitstaand bedrag, inclusief rente, van 6,4 miljoen euro. Het is de eerste transactie van dit formaat in België.

De bank, die zich niet bekendmaakt, verkoopt het pakket klantenschulden aan het incassobureau, krijgt daar cash geld voor en is daardoor af van de openstaande facturen. Guy Colpaert, financieel directeur Intrum Justitia: "Het 'verkopende' bedrijf kan zich zo richten op zijn kerntaken en bespaart op de kosten voor extra personeel om trage betalers op te volgen."

De overdracht is slecht nieuws voor de betrokken wanbetalers. Incassobureaus treden strenger op dan bedrijven. De bureaus zijn gespecialiseerd in debiteurenbeheer en hebben er belang bij het onderste uit de kan te halen. Grote bedrijven daarentegen gaan bewust niet altijd tot het uiterste om hun commerciële relatie met de klant en hun imago niet al te zeer te schaden. Dat verklaart ook waarom de bank in kwestie anoniem wil blijven.

Volgens Veerle Van Mierlo hebben bedrijven veel meer aandacht voor het beheer van hun slechte betalers dan vroeger. "Dat komt omdat het betaalgedrag van de consument verslechtert. Die wordt almaar lakser en laat zijn onbetaalde facturen langer liggen. Vooral de grote bedrijven willen dat probleem beter beheren."

Die grote bedrijven schakelen nu vaker incassobureaus in. Dat kan gaan van uitbesteding van de facturering tot het doorverkopen van de achterstallige schulden. Het aantal klantenvorderingen die de Belgische incassobureaus behandelen in opdracht van bedrijven is vorig jaar met meer dan 100.000 stuks gestegen tot ruim 680.000, zo blijkt uit cijfers van de Belgische vereniging van incassobureaus. "Wij evolueren van een louter incassobureau, dat pas na de uiterste vervaldatum tussenkomt, naar een debiteurenbeheerder die al vroeger in het facturatieproces, na de eerste of tweede herinnering, wordt ingeschakeld", zegt Van Mierlo.

Het verkopen van schuldpakketten lijkt een trend te worden, zowel bij bedrijven als overheid. Vorig jaar verkocht de Belgische fiscus een portefeuille van moeilijk te innen belastingschulden aan de privésector. "Andere bedrijven uit verschillende sectoren hebben al interesse", zegt Colpaert. "Er zijn concrete gesprekken aan de gang met postorder-, telecom-, nutsbedrijven, maar ook de zorgsector, de banken en verzekeringsmaatschappijen tonen interesse." De aankoop van een portefeuille kan gebeuren op verschillende momenten in de facturatiecyclus: na het interne herinneringstraject van de opdrachtgever, vanaf de start van het invorderingstraject door incassobureau of gerechtsdeurwaarder, of na de afschrijving van de facturen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden