Dinsdag 28/09/2021

NieuwsVerkeer

Minder ongevallen, gewonden en overlijdens in verkeer in 2020

null Beeld Toon Verheijen
Beeld Toon Verheijen

De coronacrisis heeft in 2020 ook haar stempel gedrukt op de verkeersveiligheidsindicatoren. Het Belgisch statistiekbureau Statbel telde in 2020 19,8 procent minder verkeersongevallen, 22,4 procent minder slachtoffers, 22,8 procent minder lichtgewonden, 17,7 procent minder zwaargewonden en 22,5 procent minder overlijdens (binnen 30 dagen na het ongeval) dan in 2019.

In 2020 waren er 30.232 verkeersongevallen met in totaal 37.112 slachtoffers, waaronder 33.645 lichtgewonden, 2.968 zwaargewonden en 499 mensen die binnen de dertig dagen na het ongeval het leven lieten. De lockdowns en daaropvolgende periodes van versoepelingen bepaalden het ritme van de verkeersongevallen. In april 2020 waren er 55,5 procent minder ongevallen dan in april 2019. Op die daling volgde echter een graduele stijging tussen mei en augustus en een forse stijging in september. In november werden dan weer 38,4 procent minder verkeersongevallen opgetekend.

Het aantal overlijdens binnen 30 dagen na het verkeersongeval lag in april 2020 dan ook 53,6 procent lager dan in april 2019, maar steeg in september dan weer met 59,6 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. De meeste dodelijke ongevallen vonden plaats in de provincie Henegouwen (77 overlijdens), gevolgd door de provincie Oost-Vlaanderen (68 overlijdens) en de provincies Antwerpen en Luik: samen waren ze in 2020 goed voor 55 procent van de verkeersdoden in België.

Wie overleed in 2020 in het verkeer? Enkel de leeftijdscategorie van dertigers kende een stijging (van 9,9 procent) van het aantal overlijdens binnen 30 dagen na het ongeval ten opzichte van 2019. De meest geraakte leeftijdscategorie bleven ook in 2020 de twintigers. Wat het soort weggebruikers betreft, werden vooral bestuurders van personenwagens het slachtoffer van dodelijke verkeersongevallen (221 overlijdens binnen 30 dagen na het ongeval), gevolgd door fietsers (87 overlijdens), voetgangers (65 overlijdens) en bestuurders van motorfietsen zwaarder dan 400 cc (59 overlijdens). Toch overleden in 2020 28 procent minder bestuurders van personenwagens en 29 procent minder voetgangers in het verkeer. Enkel bij de vrachtwagenchauffeurs werd een stijging opgetekend: zeventien dodelijke verkeersslachtoffers in 2020 ten opzichte van zes in 2019.

De verkeerveiligheidscijfers van Statbel liggen hoger dan de cijfers van de verkeersbarometer van Vias Institute, die het kennisinstituut al in februari dit jaar publiceerde. Zo telde de verkeersbarometer 36.266 verkeersslachtoffers, waaronder 484 overlijdens. “We geven de cijfers wat meer tijd, opdat ze zo volledig mogelijk zouden zijn”, zegt Wendy Schelfaut, woordvoerder van Statbel. “Soms komen registraties van bepaalde ongevallen pas later in de databanken terecht”, legt Schelfaut uit. Vias Institute beaamt dat. “Dat is elk jaar zo”, zegt Stef Willems, woordvoerder voor verkeersveiligheid bij Vias Institute. “Statbel krijgt de cijfers later en daar zitten bijvoorbeeld overlijdens bij, die ervoor niet als verkeersslachtoffers stonden geboekstaafd. Met de verkeersbarometer willen we al in februari een nauwkeurige schatting geven.”

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234