Donderdag 23/09/2021

Onderwijs

Minder, maar duidelijker: de nieuwe eindtermen zijn klaar

Leerlingen uit de eerste graad van het middelbaar zullen met de nieuwe eindtermen meer moeten kunnen en kennen, zegt de topman van het katholiek onderwijs. Beeld ANP
Leerlingen uit de eerste graad van het middelbaar zullen met de nieuwe eindtermen meer moeten kunnen en kennen, zegt de topman van het katholiek onderwijs.Beeld ANP

De nieuwe eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs zijn bekend. Vanaf 2019 zullen dat er minder zijn, maar daarmee komt de lat niet lager te liggen, verzekert de onderwijssector. "De leerlingen zullen net meer moeten kennen en kunnen", zegt baas van het katholiek onderwijs Lieven Boeve.

De expertencommissie die de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs opstelt, is daarmee zo goed als klaar. De definitieve versie belandt eerstdaags op het bureau van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V), maar De Morgen kon de hand al leggen op een document waaruit de belangrijkste krachtlijnen duidelijk naar voor komen.

De eindtermen zijn niet meer zoals vroeger ingedeeld per vak, maar zijn onderverdeeld in zestien competenties zoals 'historisch besef', 'digitale competenties en mediawijsheid' en 'wiskunde, exacte wetenschappen en technologie'. Per competentie zijn er eindtermen bepaald en per eindterm wordt uitvoerig geëxpliciteerd welke kennis verwacht wordt. Die twee elementen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, luidt het.

'Passé composé' is terug

Een concreet voorbeeld: voor wiskunde is een van de eindtermen "de leerlingen voeren bewerkingen uit met natuurlijke, gehele en rationele getallen". In de 'kennisafbakening' wordt verduidelijkt wat daar precies onder valt. Zoals: weten wat bijvoorbeeld een product, quotiënt, exponent en priemgetal is. Leerlingen zullen ook vierkantswortels moeten trekken en bewerkingen met en zonder rekenmachine kunnen uitvoeren.

Nog opvallend in de eindtermen: als ze het tweede middelbaar verlaten, moeten leerlingen uit de A-stroom wel degelijk de passé composé kennen. Enkele weken geleden ontstond er ophef toen uitlekte dat de verleden tijd in het Frans geen deel meer zouden uitmaken van de nieuwe eindtermen. Daar is dus een mouw aan gepast.

De nieuwe eindtermen gaan hier zelfs verder dan de oude. Waar tot nog toe enkel "de meest frequente vormen van de passé composé" vooropgesteld worden, wordt er nu verwacht dat leerlingen zowel de regelmatige werkwoorden op -re,
-er en -ir kunnen vervoegen als de meest frequente onregelmatige werkwoorden.

Lat niet lager

De omschrijving van wat een term inhoudt, is dus bijzonder concreet omschreven. En dat is ook precies wat het regeerakkoord stipuleerde. Er moesten minder eindtermen komen, maar de regering wilde wel dat ze ambitieus en duidelijk zijn.

Dat was vooraf voor de koepels een moeilijk punt: zij willen hun leerplannen – waarvoor de eindtermen als basis dienen – vrij invullen. Hoe gedetailleerder de eindtermen, hoe groter de grip van de overheid op het onderwijs en hoe kleiner de beweegruimte van de onderwijsnetten is.

Deze nieuwe eindtermen zijn inderdaad erg concreet geformuleerd, geeft Lieven Boeve, topman van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, aan. Maar volgens hem komt de vrijheid van de onderwijsverstrekkers – die deel uitmaakten van de commissies die de eindtermen opstelden – niet in het gedrang.

"Dit zijn heldere minimumdoelen, maar hiermee kan een leraar nog niet aan de slag. Leerplannen blijven nodig om deze eindtermen in een samenhangend opvoedingsproject te bedden, en dat zullen alle netten vanuit hun perspectief invullen." Dat de lat lager zou komen te liggen, zoals experts vreesden, spreekt Boeve met klem tegen. "De leerlingen zullen net meer moeten kunnen en kennen."

Nieuwe handboeken

Of de politiek even tevreden is met de nieuwe eindtermen, moet nog blijken. Tot de definitieve teksten zijn overgemaakt, wenst niemand commentaar te geven.

De bedoeling is dat de regering zich nog voor het zomerreces over de nieuwe eindtermen buigt. De definitieve goedkeuring moet gegeven worden door het Vlaams Parlement, maar dat zal dan ten vroegste in september kunnen gebeuren.

De tijd begint te dringen, want de nieuwe eindtermen zouden op 1 september 2019 geïmplementeerd worden, samen met de hervormde eerste graad. Koepels en uitgeverijen hebben dan dus nog minder dan een jaar de tijd om hun leerplannen en handboeken te herwerken. (AVB, RA, SV, DBA)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234