Vrijdag 03/07/2020

VerkeerEnquête

Minder bus en metro, meer fiets: zo wordt mobiliteit na de lockdown

Een buschauffeur. Volgens een enquête bij meer dan duizend Belgen wil bijna een op de drie minder het openbaar vervoer gebruiken.Beeld Photo News

Stappen we straks nog de bus op of de metro in? Volgens een bevraging over mobiliteit na de lockdown staan veel mensen daar niet voor te springen. Bijna een op de drie respondenten zegt zelfs dat ze het openbaar vervoer minder willen gebruiken, onder meer ‘om gezondheidsredenen’. 

Hoe gaat u zich na de lockdown verplaatsen? Die vraag heeft het Brusselse studiebureau Espaces-Mobilités gesteld aan 3.130 respondenten. Uit het rapport daarover, dat maandag verschijnt, blijkt dat 29 procent van de respondenten minder het openbaar vervoer wil gebruiken dan vroeger. De helft van hen maakt die keuze omdat ze het openbaar vervoer nu een risico vinden voor hun gezondheid. “Ze voelen zich door het coronavirus dus niet meer veilig”, zegt Diego Eggermont van Espaces-Mobilités. 

Op het openbaar vervoer gelden momenteel al erg strenge veiligheidsmaatregelen. Sinds maandag hebben de NMBS en De Lijn zo goed als hun normale dienstregeling hernomen, maar elke reiziger boven de twaalf jaar is wel verplicht om een mondmasker te dragen. 

Fiets herontdekt

Omdat er dus ongerustheid is bij reizigers, zou je verwachten dat veel gebruikers van het openbaar vervoer na de lockdown weer meer de auto zouden willen gebruiken. Maar dat blijkt volgens Eggermont niet uit de cijfers. “Bijna de helft van de openbaarvervoergebruikers geeft aan dat ze nu veel meer verplaatsingen met de fiets willen maken”, zegt hij. “Velen hebben de fiets herontdekt omdat de auto nu aan de kant moet blijven staan en ze weer meer willen bewegen.” 

De Brusselse regering is ondertussen al begonnen met het omvormen van 40 kilometer aan rij- en parkeerstroken tot fietspaden. De bedoeling is fietsen tijdens de exit uit de lockdown aantrekkelijker te maken. “Het beleid moet hier zeker op inspelen”, zegt Cathy Macharis, professor duurzame mobiliteit aan de VUB. “Vaak moeten fietsers nog steeds erg dicht bij elkaar komen op het fietspad. De aansluiting met Vlaanderen en Wallonië moet ook bekeken worden om het woon-werkverkeer te bevorderen.” 

De meeste respondenten die niet meer met het openbaar vervoer willen, bevinden zich trouwens ook in Brussel. Maar dat komt omdat er in Brussel ook veel meer openbaarvervoergebruikers zijn, zegt Eggermont. “Ook zijn er veel alternatieven beschikbaar zoals deelfietsen of elektrische steps.” 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234