Minder buitenlandse toeristen in West-Vlaanderen door aanslagen
Er zijn sinds de aanslagen van 22 maart vooral minder buitenlanders afgezakt naar West-Vlaanderen. Dat zei gedeputeerde voor Toerisme Franky De Block (sp.a) tijdens de provincieraad. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan een nieuwe promotiecampagne vanuit de vijf Vlaamse provincies.
De impact van de aanslagen en de terreurdreiging is ook voelbaar in de kustprovincie, vooral in de Westhoek en in Brugge. "In de Westhoek waren er vooral annuleringen vanuit het buitenland. In de eerste twee weken zagen we bijvoorbeeld een daling op de militaire begraafplaats Tyne Cot van dertig procent. Die trend zet zich ook door op andere oorlogssites", aldus De Block. "We hebben met Westtoer en met samenwerking van de gouverneur meteen een 'Letter of Support' uitgestuurd om aan te geven dat het leven in de Westhoek zijn gewone gang gaat. In het paasweekend noteerden we wel een status quo, dankzij Belgische toeristen."
In Brugge waren er 21 procent minder verblijfs- en 9 procent minder dagtoeristen, ook hier vooral door een terugloop van buitenlandse toeristen. Aan de kust zijn er 18 procent minder vakantiewoningen geboekt, en ook in de Leiestreek en het Brugse Ommeland waren er minder buitenlanders. "Maar alles is relatief. Bijvoorbeeld in de Westhoek. 2016 is qua herdenkingstoerisme een tussenjaar. Ook de paasvakantie viel vroeg dit jaar, en bovendien speelde het weer parten."
Promotiecampagne
Ondertussen wordt de laatste hand gelegd aan een extra promotiecampagne, gedragen vanuit de vijf Vlaamse provincies. Die mikt vooral op toeristen in eigen land. "We kunnen daar het snelste winst boeken. De dichtbijmarkt wordt vaak vergeten. Nochtans kennen we in dit segment sinds 2009 een gemiddelde stijging 2,9 procent per jaar." De Block doet ook een oproep naar Toerisme Vlaanderen. "Er zijn nog weinig reële en concrete initiatieven vanuit Toerisme Vlaanderen gekomen."
Vanuit economische hoek zullen de huidige projecten die in de pijplijn zitten, versneld worden en er zal ingezet worden op communicatie. "We willen vooral een positieve boodschap uitdragen", vulde gedeputeerde voor Economie Jean de Bethune (CD&V) aan.