Vrijdag 15/11/2019

Boeken

Minder boeken, meer geld: hoe gaat het nu in de boekensector?

Psychiater Dirk De Wachter doet het erg goed met zijn boek ‘De kunst van het ongelukkig zijn’. Hij mag hopen op een succesvolle Boekenbeurs. Beeld Wouter Maeckelberghe

Met de Boekenbeurs, die dinsdag opengaat, beleeft de boekensector zijn jaarlijkse hoogmis. Maar hoe staat die sector ervoor? ‘Onze omzet stijgt, en toch worden er alsmaar minder boeken verkocht.’ 

Een handtekening van Pieter Aspe, even Herman Brusselmans gedag zeggen: de Boekenbeurs in Antwerpen, die vanaf dinsdag open is voor het grote publiek, heeft zo zijn klassiekers. De boekensector viert er zijn jaarlijkse feest. Uitgeverijen hopen dat de aanwezigheid van auteurs de verkoop ook dit jaar een extra boost geeft. 

Uit de laatste cijfers die de Vlaamse vakorganisatie Boek.be deze zomer publiceerde, blijkt dat de sector na moeilijke jaren licht begint te zien. In de eerste helft van 2019 genereerde de boekenmarkt een totale omzet van 81,1 miljoen euro, een stijging met een procent in vergelijking met de eerste helft van vorig jaar. 

Meer omzet, minder boeken

Bij die cijfers zijn een pak kanttekeningen te maken, weet Vé Bobbelyn, directeur van VBK Uitgevers en woordvoerder van de Boekenbeurs. “Er is wel een daling van het aantal verkochte boeken. Terwijl de omzet stijgt, worden er dus nog steeds minder boeken verkocht.” 

De verklaring zoekt Bobbelyn bij de gereglementeerde boekenprijs, die in 2017 werd ingevoerd in Vlaanderen. Als een boek verschijnt, mag er de eerste zes maanden geen korting op gegeven worden. Zo moet de concurrentie tussen kleine boekhandelaars en supermarktketens eerlijker verlopen. Kleine winkels kunnen uiteraard niet op tegen de kortingen van grote ketens. 

Ook vorig jaar was er een daling van het aantal verkochte boeken, terwijl de omzet (188 miljoen euro) stabiel bleef. In de jaren ervoor ging de omzet steeds met 1,5 à 3 procent omlaag. 

“Het boek zit al langer in de verdrukking”, zegt professor cultuurmarketing Patrick De Pelsmacker (Universiteit Antwerpen). “We leven in een beeldcultuur. Zeker bij jongeren gaat de interesse voor papieren boeken achteruit. Wat de boekenmarkt drijft, zijn een relatief beperkt aantal bestsellers van bekende auteurs.”  

In de eerste helft van dit jaar kwamen de boekenhits zowel uit de fictie als uit de non-fictie. De Bourgondiërs van Bart Van Loo beleefde een monsterverkoop, net als het stripalbum De Kiekeboes 152 – Niet van gisteren. De grootste hit was Thea Beckmans Kruistocht in spijkerbroek uit 1973, omdat het boek door een actie voor 2,5 euro in de boekenwinkels lag. 

In de voorbije week werd De kunst van het ongelukkig zijn van Dirk De Wachter het best verkocht. Het boek ligt zo in polepositie om aan de Boekenbeurs te beginnen. 

“De verkooptrends gaan breed”, zegt Bobbelyn. “Koken en breien waren ooit een hype, nu zijn onderwerpen die met gezondheid te maken hebben populair. Dat gaat over beweging en erop uittrekken in de natuur, maar ook over mentale gezondheid. In Vlaanderen is non-fictie altijd geliefd geweest. Op de Boekenbeurs zie je een breed assortiment van uitgevers, die diverse doelgroepen bereiken.” 

E-commerce

Ook in de boekensector is er disruptie. Vooral grote online spelers als Bol.com of Amazon leggen de boekenwinkels het vuur aan de schenen. Zij kunnen boeken rechtstreeks aan huis leveren en kunnen aan hun klanten een aanbod voorleggen dat uiteraard veel groter is dan dat van de boekenwinkel om de hoek. 

Uit de cijfers blijkt dat e-commerce in de boekensector zijn opmars heeft voortgezet. Online transacties zijn nu goed  voor meer dan 21 procent van de verkoop van fysieke boeken.

“Je moet daar als uitgeverij slim mee omgaan”, zegt Jeroen Overstijns, de CEO van Standaard Uitgeverij, over de tendensen in de markt. “Door de krimp hebben we vorig jaar  een kwart minder titels uitgegeven. Dat zet zich dit jaar door. De prijzen hebben we hoger gezet, omdat uitgeverijen in Nederland die ook hebben verhoogd.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234