Woensdag 27/01/2021

Milow speelt uitverkochte thuismatch in Leuven ***1/2

Beeld Alex Vanhee

Het Depot in Leuven is vier avonden op rij uitverkocht voor de terugkeer van lokale held Milow. Nog tot zondag staat de zanger uitgekleed en akoestisch in zijn stad op het podium. Om er de opnames van een nieuwe vijfde plaat te vieren en vooral het goede doel te steunen.

Terug baas worden van zijn eigen agenda. Dat doel had Jonathan Vandenbroeck in 2013 voor ogen. Een heel jaar was Milow daarom niet te zien op de Belgisch podia. Een korte Amerikaanse tour leverde een nieuwe vriendschap op (Stephen Kellogg speelde gisterenavond het voorprogramma) én inspiratie voor een nieuwe cd. Dik 35 songs schreef Milow de voorbije maanden bijeen, de laatste opnamedag is net achter de rug. Het gepaste moment dus om enkele concerten in eigen stad te spelen, en met de opbrengst voor een schooltje op de Filipijnen.

Dynamisch duo
Deze show werd erg minimalistisch opgezet. Met naast de zanger enkel zijn trouwe secondant Tom Vanstiphout, vier spots en zeven gitaren op het podium van Het Depot. 'Learning How To Disappear' was een openingssong met een toepasselijke knipoog, waarna het duo een ijl gitaarloopje bovenhaalde en tijdens 'Echoes in the Dark' snel een warme intimiteit vond. 'You Don't Know' zat vroeg in de set. Het was een eerste aanzet om het publiek mee te krijgen, de song over te nemen en terug te geven aan de zanger. Die amuseerde zich duidelijk kostelijk. Hij had "zijn mooiste hemd aangetrokken" om het gebrek aan decor te compenseren, grapte Milow. Vandenbroeck leek vrijdag in zijn eigen huiskamer te staan, zo ontspannen oogde de kale frontman. Ook de interactie met Vanstiphout zat als een handschoen gegoten. Dat merkte je aan de spielerei die in 'Little in the Middle' (grotendeels als duet gezongen) werd opgezet. Of op de ludieke manier waarbij de twee tijdens 'Cowboys Pirates Musketeers' elk een helft van het publiek voor zich namen, en tegen elkaar lieten op zingen.

Entertainen
Milow vertelde ook over zijn songs. 'You're Still in my Head', dat muzikaal bij Chris Isaak aanleunde, en 'Herald of Free enterprise' had hij bij zijn eigen familie en zijn jeugdherinneringen gehaald. De tekst van 'I Was a Famous Singer' was niet autobiografisch. Het liedje over een zanger op retour is een goed jaar oud, maar hopelijk niet de richting waarin Milow verder wil. Het kabbelde, had amper een refrein en ging nergens heen: veruit het zwakste nummer van de set. Een feestelijk 'You Don't Know' zette die misstap gelukkig snel recht.

En plein public
Milow plakte nog een aparte bisronde vast aan dit thuisconcert. Hij kwam daarbij midden zijn publiek spelen, met slechts één micro om stem en gitaar te versterken. Stephen Kellogg vervoegde hem voor 'Shine A Light', een song die de twee deze zomer samen geschreven hadden en waarbij de gastzanger een fraaie solo bracht op mondharmonica. Bij 'See You Later Later See You Soon', een cover van Kellogg, kwam ook Vanstiphout het duo vervoegen. Afgesloten werd er met het onvermijdelijke 'Ayo Technology', fraai herwerkt tot haast een country-song met pedal steel-gitaar. Toch blijft het jammer vast te stellen dat Milows bekendste song nog steeds een coversong is. Misschien kan die nieuwe plaat daar verandering in brengen. Deze concertreeks heeft de Leuvenaar alvast terug op de agenda geplaatst.

Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234