Maandag 18/01/2021

Milow overtuigt met internationale allure ****

Beeld UNKNOWN

In een uitstekende Ancienne Belgique-show nam Milow uitgebreid de tijd om zijn nieuwe plaat North and South te presenteren aan het Belgische publiek. Met overtuiging, zelfvertrouwen en songs met internationale allure snoerde hij woensdagavond de criticasters de mond. De Leuvense singer-songwriter lijkt helemaal klaar om wereldwijd furore te maken.

Er vloeiden de voorbije weken vele liters inkt over Milow. Zélfs Siegfried Bracke liet zich verleiden tot een tweet aan het adres van Milow, die zich dixit Bracke als zanger niet met politiek hoefde te bemoeien. Een stelling die door de singer-songwriter helemaal aan het begin van de set onderuitgehaald werd wanneer hij alleen met zijn gitaar 'I ain't scared of politicians, they really need to shut the fuck up' improviseerde.

Aanvankelijk hadden we nooit gedacht in Milow ooit een protestzanger terug te vinden maar ergens halverwege de set toverde hij met 'The Kingdom' opnieuw een politiek getinte song uit zijn akoestische karabijn, die het overduidelijk gemunt had op de eindeloze impasse waar ons al zo kleine land in verkeert. We gaan Milow niet tot de Vlaamse Woody Guthrie kronen, maar fijn was het zeker wel.

Vlaamse en Waalse fans, die door de Leuvenaar elk in hun respectievelijke taal aangesproken werden, trakteerden hem op gegil bij zowel nieuwe nummers als bij 'Dreamers and Renegades', dat al iets langer meegaat. Ook het geluid zat denderend goed en leek al helemaal afgesteld op grote stadions of sportpaleizen, alwaar zijn carrière hem allicht nog zal voeren. Dat werd nog eens bewezen bij enkele van de sterkste nummers op North and South, zoals het op dobro zwevende 'Never Gonna Stop' of de single 'You and Me (In My Pocket)'.

Totaal overtuigen deed Milow echter met de 50Cent-cover 'Ayo Technology', die in de finale klonk als een soort akoestische versie van Faithless waarbij onze landgenoot een fraaie Maxi Jazz neerzette.

Enig minpuntje waren de wat overdreven mimiek en dolenthousiaste dansbewegingen van keyboardiste Nina Babet, hoewel ze een prachtige vocale solo afleverde in de finale van 'Never Gonna Stop'.

Na een stukje 'You Can Call Me Al' van Paul Simon en 'KGB', dat de Leuvenaar opdroeg aan zijn familie, was het tijd voor de bissen met als afsluiter een adembenemende versie van Milows allereerste single 'Most of It'.

Milow gaat Amerika veroveren als Columbus, kopte deze krant enkele weken geleden. Hoewel dat toen wat lacherig onthaald werd, mag er na deze AB-show geen twijfel meer over bestaan: Milow lijkt helemaal klaar voor internationaal succes.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234