Dinsdag 26/01/2021

Review

Milow in Wenen: Gekomen, gekeken en overwonnen

Beeld kos

Onder de noemer #wemustbecrazy trekt Milow momenteel door acht Europese landen. In totaal goed voor dertig concerten, waaronder straks ook twee haltes in de Brusselse Ancienne Belgique. Maar voor het zover is draaiden Jonathan Vandenbroeck gisteravond al warm in Wenen, waar hij samen met zijn band voor een uitverkochte zaal bewees dat zijn ster allesbehalve tanende is.

Met 'Silver Linings' bracht Milow eerder dit jaar zijn mooiste plaat tot nog toe uit. Daarop profileert hij zich iets meer als singer-songwriter dan als popster, met vooral ingetogen materiaal en arrangementen die iets spartaanser zijn. Minder rechttoe-rechtaan dus, en bijgevolg ook niet zo evident om live te brengen.

Maar zoals hij eerder deze zomer al illustreerde in een nokvolle tent op Rock Werchter, heeft de zanger intussen genoeg maturiteit om dergelijke obstakels te overwinnen. Dat hij de voorbije jaren genoeg hits heeft gescoord om sowieso al een halve set mee te vullen helpt natuurlijk ook, en in de Ottakringer Brauerei - een gloednieuwe concertzaal die zoals de naam doet vermoeden deel uitmaakt van een brouwershuis - werden ze evenwichtig over de hele set uitgestrooid.

Het rustige 'Blue Skies' was anders geen evidente opener: intiem, traag en net iets te kwetsbaar om het geroezemoes van elfhonderd Oostenrijkers te overstijgen. Dat lukte met 'Learing How To Disappear', één van de beste songs uit de nieuwe cd, gelukkig wél. De band, opnieuw met achtergrondzangeres Nina Babet in de rangen, blonk uit in meerstemmige samenzang, en ook het refrein werd meteen door het publiek opgepikt.

Het tempo werd nog opgekrikt met 'You Don't Know', al vroeg prijsgegeven in de set, maar door het opvallend diverse publiek (veel meisjes wel) in volle overtuiging meegezongen. 'Little In The Middle', eveneens een hit, hield het tempo strak.

Beeld kos

50 Cent

Tussen de songs haalde Milow de banden met het publiek aan. Hij verwees naar het gelegenheidsoptreden dat hij eerder deze maand met strijkers in de stad had gegeven, haalde herinneringen op aan zijn vorige passages in Oostenrijk en nodigde het publiek uit om na het optreden nog even een praatje te komen maken. Een oproep die overigens massaal werd opgevolgd.

'Echoes In The Dark' introduceerde weer een nieuwe klankkleur en 'Wind Me Up' overtuigde in al zijn uitgepuurde eenvoud. Doordat er met Luc Weytjens (ex-Monza, ondermeer) ook een goed pianist in de band zat, kon er met 'Born In The 80's' plots ook een pianoballad af, naast het gebruikelijke akoestische intermezzo met gitarist Tom Vanstiphout. Knap trouwens, het slimme toneeltje dat ze hadden uitgewerkt om 'She Might She Might' op het publiek los te laten. Vandenbroeck was dan wel de ontegensprekelijke frontman, maar met een echte sidekick naast zich kreeg het publiek eigenlijk twee keer waar voor zijn geld.

'We Must Be Crazy' - te oordelen naar de respons een grotere hit in Oostenrijk dan bij ons - werd een verrassend hoogtepunt in de set, niet in de laatste plaats door de elektronische epiloog die er achteraan werd geplakt. Alsof Jamie Woon er ter plekke een remix van had gemaakt.

Met het onvermijdelijke 'Ayo Technology' ging het dak er helemaal af. Goed: het blijft jammer dat zijn grootste internationale hit een cover is. Anderzijds: niemand die aan 50 Cent dacht toen het dinsdagavond overvloedig werd meegekeeld.

Knipoog

De bisronde bracht het gloednieuwe 'Tomorrow The Sun May Go', een fraaie, Beatleske popsong die speciaal bedacht werd voor de Nederlandse animatiefilm 'The Boxtrolls'.

Maar het beste moment uit de verlengingen was niettemin 'I Was A Famous Singer', een nummer dat door Vandenbroeck met een knipoog werd omschreven als een preventief excuus tegen het moment dat hij een onuitstaanbare superster zal zijn geworden. Dat zowel Vanstiphout als de fans meegingen in die trip, en 'm toezongen dat hij zijn cool al lang kwijt was, maakte het feest compleet.

Milow heeft op dit moment misschien wel de beste band waar hij ooit mee op een podium stond, en als entertainer beheerst hij élke kneep van het vak. Tel daarbij een steeds langer wordend lijstje hits, én je komt uit bij een show die niet alleen gevariëerd is, maar op de koop toe bijna twee uur lang blijft boeien.

Niks dan tevreden gezichten achteraf, zowel in de zaal als op het podium. En dat blijft uiteindelijk altijd de beste graadmeter. Je zou het 'm misschien niet nageven, maar stukje bij beetje is Milow uitgegeroeid tot één van onze allerbeste live-acts.

Milow treedt op 23 en 24 november op in de Ancienne Belgique te Brussel. De eerste dag is uitverkocht, voor de tweede zijn nog enkele tickets.

Beeld kos
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234