Donderdag 21/01/2021

Milow ‘Hij gaat Amerika veroveren zoals Columbus’

‘You and Me (In My Pocket)’, de nieuwe single van Milow, komt deze week vanuit het niets op één binnen in de Duitse charts. Een stunt zonder precedent, die met een dikke lijn onderstreept dat de uit Wespelaar afkomstige zanger nog steeds hot is. DOOR BART STEENHAUT

Volgende vrijdag verschijnt met North and South Milows langverwachte nieuwe cd, en die komt meteen in heel Europa uit. Sinds 2008 heeft Jonathan Vandenbroeck, de man achter de artiestennaam, meer dan driehonderd optredens gespeeld in twintig verschillende landen. Daarnaast verkocht hij 1,8 miljoen platen, wat hem de populairste Belgische artiest van de voorbije jaren maakt.

Jonathan Vandenbroeck, eind 2008 in De Morgen: “Ik weet waarom ‘You Don’t Know’ en ‘Ayo Technology’ hier hits zijn geworden: ze contrasteren met de rommel die ons vanuit het buitenland door de strot wordt geramd. Ik heb echt het gevoel dat die nummers nog niet uitgezongen zijn, dat het wereldhits kunnen worden. Ik ben zevenentwintig, dus het is nu of nooit. Desnoods wacht ik vier jaar voor ik een nieuwe plaat uitbreng, maar ik ga alles uit de kast halen om met dit materiaal in het buitenland door te breken. Mouwen omhoog, in de handen wrijven, en gáán.”

En gegaan is hij. De clip van ‘Ayo Technology’ is inmiddels al 46 miljoen keer bekeken op YouTube, en ‘You Don’t Know’ heeft het met meer dan 20 miljoen views ook uitstekend gedaan. Hij stond op één in Nederland, heeft zowat alle mogelijke airplaycharts aangevoerd, werd bejubeld door de invloedrijke celebrityblogger Perez Hilton, en mag superster Kanye West tot zijn fans rekenen. Bovendien is Milow van a tot z een selfmade man. Hij heeft een eigen platenlabel - het toepasselijk genaamde Homerun Records behartigt zelf zijn zakelijke belangen, en is ook publisher.

Entrepreneur-artiest

Daarnaast staat de singer-songwriter bekend als een workaholic, iets wat Yves Faes, die via Munich Records zowel The Bigger Picture (’06) als Coming of Age (’08) verdeelt, volmondig beaamt. “Sommige muzikanten maken geweldige platen, maar het duurt maanden voor ze een beslissing nemen over welke hoes ze rond hun cd willen. Andere bands hebben een goed zakelijk inzicht, maar daar hinkt de muziek dan weer achterop. Jonathan is niet alleen een gedreven muzikant, maar ook een goeie businessman. Hij is iemand die heel duidelijk communiceert en precies weet wat hij wil. Ik vond het een plezier met hem te werken. Aan sommige artiesten moet je trekken en sleuren om ze in beweging te krijgen. Maar als ik op maandag wat dingen met hem afsprak, waren die tegen vrijdag allemaal uitgevoerd. Hij snapt dat je als muzikant ook naast het podium nog een boel aspecten van de job moet opvolgen, en dat die even belangrijk zijn als de muziek zelf. Jonathan is bovendien een enorme controlefreak: hij heeft het laatste woord bij elke zakelijke beslissing, hakt zelf alle knopen door. Hij weet precies wat hij wel wil en - even belangrijk - wat niet.”

Patrick Busschots, managing director van Universal Music, dat de nieuwe cd uitbrengt, treedt hem daarin bij. “Milow is een entrepreneur-artiest. Dat is een unieke combinatie. Hij neemt zelf initiatieven, werkt zijn eigen promoplan uit en onderhoudt zelf contacten met de media. Hij denkt commercieel, en dat bedoel ik in de best mogelijke betekenis van het woord. Ik denk dat dat hem uniek maakt in België.” Universal Music lanceert North and South als een Europese prioriteit. Omdat hij met zijn vorige platen bewezen heeft dat hij dat verdient. Die eerste cd was goed, en de tweede nog beter. In Europa staat hij intussen op hetzelfde niveau als Duffy en Mika. En ik wil je op papier zetten dat hij het met de nieuwe cd nog beter zal doen. Succes is een combinatie van veel factoren, hè. Een goeie plaat en a pretty face volstaan niet. Milow heeft heel goed begrepen dat je moet wérken om op zo’n hoog niveau overeind te blijven. Daar respecteer ik hem ook voor.”

Weerhaakjes

Wie een verklaring zoekt voor het fenomeen Milow kan evenwel niet om de muziek heen. Hij behoort alvast tot het zeer selecte groepje artiesten dat letterlijk door elke zender wordt opgepikt, en zowel bij het jonge Studio Brusselpubliek als de familiezender Radio 2 een graag geziene gast is. Dirk Blancke, een van de muziekverantwoordelijken bij Radio 1, vindt de kwaliteiten van Milow evident. “Hij maakt lieve, zachte liedjes die toch niet te flauw zijn. Bovendien zitten er altijd nog wat weerhaakjes in, zodat ook het wat kritischere publiek mee is. Hij bereikt zowel de linker- als de rechterkant van het publiek. En dus meteen alles wat daar tussenin ligt. Het zijn op de koop toe geen domme liedjes. Neem nu die nieuwe single. Als je ‘You And Me’ één keer gehoord hebt, blijft dat melodietje meteen in je hoofd hangen. Hij weet perfect hoe je een goed, catchy popnummer moet schrijven. Bovendien: Milow schrijft sterke teksten en zingt in een onberispelijk Engels, iets wat je van heel weinig Belgische artiesten kunt zeggen. Je komt bij hem geen kromme zinnen tegen. Hij klinkt echt internationaal.”

Kurt Overbergh van de Ancienne Belgique beschouwt de passage van Milow in de finale van HUMO’s Rock Rally (editie 2004) als een van de mooiste die hij ooit in de wedstrijd gezien heeft. “Hij kwam het podium op en brak meteen een snaar. Het gemak waarmee hij als nieuweling voor een volle zaal stond, was echt indrukwekkend. Voor de rest ligt de verklaring voor zijn succes tamelijk voor de hand, denk ik: hij maakt eerlijke liedjes, en eerlijk duurt het langst. Dat merken we nu ook aan de twee concerten die we eind april met hem organiseren. Die zitten, zonder dat we daar veel ruchtbaarheid aan hebben gegeven, al bijna helemaal vol. Wie hem wil zien zal snel moeten zijn.” Geen promotalk, want de concerten in Zürich, Hannover en Frankfurt zijn al uitverkocht.

Faes heeft Milow uiteraard niet voor zijn plezier naar een concurrerend label zien vertrekken, maar zag zelf ook in dat het een logische stap was naar een internationale doorbraak. “Eigenlijk ben ik trots dat we een artiest mee groot hebben gemaakt, en dat die nu bij een major als Universal zit. Ik bewaar mooie herinneringen aan de periode dat we samen in de wagen op pad gingen om zijn eerste singles te promoten. ‘You Don’t Know’ is wellicht de grootste hit waar ik in mijn carrière een aandeel in zal hebben gehad. En ik ben ervan overtuigd dat Milow een nog grotere ster zal worden. Let op mijn woorden: Jonathan zal Amerika veroveren zoals Christoffel Columbus hem dat heeft voorgedaan.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234