Maandag 25/01/2021

Milow en Ben Harper tekenen voor warm maar bezadigd besluit Dranouter

Ben Harper. Foto's: Alex Vanhee.Beeld UNKNOWN

Dranouter kende een van zijn modderigste edities ooit, maar besloot het weekend met twee propere jongens. Headliners Ben Harper en Milow zorgden beiden voor een even clean cut als geroutineerde show. En al kenden de optredens nauwelijks verrassingen, sloeg de balans net iets meer uit naar de Leuvense songsmid dan naar de Amerikaanse prins van de lapsteel.

Milow (***) speelde in Dranouter een zogeheten exclusief festivalconcert in België. Hoe rekbaar dat begrip was, leerde je dit weekend bij. Achteraf bleek dat Jonathan Vandenbroeck en zijn gevolg straks ook nog gewoon op Pukema Rock in Puurs zullen spelen. Daarna volgen zo'n slordige 50 concerten in 11 landen. En dan wordt het oninneembaar gewaande fort Amerika geviseerd.

Van zijn grenzeloze ambitie heeft het Leuvense hitwonder natuurlijk nooit een geheim gemaakt: net voor hij 'Canada' inzette, gaf Vandenbroeck grif toe dat hij die song schreef met een groot publiek voor ogen. Zijn show oogde al even zelfverzekerd en kende een strak verloop. Alleen: het blijft ons een raadsel waarom iemand met zulke sterke opinies - herinner u zijn onverholen kritiek op Bart De Wever - net zo lief deugdzame popsongs schrijft. De angel ontbreekt, de formule overheerst. Als Milow zou beslissen om meer risico's te nemen, zal dat misschien ten koste gaan van zijn populariteit, maar het ware een zegen voor zijn artisticiteit. Dat mocht sowieso al blijken uit zijn gedurfde en geslaagde cover van 'Ayo Technology'.

Je moest immers al uit steen opgetrokken zijn om niet te zwichten voor die 50 Cent-song, tegenover een zee van opgestoken lichtjes in de tent. Vandenbroeck ging in koor met het publiek, dwong gilletjes af door op de dranghekken te klimmen, en ondernam een zegetocht in de frontstage met ad lib referenties aan Snoop Dogg en Jay-Z. Hé, Milow heeft tòch meer swag dan hij wil toegeven. Hoewel die cover halverwege de set zat, en het publiek ook overstag ging bij 'You Don't Know' of 'You and Me' in de finale, gold deze omgeturnde hiphopsong toch weer als hét hoogtepunt van de avond.

Net als Milow, kon ook Ben Harper (***) zich niet bedwingen om zijn grootste troef al vroeg op de avond uit te spelen. Met z'n doorbraakhit 'Faded' sloeg de vlam al bij de tweede song in de pan. Maar daarna werkte de prins van de lapsteel zich met wisselend succes door zijn set. Af en toe hypnotiseerde hij, maar een enkele keer ging de zanger ook flink de mist in.

Zo kondigde hij een gloednieuwe, nooit eerder opgenomen song 'Masterpiece' aan. Dat 'meesterwerk' bleek eigenlijk een akoestisch en zoetsappig niemendalletje, waarin tenenkrullend gefezel als "loving you is my masterpiece" en "I love you for who you are" de dienst uitmaakten. Als dit de smaakmaker is voor de nieuwe Ben Harper, geef onze portie dan nu al aan Fikkie.

Maar kijk: na een rondje plaatsvervangende schaamte, nagelde Harper je toch nog aan de grond. Met een magistrale versie van 'No Quarter' bijvoorbeeld. Deze Led Zeppelin-cover klonk strak en eigenzinnig, en sloot met genoeg eerbied aan bij het origineel om die classic niet te verknallen. Een meesterzet. In dat psychedelische landschap harmonieerden een paar vrijende koppeltjes in de tent trouwens mooi. Dat het buiten opnieuw oude wijven begon te regenen, kon ons plots worst wezen.

Ook een furieus 'Rock-'n-Roll Is Free' scheurde snedig door de wei, en zelfs zonder paraplu of thermisch regenjasje verwarmde 'Diamonds on the Inside' je tot op het bot.

Jammer dat Harper zijn ego ook één keer te vaak opzij zette: in het eerste halfuur volgde al een oneindig gerekte drumsolo en basgefröbel. Je band laten schitteren nog voor de set goed op gang raakte? Een obsceen idee. En dàt voor zo'n nette knaap.

Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234