Woensdag 27/01/2021

Milow boekt nipte zege in thuiswedstrijd dankzij goeie tweede helft ***

Milow bracht een meer dan degelijke set, doorspekt met hits, maar het tempo kon beter.Beeld UNKNOWN

Met zijn From North to South-tournee bewijst Milow dat hij goed op weg is om Vlaanderens grootste internationale ster te worden. Twee weken terug pakte hij nog moeiteloos het Duitse publiek in, maar dinsdagavond werd het in het Brusselse Koninklijk Circus een iets bescheidener triomf.

Merkwaardige vaststelling: in Duitsland zag ik Milow onlangs twee avonden na elkaar boven zichzelf uitstijgen. Hij straalde zelfvertrouwen uit, praatte honderduit tussen de nummers door en speelde een gedreven, gebalde set. Kortom: Milow had er de allure van een internationale ster.

Misschien waren het de zenuwen, of het besef dat er veel vrienden, kennissen en familie in de zaal zaten, maar in het Koninklijk Circus stond er plots weer 'een artiest van bij ons' op het podium. Aan de setlist lag het niet - die was grotendeels dezelfde - maar toch kwam het optreden dit keer heel traag op gang, en leek zowel hij als de groep er iets minder uitgesproken voor te gaan.

'The Kingdom' begon heel rustig en ingetogen, maar eindigde wel als een stevige rocksong. Het was het soort nummer dat - net als 'Rambo', dat er onmiddellijk op volgde - aangaf wat Milow uniek maakte. Niet zozeer de muziek, want die is even traditioneel als universeel. Maar wel zijn heel eigen manier van teksten maken. Dat die een veel hoger niveau halen dan wat doorgaans in België voorhanden is, wist u ondertussen ook al.

Vonk?
Maar met het tempo zat het dus iets minder snor. 'This City', met prachtige samenzang overigens, en potentiële hit 'Never Gonna Stop' zijn stuk voor stuk uitstekende nummers, maar je kon er niet omheen dat de vonk ontbrak. Het was uiteindelijk 'Ayo Technology' die de kentering teweegbracht, zéker toen Milow het publiek indook en pas aan de mengtafel achteraan weer opdook.

Meteen nadien kantelde de set naar het andere uiterste met een ingetogen, aan zijn aanwezige muziekleraar opgedragen 'Born in the Eighties'. Nu had hij de zaal wél in zijn greep, en met 'KGB', dat helemaal in de staart overging in een uitstekend 'No Surrender' van Bruce Springsteen, stond de set weer helemaal op punt. 'You Don't Know', door gitarist Tom Vanstiphout verfraaid met een prachtige intro, was een evident hoogtepunt, en ook de grootste hit van de nieuwe cd 'You and Me' werd volop meegescandeerd.

De bisronde met de hele band rond één microfoon werd iets bijzonders, met de Californische singer-songwriter Brett Dennen als speciale gast in diens eigen 'So Far from Me'.

En geheel volgens de traditie hield Milow in Brussel ook een gloednieuw nummer boven de doopvont, en het akoestische 'Where My Head Used to Be' - met een grappige, zelfs wat surrealistische tekst - werd meteen een uitschieter. 'She Might, She Might' rondde de set ten slotte mooi af. De thuismatch van Milow werd dankzij een goeie tweede helft toch nog gewonnen. Maar niet, zoals we intussen haast gewend waren geraakt, met forfaitcijfers.

Vanavond treedt Milow op in een uitverkochte Ancienne Belgique.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234