Zaterdag 04/02/2023

'Million Dollar Baby' slaat 'The Aviator' knock-out

Weinig echte verrassingen in een opvallende strakke en korte ceremonie, door Chris Rock erg proper gepresenteerd

Hoewel The Aviator van regisseur Martin Scorsese met elf nominaties de grote kanshebber was van de 77ste Academy Awards en met vijf Oscars de numerieke winnaar werd, is Million Dollar Baby de echte winnaar geworden. Net zoals in 1993 voor de western Unforgiven werd Clint Eastwood ook dit jaar twee keer op het podium geroepen, voor de Oscar van de beste regisseur en die van de beste film.

Los Angeles

Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

De avond was nochtans erg goed begonnen voor The Aviator. De Oscars voor die grootschalige biopic over de ebxcentrieke miljardair Howard Hughes volgden elkaar in snel tempo op: beste art direction, beste kostuums, beste montage, beste fotografie en beste vrouwelijke bijrol voor Cate Blanchett, die in de film gestalte geeft aan Hollywood-legende Katharine Hepburn. Maar toen viel de prijzenslag stil en bleef het wachten op de twee laatste en belangrijkste Oscars. Die gingen in een spannende finale allebei naar Clint Eastwood, die met zijn 74 jaar meteen ook de oudste Oscar winnende regisseur is. In zijn dankwoord verwees Eastwood naar de net voordien met een Lifetime Achievement Award gelauwerde regisseur Sidney Lumet, die inmiddels 80 en ook nog steeds aan het werk is. Conclusie van Eastwood: "I'm just a kid."

De enige Oscar die Martin Scorsese zondagavond in handen mocht houden, was niet eens voor hemzelf. Het was een Honorary Hersholt Award, die hij tijdens de ceremonie mocht overhandigen aan Roger Mayer voor diens werk op het vlak van filmpreservatie, een activiteit die Scorsese zelf zeer nauw aan het hart ligt. Voor Scorsese, die na vijf nominaties als beste regisseur nog steeds geen Oscar in ontvangst mocht nemen (zie kader), eindigde de avond dus in mineur.

Dat was zeker ook het geval voor Annette Bening, die genomineerd was als beste actrice voor haar rol als een Londense theaterdiva in Being Julia, maar die uiteindelijk de eer moest laten aan Hilary Swank, die bekroond werd voor haar vertolking van de vrouwelijke bokser Maggie in Million Dollar Baby. Voor Bening moet dat een soort déjà-vu-ervaring geweest zijn. In 2000 was zij namelijk favoriet voor haar vertolking in American Beauty van regisseur Sam Mendes. Die film was toen de grote winnaar (beste film, beste regie, beste scenario, beste fotografie en beste acteur voor Kevin Spacey), maar zelf verloor Bening toen verrassend van de op dat moment onbekende Hilary Swank in het transgender-drama Boys don't Cry. Dit jaar was Annette Bening opnieuw de topfavoriete, onder meer omdat werd aangenomen dat ook de Academy wellicht het gevoel had dat er nog iets goedgemaakt moest worden.

Niet dus, want voor deze 'rematch' werd Bening opnieuw geklopt door Hilary Swank, die dit jaar al een Golden Globe had gekregen. In haar dankspeech omschreef Swank zichzelf als "een meisje uit een trailerpark dat een droom had". Die droom is nu wel degelijk werkelijkheid geworden. Later vertelde Swank ook nog dat ze dolgraag opnieuw met Clint Eastwood wil samenwerken. Toen ze een tijdje geleden hoorde dat er in zijn volgende film geen noemenswaardige vrouwenrollen te vertolken vallen, zou ze zelfs aangedrongen hebben met het argument: "Ik heb al eerder een jongen gespeeld."

Voor het overige vielen er niet echt veel verrassingen te noteren tijdens deze 77ste Oscar-ceremonie, behalve misschien het feit dat met het lied 'Al Otro Lado del Rio' uit de Guevara-film Diarios de Motocicleta van Walter Salles voor het eerst een Spaanstalige song genomineerd én bekroond werd. Tijdens de show werd het nummer (min of meer) gezongen door Antonio Banderas, die op gitaar begeleid werd door Carlos Santana. Songwriter Jorge Drexler zorgde voor het origineelste dankwoord door zelf ook nog een stukje van zijn Oscar winnende lied te zingen.

In verband met de show zelf was het beste nieuws dat de ceremonie opvallend strak werd gehouden zodat het geheel nauwelijks meer dan drie uur duurde. De presentatie door nieuwkomer Chris Rock bleef erg 'proper' (bij televisiezender ABC was men aanvankelijk nogal bang voor zijn doorgaans ongezouten taalgebruik) maar toch niet erg begeesterend, behalve dan tijdens zijn openingsmonoloog. Een van de grappigste dankwoorden kwam van FX-veteraan John Dykstra, die de Oscar voor de visuele effecten kreeg voor zijn werk aan Spider-Man 2: "Ben ik blij dat er van Lord of the Rings geen vierde film gemaakt is!"

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234