Maandag 19/08/2019

Millenniumkoorts op het Filmfestival van Brussel

Integrale vertoning van de '2000 vu par...'-serie

Omdat het risico bestaat dat vele mensen tegen het einde van dit jaar echt 'ziek' zullen zijn van die hele 'millenniumkoorts'-toestand, had men bij de cultuurzender Arte - waar men ook wel besefte dat er niet aan te ontsnappen viel - het idee om er nu maar meteen aan te beginnen. In samenwerking met het Franse productiebedrijf Haut et Court werd onder de titel 2000 vu par... een thematische serie op stapel gezet, waarbij tien verschillende regisseurs de opdracht kregen een film te maken. Daaraan werden, afgezien van het budget, slechts twee voorwaarden verbonden: de film mocht slechts 60 minuten duren en in het verhaal moest, rechtstreeks of onrechtstreeks, een verband worden gelegd met 31 december 1999, om middernacht. De tien filmmakers, afkomstig van over de hele wereld, werden gekozen voor hun originaliteit en voor de diversiteit van hun talent.

De televisiezender Arte is inmiddels reeds begonnen met het uitzenden van de 2000 vu par...-films, maar de integrale reeks wordt nu ook vertoond op het 26ste Filmfestival van Brussel, dat gisteren van start ging met de avant-première van de Ierse film Dancing at Lughnasa.

Een aantal van die 2000 vu par...-televisiefilms zullen in de loop van dit jaar ook in de Belgische bioscopen uitgebracht worden. Dat lijkt misschien ongewoon, maar valt makkelijker te begrijpen als men weet dat sommige regisseurs zich niet aan de tijdslimiet konden houden en dus een langspeelfilm hebben afgeleverd (die ze voor uitzending op televisie hoe dan ook zelf moesten inkorten).

Dat was bijvoorbeeld het geval bij de Canadese regisseur Don McKellar met Last Night en de Taiwanese cineast Tsai Ming-Liang met The Hole. Beide films werden trouwens vorig jaar reeds vertoond op het Festival van Cannes. Andere regisseurs, die zich (min of meer) aan de opgelegde tijdsduur konden houden, zijn de Braziliaan Walter 'Central do Brazil' Salles met Meia Noite, de Malinese regisseur Sissako met La Vie sur Terre, de Amerikaanse cineast Hal Hartley met The Book of Life (waarin Jezus in gezelschap van zijn mooie assistente Madeleine terugkeert op aarde, meer bepaald in New York), filmmaker Romuald Karmakar met Frankfurt-Millennium en ook de Belgische regisseur Alain Berliner met het duidelijk communautair geïnspireerde Le Mur (waarin het verhaal zich grotendeels situeert in en rond een frietkot dat zich pal op de taalgrens bevindt). Alain Berliner maakte in '97 furore met zijn debuutfilm Ma Vie en Rose, die toen reeds door Haut et Court geproduceerd werd. Voor dezelfde productiefirma heeft hij inmiddels de opnamen beëindigd van zijn volgende, met Amerikaans geld gefinancierde film, namelijk Passion of Mind, met Demi Moore en Stellan Skarsgard in de hoofdrollen.

(Jan T.)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden