Zaterdag 28/05/2022

'Millennials zijn fout opgevoed'

Millennials zijn rotverwend, eigenwijs en amper tot zelfkritiek in staat. Reclamemaker Japie Stoppelenburg, zelf geboren in 1987, loopt niet hoog op met zijn generatiegenoten. Met zijn boek You're a Legend and Everyone Else Sucks hoopt hij hen tot inzicht te brengen. Pieter Dumon

"Het probleem met millennials? Hun opvoeding." Stoppelenburg moet niet lang nadenken wanneer we hem vragen waar het volgens hem fout loopt met de generatie die na 1980 geboren is. "Stuk voor stuk zijn ze opgevoed met het idee dat ze heel bijzonder zijn. Hun ouders hebben hun altijd verteld dat ze alles kunnen worden. Maar eens in de echte wereld, blijkt dat behoorlijk tegen te vallen."

Stoppelenburg weet waar hij het over heeft. Een paar jaar geleden ging hij als jong aanstormend reclametalent aan de slag bij een hoog aangeschreven bureau. "Toen ik daar een campagne mocht bedenken voor een grote internetprovider, ging het fout. Ik had een geniaal idee uitgewerkt, daar was ik 100 procent van overtuigd. Alleen wou de klant niet meestappen in mijn verhaal. Ik ben blijven strijden voor mijn gelijk, tot ik helemaal gek werd in mijn hoofd. Ik wou er gewoon mee stoppen."

Hard ontwaken

Zo ver kwam het uiteindelijk niet. Stoppelenburg ging praten met een aantal mensen die al veel langer in het vak zaten en kwam tot het inzicht dat niet de klant maar hijzelf het probleem was. Ondertussen is hij creatief directeur bij het Amsterdamse reclamebureau 'a friend of mine', dat campagnes maakt voor onder andere Unilever, Philips, Rabobank en G-Star. En daar ziet hij de millennials in zijn dienst geregeld met het hoofd tegen de muur knallen. Op exact dezelfde manier als hijzelf een paar jaar geleden. "Alles wat ze deden, was altijd fantastisch. Maar op de werkvloer staat niet iedereen te applaudisseren voor elk idee waar ze mee aan komen zetten. Dat is hard ontwaken."

In combinatie met het gebrek aan zelfkritiek waar Stoppelenburg zelf mee kampte, zorgt dat voor behoorlijk wat problemen. "Als een idee niet opgepikt wordt, wijzen millennials naar de klant: hij heeft hun geniale ingeving gewoon niet begrepen. Dat ze datzelfde idee ook kunnen bijsturen of op zoek kunnen gaan naar een compromis, komt niet bij ze op. Dan liever wat harder schreeuwen om hun idee er toch maar door te drukken. Maar zo werkt het gewoon niet. Je zal er misschien één keer in slagen je gelijk te krijgen door op de grond te liggen krijsen, maar als je idee achteraf toch niet zo geniaal blijkt, stapt die klant de volgende keer naar een ander reclamebureau."

"Kijk, die gastjes bij mij op kantoor zijn allemaal toffe mensen, maar het is gewoon nooit genoeg. Ze werken voor leuke merken, krijgen 's middags gratis lunch en worden op het eind van de maand goed betaald. En toch zijn ze niet tevreden. Want hun is tenslotte van kleins af de ultieme baan beloofd."

Ergens is die houding logisch, vindt Stoppelenburg. "Onze grootouders hebben de oorlog nog meegemaakt. Zij waren allang blij met gewoon een dak boven hun hoofd. Mensen die in hun leven iets ergs hebben meegemaakt, zijn door de band genomen gelukkiger, net omdat ze de kleine dingen des levens appreciëren. Voor mijn generatie is dat anders. Ik hoef me over niets echt zorgen te maken."

Maar om millennials een hoop frustraties te besparen, besloot Stoppelenburg zijn eigen ervaringen op papier te zetten. Het resultaat is You're a Legend and Everyone Else Sucks, een soort handboek voor millennials in de creatieve sector. "Een boek waar ze blijer van worden", hoopt Stoppelenburg. "Door duidelijk te beschrijven waar en hoe het fout loopt, hoop ik dat de lezers tot inzicht komen."

Compromissen

Maar ook werkgevers kunnen er hun voordeel mee doen. "Het boek geeft hun een inkijk in de leefwereld van hun jonge werknemers." De reacties op het boek lopen uiteen. "Mijn eigen werknemers vinden het een leuk boek. En ook vanuit de reclamewereld heb ik heel wat reacties gekregen van mensen die zich herkennen in de situaties die ik beschrijf. Maar er zijn natuurlijk ook mensen die vinden dat ik te veel nare dingen over millennials vertel."

In zijn eigen bedrijf is de sfeer er, door het bespreekbaar maken van de problemen, alvast op vooruitgegaan, vindt de auteur. "Onze millennials hebben ingezien dat het niet zo slecht is om af en toe een compromis te sluiten. Ze komen werken en kunnen 's avonds naar huis met het gevoel dat ze iets moois hebben gemaakt. Dat is al heel wat."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234