Zondag 21/04/2019

Millennials

Millennials zien de toekomst somber in: vertrouwen in politiek, economie en bedrijfswereld op dieptepunt

Beeld Thinkstock

De millennials zijn pessimistischer dan ooit. Hun vertrouwen in politiek, economie en bedrijfswereld is zoek. Met de mentaliteit van de Belgische millennial is het al helemaal dramatisch gesteld. Dat concludeert een internationaal onderzoek van Deloitte. "Is het een generatiekwestie, of een levensfase?”

De millennial – nu tussen 24 en 35 jaar oud – is geen vrolijke Frans. Hij of zij gaat de toekomst steeds pessimistischer tegemoet. Het vertrouwen in het economische en politieke establishment bengelt op een absoluut dieptepunt en ook op de arbeidsmarkt is het allesbehalve peis en vree. Het bedrijfsleven is – volgens die millennial – alleen maar met geld bezig en heeft geen oog voor diversiteit, gelijkheid, duurzaamheid en maatschappelijke vooruitgang.

Die conclusies trekt zakelijk dienstverlener Deloitte uit een nieuwe internationale bevraging van ruim 10.000 millennials uit 36 landen. Daarbij zitten zowel ontwikkelde markten als België, de Verenigde Staten en Zuid-Korea, als opkomende markten zoals Brazilië, China en Rusland. Het onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd, dit is de zevende editie.

“Geen goed nieuws", reageert Yves Van Durme op de resultaten. Hij is human capital leader bij Deloitte. Wat die ommekeer in gang heeft gezet? Het is grotendeels speculeren. "Er gebeurt veel in de wereld. We weten dat de millennial wakker ligt van terreur, het klimaatprobleem, werkloosheid, ongelijkheid... Blijkbaar schaadt dat zijn vertrouwen in de toekomst.”

Het cliché van de millennial – lui, narcistisch, pretentieus, verslaafd aan zijn/haar smartphone… – krijgt er zo nog een kernwoordje bij: pessimistisch. Maar ligt dat wel aan de millennial zelf? Sinds de eerste millennials, geboren in 1983, meerderjarig werden, kreeg onze wereld verschillende klappen te verwerken. Economische, politieke en bankencrisissen, aanslagen in Brussel en Parijs, Trump en brexit... Vul zelf verder aan en/of schrap wat niet past. 

Dat laat sporen na en niet alleen bij deze verguisde generatie.
 "Minder vertrouwen in politiek, religie, de economie, de bedrijfswereld… Die evolutie zet zich al jaren door in de hele maatschappij. Het is meer een algemene trend dan een mentaliteitsverandering bij de millenial", zegt Tom Palmaerts van Trendwolves, een trendwatchbureau dat zich richt op jongerencultuur.

Volgens Palmaerts is ook de term 'pessimistisch' ongelukkig gekozen. Of alleszins niet helemaal van toepassing op deze generatie. “De millennial kreeg heel zijn leven lang te horen dat niets onmogelijk is. Dat je alles kan worden, alles wat je maar wil. Dat geeft hen een optimistische, zelfs wat naïeve kijk op de dingen”, legt Palmaerts uit. “Dat optimisme kan een knauw krijgen als je in het echte leven stapt. Werken, een duurzame relatie opbouwen, kinderen krijgen, een huis kopen: het is niet zo gemakkelijk als het allemaal lijkt. Die reality check verandert hun kijk op de wereld, maar dat maakt hen nog geen pessimisten. Dan is de vraag: is dat een generatiekwestie? Of heeft het meer te maken met de levensfase waarin die mensen verzeilen?"

Gehavend optimisme?

Is het pessimisme, dan wel gehavend optimisme? Alleszins is duidelijk dat de Belgische millennials er serieus mee kampen. Niet alleen waren de Belgen de dapperste der Galliërs, ook zijn ze de meest cynische der millennials. Uit het onderzoek blijkt dat slechts een derde van de 201 Belgische ondervraagden gelooft dat de economie zich weer zal herstellen. Elders in de wereld is dat geloof veel sterker. Volgens bijna de helft komt het allemaal goed.

De onderlinge verschillen tussen millennials houden overigens daar nog niet op. "In Nederland is de doorsnee millennial heel optimistisch, in Spanje en Italië is dat veel minder. De lokale economische situatie speelt natuurlijk een grote rol. Ook een millennial uit Moskou kan je niet vergelijken met eentje van het Russische platteland", zegt de Nederlandse generatie-expert Aart Bontekoning. "Dé universele millennial bestaat niet."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.