Woensdag 22/03/2023

Nieuws

Miljoenencompensatie voor 33.000 Ryanair-passagiers na annulatie vluchten in 2018

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

De zowat 33.000 passagiers die getroffen werden door de annulatie of vertraging van 172 Belgische Ryanair-vluchten in de zomer van 2018, zullen elk een waardebon van 250 of 400 euro krijgen. Na een jaar kunnen ze die laten uitbetalen. Dat heeft consumentenorganisatie Test Aankoop aangekondigd.

AW

Over de compensatie voor de passagiers liep een rechtszaak, maar Test Aankoop en Ryanair hebben buiten dat gerechtelijk kader een minnelijke schikking bereikt.

De consumentenorganisatie deed het akkoord donderdag uit de doeken tijdens een online persconferentie. “Alle getroffen passagiers zullen een compensatie ontvangen in de vorm van een waardebon ter waarde van 250 tot 400 euro, afhankelijk van de afstand van hun geannuleerde of vertraagde vlucht”, zo klonk het.

Mail met waardebon

Ryanair zal alle betrokken passagiers nog voor het einde van het jaar een mail sturen waarmee ze de waardebon kunnen aanvragen. Als iedereen dat doet, zal de operatie Ryanair tussen 8 en 13 miljoen euro kosten. Bovendien, zo zegt Test Aankoop, komen ook andere “aanvaardbare extra kosten” (herboeking, taxikosten, hotel ... ) in aanmerking voor vergoeding, als ze rechtstreeks gelinkt zijn aan de geschrapte of vertraagde vlucht.

De waardebon is vier jaar geldig, maar als hij na een jaar niet is gebruikt, kan hij worden ingeruild voor geld. Dat zal in de praktijk vanaf midden april 2023 zijn, preciseert Simon November, woordvoerder van Test Aankoop.

Test Aankoop zegt verheugd te zijn over het akkoord. “Hierdoor zullen alle passagiers die werden getroffen door de vertragingen en annuleringen in de zomer van 2018, sneller worden gecompenseerd dan wanneer we de hele rechtsprocedure hadden moeten uitzitten”, aldus nog November. Hij heeft vertrouwen dat Ryanair de afspraken zal naleven. “Het akkoord is ondertekend en strekt beide partijen tot recht. Het moet nagekomen worden.”

De consumentenorganisatie had in juli 2019 een collectieve vordering ingesteld tegen de Ierse lagekostenmaatschappij, omdat die weigerde gedupeerde passagiers terug te betalen. Het ging om reizigers van wie de vlucht was geschrapt of vertraagd door stakingsacties van Ryanair-werknemers op de luchthavens van Zaventem en Charleroi, op 25 en 26 juli, 10 augustus en 28 september 2018. Duizenden mensen konden niet vliegen en moesten in sommige gevallen hun hotelverblijf verlengen of een andere vlucht boeken.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234