Zondag 09/08/2020

Miljoen extra voor games maar next level blijft uit

De Vlaamse overheid trekt het subsidiebudget voor de productie van videogames met een miljoen euro op. Gamestudio's kunnen nu tot 250.000 euro steun aanvragen: een babystapje in de juiste richting, denken gamemakers. Maar hun prestigeprojecten blijven in de kast.

Met zijn cartooneske, tweedimensionale schietgame Guns, Gore & Cannoligooide het Kontichse videogamebedrijfje Crazy Monkey Studios twee jaar geleden hoge ogen op internationaal vlak. Maar dat succes bleef wel beperkt tot het indie-circuit van creatieve maar eerder kleinschalige games, die ook alleen door een relatief klein connoisseurspubliek worden gesmaakt. "Je hebt altijd het idee dat er meer moet mogelijk zijn", zegt oprichter en gamedesigner Steven Verbeek. "Budgettair blijft het roeien met de riemen die je hebt."

Precies daarom is Verbeek, en met hem een hele resem andere Vlaamse gamemakers, opgetogen over de relatief forse verhoging van de subsidies die het Gamefonds hen ter beschikking wilt stellen. Dat cenakel van het Vlaams Audiovisueel Fonds krijgt nu van Vlaams mediaminister Sven Gatz (Open Vld) een miljoen euro extra toebedeeld: het totale bedrag werd verhoogd naar 1,73 miljoen euro. Het plafond voor individuele aanvragen wordt meteen ook van 150.000 euro naar 250.000 euro getrokken.

Beter dan Frankrijk

De verhoging brengt het Gamefonds in lijn met de subsidierealiteit in onze buurlanden, die een veel florerendere gamesector hebben. In Frankrijk bijvoorbeeld, het thuisland van bekende gamereeksen als Dishonored en Life is Strange, staat het plafond per game op 200.000 euro.

Volgens David Verbruggen, woordvoerder van koepelvereniging Flega (Flemish Games Association), ervaren de meeste gamestudio's de verhoging dan ook als een opsteker. "Velen hielden zich tot nu toe in bij hun subsidieaanvragen. Je krijgt sowieso vaak al niet het bedrag dat je gevraagd had, en het huidige maximum van het fonds - iets meer dan 700.000 euro - is snel bereikt. Dat heeft iets zelfvervullends: men stelt bij voorbaat de middelen die men zoekt naar beneden bij. Met deze verhoging verwacht ik dat gamemakers eindelijk écht zullen vragen wat ze nodig hebben."

Afgelopen vijf jaar kwam er een groot aantal makers bij, en die opkomende sector kwam er voor een stuk dankzij het Gamefonds, dat in 2012 zijn eerste subsidies uitkeerde. Maar de bedrijfjes en de budgetten blijven klein, en de inkomsten mager: Vlaamse videogames drijven vooral mee op de internationale indie-golf, waarin games met een productiebudget van enkele honderdduizenden euro's weer een publiek vinden via digitale kanalen als de mobiele app-stores, pc-platform Steam, en de downloadwinkels van de consoles.

Om het soort prestigeprojecten te maken waarvan iedere gamemaker droomt, met een budget van miljoenen euro's, is er een bredere mix nodig van subsidies, crowdfunding, private investeringen en de eventuele marketing- en productiesteun van een van de tientallen uitgeefbedrijven uit de wereldwijde sector.

Belastingkredieten

Dat het kan, bewijst Larian Studios, dat met zijn miljoenenproductie Divinity: Original Sin 2momenteel een commerciële klepper op zak heeft. Maar die game kwam er dankzij het feit dat de Gentse studio twintig jaar lang zijn eigen opbrengsten telkens herinvesteerde in een grotere nieuwe game, en daardoor ook de aandacht van kapitaalkrachtigere partijen kreeg.

Er zijn echter andere mechanismen om een prestigieuzer project op poten te zetten: in Frankrijk en Groot-Brittannië gelden er voor de gamesector bijvoorbeeld ook belastingkredieten, die het interessant maken om te investeren in een gamebedrijf. In Vlaanderen kan een gelijkaardige por ook mogelijk worden door het taxsheltersysteem voor de filmsector uit te breiden naar games. "Daar ijveren we al jaren voor", zegt Verbruggen. "Belastingvoordelen trekken precies de miljoenen aan die makers nodig hebben om grote games te realiseren."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234