Dinsdag 15/06/2021

Miljardenfactuur dreigt bij bankroet Sabena

VBO vraagt overheid bij te springen

Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) vindt dat de overheid moet bijspringen om een faillissement van Sabena te bekostigen.

Brussel

Eigen Berichtgeving

Het bankroet van de nationale luchtvaartmaatschappij zou de capaciteiten van het Fonds voor de Sluiting van Ondernemingen ver te boven gaan. In een open brief aan vier dagbladen raamde secretaris-generaal Patrick du Bois de kosten van het faillissement op "meer dan 500 miljoen euro (20 miljard frank)". Het jaarlijkse budget van het Fonds draait rond de 4,5 miljard frank.

Een faillissement van Sabena maakt deel uit van de reddingsoperatie voor de Belgische luchtvaart, waar de directie samen met de overheid aan werkt. Het plan is om de rendabele activiteiten onder te brengen in dochterbedrijf Delta Air Transport (DAT) en om voor de onrendabele restanten, die overblijven in het eigenlijke Sabena, het faillissement aan te vragen. Daarnaast zou een aantal dochterbedrijven verkocht kunnen worden aan geïnteresseerde overnemers.

Bij een faillissement wordt normaal gesproken het Fonds voor de Sluiting van Ondernemingen aangesproken om het sociaal passief te dekken. Het gaat meer bepaald om vier kostenposten: de eventuele achterstallige lonen, de opzegvergoedingen, de brugpensioenengagementen en de sluitingspremies. Het fonds wordt gefinancierd door de Belgische ondernemingen, die een jaarlijkse bijdrage bepalen in de vorm van een percentage van de loonmassa. Het percentage is afhankelijk van de noden van het fonds, maar schommelt tussen de 0,16 en 0,25 procent.

"Als de cijfers van mijnheer Du Bois kloppen, zou dat rampzalige gevolgen hebben", zegt Arnout De Koster, directeur van het sociaal departement van het VBO. "Het bedrijfsleven kan die inspanningen niet zomaar doen. De overheid had ons een lastenverlaging beloofd, maar op die manier zouden we geconfronteerd worden met een lastenverhoging." De Koster vindt dat in dat geval de overheid met een financiële injectie voor het Fonds over de brug moet komen. Omdat dat bedrag niet rechtstreeks naar Sabena gaat, zou het niet botsen met de Europese regels terzake, denkt hij.

Hoe dan ook is het de vraag of het plan waaraan de Sabena-top en de overheid werken, uitvoerbaar is. Er duiken steeds meer obstakels op. Een insider: "Vergelijk het dossier-Sabena met een wedstrijd hordelopen. Met dat verschil dat er telkens als je denkt dat je de laatste horde overschreden hebt, er weer een volgende wordt bijgezet."

Het vinden van privé-financierders is de grootste moeilijkheid. Volgens Sabena-voorzitter Fred Chaffart wordt er momenteel met heel wat verschillende partijen onderhandeld. "We doen ons uiterste best", zegt hij. Maar op de vraag in hoeverre de gesprekken een succesvolle afloop zullen kennen, durft Chaffart niet te antwoorden. "In Zwitserland heeft het bedrijfsleven zich achter de nationale luchtvaartmaatschappij geschaard. Maar België is een heel ander land, dat je niet met Zwitserland kunt vergelijken."

Investeerders gaan uit van de economische rendabiliteit van de toekomstige luchtvaartactiviteiten, zegt De Koster. Die rendabiliteitsvooruitzichten zijn laag, nu het internationaal luchttransport in een crisis zit na de elfseptemberaanslagen in New York. Het VBO ziet voor zichzelf geen rol weggelegd om een initiatief te nemen omtrent de redding van de nationale luchtvaartmaatschappij, zo zei gedelegeerd bestuurder Tony Vandeputte eerder al in deze krant. De Koster is het met hem eens. "Natuurlijk heeft het bedrijfsleven baat bij vlotte luchtvaartverbindingen, maar dat geldt ook voor de Belgische consumenten en de overheid."

Gisteren doken via de Britse krant The Observer gesprekken op dat British Airways met minister van Overheidsbedrijven Rik Daems (VLD) zou onderhandelen over de overname van enkele langeafstandslijnen van Sabena. Geen van de betrokkenen wilde die berichten gisteren ontkennen of bevestigen. Waarschijnlijk is dat BA een van de vele gesprekspartners is. Een andere luchtvaartmaatschappij die geïnteresseerd is in overname van Sabena-lijnen, is Virgin Express. Hier gaat het echter vooral om Europese lijnen.

Maar het gebrek aan privé-investeerders is niet de enige moeilijkheid waarmee de Sabena-top en de regering zich geconfronteerd zien. Er duiken ook juridische problemen op. Bij een faillissement van Sabena zouden ook de verkeers- en landingsrechten en slots (plaatsen in de dienstregeling van een luchthaven) vervallen. Dat zou het nieuwe 'Sabena-light' al meteen met een forse handicap confronteren. Toch lijkt het faillissement een noodzakelijke stap, al was het alleen maar om Sabena te verlossen van de huidige loon- en arbeidsvoorwaarden die in een CAO zijn vastgelegd.

De open brief van Du Bois is mede ingegeven door de tijdsdruk. De rechtbank van koophandel heeft Sabena een voorlopig gerechtelijk akkoord toegekend tot eind november, maar dat staat een tussentijdse faillissementsaanvraag geenszins in de weg. Die aanvraag zou er kunnen komen van de schuldeisers. Op 7 november krijgen zij een plan voorgeschoteld over de toekomstkansen van Sabena. Uiterlijk op 15 november moet daarover gestemd worden.

RM / GSC

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234