Dinsdag 02/03/2021

Miljarden universum

29 miljard euro zou de totaalopbrengst aan merchandise zijn sinds 1977

1,82 miljard euro kan de nieuwe film The Force Awakens wereldwijd in het laatje brengen volgens Fortune Magazine.

54,65 miljoen euro bedroeg de box-office voor het openingsweekend in de VS.

4,57 miljard euro zou de merchandise jaarlijks opleveren, berekende Macquarie Securities.

322,99 dollar (292,5 euro) kosten Skywalker-stiletto's met hielen die oplichten (Irregular Choise), een Furby Chewbacca ofte Furbacca heb je voor 79,99 dollar (64,99 euro, Hasbro) en een bed van de Millennium Falcon voor 3.999 dollar of 3.622 euro (Pottery Barn Kids).

Ook Michael Jackson was een verzamelaar. In zijn Star Wars-memorabilia collectie zaten peperdure beelden van Darth Vader, Boba Fett en C-3P0. Eind jaren 90 hengelde de zanger zelfs naar de rol van Jar Jar Binks, het later verguisde personage uit de eerste prequel: The Phantom Menace.

Hoewel de nieuwe merchandise al wordt verkocht, mag u er geen foto's van online zetten. Star Wars Action News postte vorige week een verpakking van een Rey-pop op Facebook, maar die zou 'spoilers' bevatten. Disney/Lucasfilm liet de foto overal verwijderen op gronde van zijn intellectueel eigendom.

Het bedrijf is trouwens als de dood voor spoilers. De persvisie vindt pas vandaag plaats. Journalisten moeten bij aankomst hun gsm afgeven en een contract tekenen dat hun recensies pas vanaf morgen verschijnen.

3,08 miljard euro betaalde Disney voor Lucasfilm in 2012. Dat kan met The Force Awakens al helemaal terugverdiend worden.

Lucas heeft zijn trademark te allen tijde bewaakt en overtreders aangeklaagd. In 1985 procedeert hij zelfs tegen het Koude Oorlog-verdedigingsprogramma van Reagan, dat de naam Star Wars kreeg. Ditmaal tevergeefs.

9,39 miljard Star Wars-speelgoedstukken zijn er intussen naar schatting verkocht, goed voor zo'n 29 miljard euro.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234