Dinsdag 11/05/2021
Luchtfoto van het in tweeën gebroken Japanse schip, dat onder Panamese vlag voer.

In beeldMilieu

Milieuramp bij Mauritius: hoe een van de mooiste plekken ter wereld in een horrordecor veranderde

Luchtfoto van het in tweeën gebroken Japanse schip, dat onder Panamese vlag voer.Beeld AFP

‘Een van de mooiste plekken in de wereld’, noemt Greenpeace de kuststrook van Mauritius, die veranderd is in een inktzwart horrordecor sinds een Japanse olietanker een deel van zijn lading verloor. Beelden zeggen in dit geval meer dan woorden.

Op 25 juli liep de Japanse olietanker MV Wakashio vast voor de kust van Mauritius met zo’n 4.000 ton stookolie aan boord. Het schip was op weg van China naar Brazilië toen het de koraalriffen nabij Pointe D’Esny raakte.

Een vrijwilliger zeult met een emmer olie, gelekt uit de Japanse olietanker MV Wakashio. Het schip strandde voor de kust van Bois des Amourettes, Mauritius. Beeld AFP
Een vrijwilliger zeult met een emmer olie, gelekt uit de Japanse olietanker MV Wakashio. Het schip strandde voor de kust van Bois des Amourettes, Mauritius.Beeld AFP

Hoewel met man en macht geprobeerd werd om zo veel mogelijk olie over te pompen naar andere schepen, om de Indische Oceaan en de natuurlijke rijkdom die erin schuilhoudt te vrijwaren, wist zo’n 1.000 ton van het vervuilende goedje toch in het water te lekken.

De ruwe zee maakt de toch al zware klus nog moeilijker.  Beeld AFP
De ruwe zee maakt de toch al zware klus nog moeilijker.Beeld AFP

In de tweede week van augustus besloeg de vlek al zo’n 26 vierkante kilometer. Tot overmaat van ramp brak het schip op 15 augustus in twee. Ruwe weersomstandigheden met golven van bijna vijf meter hoog bemoeilijkten de schoonmaakoperatie, die onder meer uitgevoerd wordt door teams uit Frankrijk, India en Japan. Honderden lokale vrijwilligers leggen barrières van katoen, stro, suikerriet en haar in de zee om de olie op te slorpen en te voorkomen dat de donkere drek zich nog verder verspreidt.

Vrijwilligers krijgen uitleg over hoe ze de uitdijende olievlek kunnen bedwingen. Beeld EPA
Vrijwilligers krijgen uitleg over hoe ze de uitdijende olievlek kunnen bedwingen.Beeld EPA

Ook de restanten van het scheepswrak hebben een effect op de biodiversiteit in het gebied. De Wakashio laten zinken is alvast geen optie, omdat de hoeveelheid zware metalen die dan permanent in de oceaan zouden belanden de fauna en flora nog meer zouden aantasten.

Met stro gevulde barricades beschermen de kuststrook. Beeld EPA
Met stro gevulde barricades beschermen de kuststrook.Beeld EPA

Volgens Greenpeace lopen duizenden dier- en koraalsoorten sowieso al het risico om te verdwijnen in een zee van vervuiling. Ook de United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD) zegt dat dit lek onherroepelijke rampzalige gevolgen voor de economie, voedselveiligheid, de gezondheid en het toerisme van het Afrikaanse land met zich meebrengt.

Het door de olie vervuilde zeewier wordt in lege vaten opgeslagen en weggevoerd. Beeld AFP
Het door de olie vervuilde zeewier wordt in lege vaten opgeslagen en weggevoerd.Beeld AFP

Toerisme is een belangrijke inkomstenbron voor Mauritius, met buitenlandse bezoekers die vooral aangetrokken worden door de natuur- pracht van de idyllische stranden, de koraalriffen en de mangrovebossen rond de kust, die nu dus aanzienlijk bedreigd worden.

Haast is geboden om verdere aantasting van het kwetsbare ecosysteem te voorkomen. Beeld EPA
Haast is geboden om verdere aantasting van het kwetsbare ecosysteem te voorkomen.Beeld EPA

Het is nog niet duidelijk waarom het schip zo dicht bij de kustlijn kwam. Sommige bronnen meldden dat er een feestje aan boord was waarbij de bemanning probeerde een beter wifi-signaal op te pikken, door dichter bij de bewoonde wereld te gaan varen.

Deze man vraagt zich wellicht af waarom de tanker zich zo dicht bij de kust begaf. Beeld Photo News
Deze man vraagt zich wellicht af waarom de tanker zich zo dicht bij de kust begaf.Beeld Photo News

De kapitein van het schip, de Indiër Sunil Kumar Nandeshwar, is ondertussen gearresteerd. Ook de Mauritaanse regering ligt onder vuur en wordt verweten dat ze veel sneller had kunnen reageren toen het schip voor het eerst olie begon te lekken, begin augustus.

De MV Wakashio had 4.000 ton olie aan boord. Beeld Photo News
De MV Wakashio had 4.000 ton olie aan boord.Beeld Photo News

Volgens verschillende wetenschappers is het olielek van de MV Waka­shio de ergste milieuramp in de geschiedenis van Mauritius. De naweeën zullen nog decennia voelbaar zijn.

De tijd zal leren hoe groot de schade aan het unieke koraalrif daadwerkelijk is. Beeld Photo News
De tijd zal leren hoe groot de schade aan het unieke koraalrif daadwerkelijk is.Beeld Photo News
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234