Zondag 29/05/2022

Miles was zijn tijd mijlenver vooruit

Miles Davis stierf bijna een kwarteeuw geleden, dus nieuw werk verschijnt nog zelden. Maar dankzij de Bootleg Series-reeks werd nog wat oud goud opgedolven.

In 2009 bracht platenfirma Sony een verzamelbox uit met liefst zeventig cd's van Miles Davis, maar wie dacht daarmee alles in huis te halen komt bedrogen uit. Niet alleen verschenen een aantal van zijn grootste klassiekers op andere labels, maar sindsdien is Sony ook begonnen met het opdelven van vaak mythische live-optredens. Daar komen nu ook de acht passages bij die die iconische trompettist op het al even beroemde Newport Jazz Festival heeft gegeven. George Wein, de oprichter van het festival, zegt het heel mooi in het begeleidende boekje.

"Jazz is net een spel kaarten. Je hebt azen, koningen, dames, boeren en nog een boel andere nummers. Maar als je een geweldig festival wil samenstellen, heb je azen nodig. En Miles was een aas. De muziek die hij op Newport heeft gespeeld, behoort tot de belangrijkste die ooit op dat podium werd gespeeld."

Daar valt wat voor te zeggen, want zoals bij ons de groei van bijvoorbeeld Rock Werchter in de jaren 80 samenvalt met die van U2 en Simple Minds, zo neemt ook het belang van Newport toe naarmate Davis er vaker op de affiche staat. De twintig jaren die op deze box in kaart worden gebracht, vallen dan ook samen met de meest extreme evolutie die de muzikant in zijn hele carrière heeft doorgemaakt.

Tijdens zijn eerste passage in 1955 stond Davis niet eens op de affiche omdat zijn komst pas te elfder ure bevestigd werd, en hij bovendien in zeven haasten een band moest samenstellen. Toch was het dat optreden dat hem zijn platencontract bij Sony zou bezorgen, een werkrelatie die uiteindelijk drie decennia zou standhouden. Drie jaar later was Davis een ervaren bandleider geworden, met iconen als John Coltrane, Cannonball Adderley, Bill Evans en Jimmy Cobb in het gezelschap waarmee hij een jaar later Kind Of Blue zou opnemen. De muziek is subtiel, ingetogen en ronduit poëtisch. Een heel contrast met de passages in 1969, waar niet zozeer de melodie, als wel de buigzaamheid van de compositie centraal stond.

Nog later zou het hele jazzlandschap opnieuw hertekend worden met Bitches Brew, een onafhankelijkheidsverklaring en een experimentele fase waarbij zelfs elektrische gitaar in het klankpalet werd opgenomen. Vergelijk de vroegste opnamen met de recentste, en je hoort niet alleen letterlijk een andere band, maar vooral ook een totaal andere Miles Davis. Een spectaculaire evolutie, jawel. Die nu mooi gedocumenteerd en ook goed gekaderd wordt in dit nieuwe deel van deze Bootleg Series. Een masterclass in jazz, samengebald in dik vier uur verbluffende muziek.

MILES DAVIS

At Newport 1955-1975 - The Bootleg Series Vol. 4
Columbia/Sony Legacy

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234