Zaterdag 06/06/2020

'Mijn personages hoeven niet spraakzaam te zijn'

Jesse Eisenberg werd in 2010 wereldberoemd met zijn Oscargenomineerde vertolking van Mark 'Facebook' Zuckerberg in de biopic The Social Network. Hij hield sindsdien niet op met draaien. Grote studiofilms maar ook indieproducties, zoals de ecothriller Night Moves.

Binnen enkele maanden begint Jesse Eisenberg, die in 1983 in New York geboren werd, met de opnames van de blockbuster Batman vs. Superman, waarin hij de legendarische slechterik Lex Luthor zal vertolken, naast Henry Cavill als Clark Kent/Superman en Ben Affleck als Bruce Wayne/Batman. Hij zal ook, als Rolling Stone-journalist David Lipsky, een van de hoofdrollen spelen in de biopic The End of the Tour over de Amerikaanse schrijver David Foster Wallace, die in 2008 zelfmoord pleegde.

Momenteel werkt hij in Louisiana, samen met Kristen Stewart en Sharon Stone, aan de film American Ultra. "Daarin speel ik een man die gebrainwasht werd door de CIA. Als hij 'geactiveerd' wordt, blijkt er sprake te zijn van een complot om hem uit de weg te ruimen. Heel creatief allemaal", vertelt Jesse Eisenberg aan de telefoon vanuit New Orleans. "Het is een beetje moeilijk om nu al een toon op de film te plakken, maar ik zou het zo'n beetje een actiekomedie noemen. In ieder geval iets helemaal anders dan Night Moves." Daarin volgen we de avonturen van drie overtuigde milieumilitanten (uitstekend vertolkt door Jesse Eisenberg, Dakota Fanning en Peter Sarsgaard), die niet langer passief willen toezien hoe onze planeet naar de verdoemenis wordt geholpen.

Toekomstige projecten voorbereiden, een nieuwe film draaien en ondertussen ook nog eens tijd vrijmaken om over een vorige film te praten: uw time-management lijkt behoorlijk indrukwekkend.

Jesse Eisenberg: "Tja, het is niet altijd de ideale manier van werken. Maar het alternatief - helemaal niets om handen hebben - is slechter."

Het feit dat u tijd maakt om over Night Moves te praten, betekent toch wel iets.

"Ja, die film was een speciaal project. Iedereen die aan Night Moves heeft gewerkt, voelde trouwens dat er een belangrijk verhaal werd verteld, met een interessant en actueel thema. Mijn personage Josh is een heel introverte man. Iemand die vol woede zit en daar niet goed mee overweg kan. Overdag werkt hij op een boerderij en 's avonds plant hij, als fanatiek milieuactivist, extreme acties, zoals het opblazen van een stuwdam.

"Ik woon en werk doorgaans in een stedelijke omgeving, maar toen we deze film aan het draaien waren, op locatie in de staat Oregon, raakte ik toch meer geïnteresseerd in de milieuproblematiek die voor mijn personage zo belangrijk is. Ik heb daar met veel milieuactivisten gepraat en heb er zelf ook even gewerkt op de boerderij waar mijn personage in de film aan de slag is. Als je in New York City woont, voel je dat niet zo goed, maar als je in de velden en bossen van Oregon rondloopt, word je je meer bewust van de impact van de industrie op de natuur. In dat deel van het land wonen zorgt voor een totaal andere ervaring. Dat maakte het ook makkelijker om te begrijpen waarom iemand als Josh de milieuzaak zo toegewijd is."

Dat geldt waarschijnlijk ook voor cineaste Kelly Reichardt. In haar films, zoals Old Joy en Meek's Cutoff, speelt de natuur vaak een belangrijke rol.

"Ja, Kelly besteedt bijvoorbeeld heel wat aandacht aan bepaalde buitenscènes, die in het scenario heel kort lijken, maar waar tijdens het draaien wel veel tijd aan gespendeerd wordt. Voor de acteurs betekent dit dat zij veel tijd in openlucht doorbrengen. Dat kan gaan om scènes die een beeld moeten geven van bepaalde outdooractiviteiten die misschien banaal of monotoon lijken, zoals het opzetten van een tent of scènes waarbij de personages door een bos lopen dat net gekapt is. Omdat dergelijke opnames zoveel tijd in beslag nemen, voel je als acteur een interactie met de natuur die uniek is."

Josh is een zwijgzaam iemand, terwijl u zelf bekend werd met vertolkingen van nerveuze, erg spraakzame personages. Vergde dat veel aanpassing?

"Neen, hoe realistischer een personage uitgetekend is, hoe makkelijker de vertolking. Acteren wordt pas moeilijk als het personage niet consistent beschreven staat in het scenario en de acteur zelf voor een logische samenhang moet zorgen. Er is een bepaalde reden waarom Josh niet veel zegt. Hij weet echt niet hoe hij zich moet uitdrukken. Hij voelt zich vervreemd van de wereld. Hij kijkt ook neer op de andere personages, dus hij vindt het moeilijk om met hen te praten. Voor mij was het comfortabel om zo'n zwijgzaam personage te vertolken omdat het steekhield met wat zich in zijn hoofd afspeelde."

Wat Night Moves onder meer zo opmerkelijk maakt, is dat je wel begrip kunt opbrengen voor het milieubewustzijn van de protagonisten, maar dat er tegelijk weinig moeite wordt gedaan om hun personages sympathiek te maken. Toch geen makkelijke opdracht voor een acteur?

"Ik denk niet dat het voor een acteur belangrijk is om zijn personage geliefd te maken. Het is belangrijker om te begrijpen wat het personage drijft. Je kunt geen rol spelen die je niet begrijpt. Ik hoef het niet eens te zijn met de motieven van Josh voor die toch wel gevaarlijke actie, maar ik moet wel goed begrijpen waarom hij dat doet. Als acteur is het mijn taak om de psychologie achter zijn daden zichtbaar of voelbaar te maken."

Zou u zelf bevriend kunnen zijn met iemand als Josh?

"Zoals Josh in de film wordt voorgesteld, denk ik niet dat hij zelf tot een enige vorm van gezonde vriendschap in staat is. Er zit te veel woede in hem. De vraag of ik zijn vriend zou kunnen zijn, is dus eigenlijk niet relevant. Ik hem als iemand die zich niet op zijn gemak voelt bij andere mensen. Hij vindt het zelfs onaangenaam dat hij met de personages van Dakota Fanning en Peter Sarsgaard moet samenwerken. Hij heeft geen tijd voor normale sociale interactie. Hij ziet zichzelf als een soldaat in een oorlog. Als het kon, zou hij het liever helemaal alleen doen. Hij ergert zich als blijkt dat die twee anderen goed met elkaar kunnen opschieten. Niet omdat hij zich uitgesloten voelt, maar omdat hij het ongepast en onverantwoordelijk vindt."

Een laatste vraagje: ten tijde van The Social Network was er nogal wat te doen rond het feit dat de acteur die de rol van Mark Zuckerberg speelde, niet eens zelf een pagina op Facebook had. Is dat nog altijd zo?

"Ja. Maar het is niet zo dat ik daar actief afstand van neem. Het is gewoon heel makkelijk om daar weg te blijven."

Night Moves loopt vanaf woensdag 30 april in de Belgische bioscopen.

Het hek van de dam

Night Moves

Thriller

Regie: Kelly Reichardt

Met: Jesse Eisenberg, Dakota Fanning, Peter Sarsgaard

Duur: 112 minuten

Drie milieuactivisten hebben besloten om in Oregon een grote stuwdam op te blazen. Eerst is er de voorbereiding: de aanschaf van een motorboot, het fabriceren van valse identiteitsbewijzen, de aankoop van enkele honderden kilo's meststof voor de springlading. Die diverse werkzaamheden worden zorgvuldig geobserveerd. Bijna als een docudrama, maar de suspense wordt wel efficiënt opgebouwd.

Deze intelligente en scherpzinnige film werkt niet alleen als spannende thriller, maar ook als een moreel dilemma en op de koop toe als complex psychologisch drama, dat de gespannen verhoudingen tussen het drietal zorgvuldig analyseert. Het ecologische discours blijft beperkt, de protagonisten zijn sowieso overtuigd van hun grote gelijk. De twijfel, verwarring en zelfs paranoia slaan pas toe als het onherroepelijke gebeurd is. De vertolkingen zijn zo sterk en overtuigend omdat ze begrip opwekken voor het engagement van de milieuactivisten, zonder hen daarbij al te heldhaftig of zelfs maar sympathiek te maken. Daar mag de kijker dus zelf over beslissen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234